Kestävä työssä oppiminen ICT-alan organisaatiossa

Tässä aikuiskasvatustieteellisessä työelämän tutkimuksen kentälle asettuvassa tutkimuksessa tutkittiin kestävää työssä oppimista käytäntöihin kiinnittyvänä, sosiokulttuurisena ilmiönä sen kautta, kuinka erään ICT-alan organisaation työntekijät kuvasivat työssä oppimistaan. Työssä oppimisen kestävyyt...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Turpeinen, Mia
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102896
_version_ 1834222500878221312
author Turpeinen, Mia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Turpeinen, Mia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Turpeinen, Mia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Turpeinen, Mia
datasource_str_mv jyx
description Tässä aikuiskasvatustieteellisessä työelämän tutkimuksen kentälle asettuvassa tutkimuksessa tutkittiin kestävää työssä oppimista käytäntöihin kiinnittyvänä, sosiokulttuurisena ilmiönä sen kautta, kuinka erään ICT-alan organisaation työntekijät kuvasivat työssä oppimistaan. Työssä oppimisen kestävyyteen liittyviksi käytännöiksi ymmärrettiin muun muassa uuden osaamisen nopea hyödyntäminen, aiemmin opitun laaja soveltaminen ja osaamistarpeiden ennakointi. Lisäksi tutkittiin, millaisia kestävän työssä oppimisen oppijatyyppejä aineistosta voidaan tunnistaa. Tutkimuksen aineisto koostuu erään suomalaisen ICT-alan organisaation suunnittelu-, kehitys- ja asiakaspalvelutehtävissä työskennelleiden työntekijöiden teemahaastatteluista (N=9). Aineisto analysoitiin temaattisella analyysillä ja tyypittelyllä. Temaattisessa analyysissä työssä oppimisen kestävyyteen liittyviksi käytännöiksi tunnistettiin 1) tiedon jakaminen ja vuorovaikutus, 2) johdon tuki ja 3) osaamistarpeiden ennakointi. Tyypittelyssä tunnistettiin kolme kestävän työssä oppimisen oppijatyyppiä: 1) innostuneet työssä oppijat, 2) uupuneet työssä oppijat ja 3) epävarmat työssä oppijat. Aiempi tutkimus tukee tämän tutkimuksen johtopäätöstä siitä, että kestävä työssä oppiminen on monimuotoinen ilmiö, johon liittyvät sekä organisaation käytännöt että työntekijälähtöiset seikat. Jatkotutkimuksen kannalta mielenkiintoisia olisivat pitkittäis- ja seurantatutkimukset aiheesta sekä ohjauksellisuuden kuten mentoroinnin hyödyntäminen henkilöstön osaamisen kehittämisessä. Tuloksista voivat hyötyä etenkin henkilöstöhallinnossa työskentelevät, mutta ne tarjoavat tietoa kaikille liiketoiminnan moniulotteisesta kestävyydestä kiinnostuneille.
first_indexed 2025-06-02T20:00:55Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Paloniemi, Susanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Turpeinen, Mia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-02T06:48:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-02T06:48:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102896", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 aikuiskasvatustieteellisess\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n tutkimuksen kent\u00e4lle asettuvassa tutkimuksessa tutkittiin kest\u00e4v\u00e4\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 oppimista k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6ihin kiinnittyv\u00e4n\u00e4, sosiokulttuurisena ilmi\u00f6n\u00e4 sen kautta, kuinka er\u00e4\u00e4n ICT-alan organisaation ty\u00f6ntekij\u00e4t kuvasivat ty\u00f6ss\u00e4 oppimistaan. Ty\u00f6ss\u00e4 oppimisen kest\u00e4vyyteen liittyviksi k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6iksi ymm\u00e4rrettiin muun muassa uuden osaamisen nopea hy\u00f6dynt\u00e4minen, aiemmin opitun laaja soveltaminen ja osaamistarpeiden ennakointi. Lis\u00e4ksi tutkittiin, millaisia kest\u00e4v\u00e4n ty\u00f6ss\u00e4 oppimisen oppijatyyppej\u00e4 aineistosta voidaan tunnistaa.\n\nTutkimuksen aineisto koostuu er\u00e4\u00e4n suomalaisen ICT-alan organisaation suunnittelu-, kehitys- ja asiakaspalveluteht\u00e4viss\u00e4 ty\u00f6skennelleiden ty\u00f6ntekij\u00f6iden teemahaastatteluista (N=9). Aineisto analysoitiin temaattisella analyysill\u00e4 ja tyypittelyll\u00e4. Temaattisessa analyysiss\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 oppimisen kest\u00e4vyyteen liittyviksi k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6iksi tunnistettiin 1) tiedon jakaminen ja vuorovaikutus, 2) johdon tuki ja 3) osaamistarpeiden ennakointi. Tyypittelyss\u00e4 tunnistettiin kolme kest\u00e4v\u00e4n ty\u00f6ss\u00e4 oppimisen oppijatyyppi\u00e4: 1) innostuneet ty\u00f6ss\u00e4 oppijat, 2) uupuneet ty\u00f6ss\u00e4 oppijat ja 3) ep\u00e4varmat ty\u00f6ss\u00e4 oppijat.\n\nAiempi tutkimus tukee t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen johtop\u00e4\u00e4t\u00f6st\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 kest\u00e4v\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 oppiminen on monimuotoinen ilmi\u00f6, johon liittyv\u00e4t sek\u00e4 organisaation k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t ett\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00e4l\u00e4ht\u00f6iset seikat. Jatkotutkimuksen kannalta mielenkiintoisia olisivat pitkitt\u00e4is- ja seurantatutkimukset aiheesta sek\u00e4 ohjauksellisuuden kuten mentoroinnin hy\u00f6dynt\u00e4minen henkil\u00f6st\u00f6n osaamisen kehitt\u00e4misess\u00e4. Tuloksista voivat hy\u00f6ty\u00e4 etenkin henkil\u00f6st\u00f6hallinnossa ty\u00f6skentelev\u00e4t, mutta ne tarjoavat tietoa kaikille liiketoiminnan moniulotteisesta kest\u00e4vyydest\u00e4 kiinnostuneille.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-02T06:48:05Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-02T06:48:05Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "47", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kest\u00e4v\u00e4 oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kest\u00e4v\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 oppiminen ICT-alan organisaatiossa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506024711", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6el\u00e4m\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "organisaatiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "henkil\u00f6st\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102896
language fin
last_indexed 2025-06-02T20:02:47Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Turpeinen, Mia Kestävä työssä oppiminen ICT-alan organisaatiossa kestävä oppiminen Aikuiskasvatus Adult Education työelämä osaaminen oppiminen organisaatiot henkilöstö
title Kestävä työssä oppiminen ICT-alan organisaatiossa
title_full Kestävä työssä oppiminen ICT-alan organisaatiossa
title_fullStr Kestävä työssä oppiminen ICT-alan organisaatiossa Kestävä työssä oppiminen ICT-alan organisaatiossa
title_full_unstemmed Kestävä työssä oppiminen ICT-alan organisaatiossa Kestävä työssä oppiminen ICT-alan organisaatiossa
title_short Kestävä työssä oppiminen ICT-alan organisaatiossa
title_sort kestävä työssä oppiminen ict alan organisaatiossa
title_txtP Kestävä työssä oppiminen ICT-alan organisaatiossa
topic kestävä oppiminen Aikuiskasvatus Adult Education työelämä osaaminen oppiminen organisaatiot henkilöstö
topic_facet Adult Education Aikuiskasvatus henkilöstö kestävä oppiminen oppiminen organisaatiot osaaminen työelämä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102896 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506024711
work_keys_str_mv AT turpeinenmia kestävätyössäoppiminenictalanorganisaatiossa