ИНКЛЮЗИВНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ В РОССИЙСКИХ СМИ КРИТИЧЕСКИЙ ДИСКУРС-АНАЛИЗ

Inklusiivinen opetus on ollut pinnalla koulutuspoliittisessa keskustelussa jo pitkään. Sen ympärillä pyörivä keskustelu on moninaista, ja näkökulmia on tullut esille puolesta ja vastaan. Suomessa käytävä keskustelu tästä ilmiöstä on kiihkeää. Inkluusio voidaan nähdä esimerkiksi ponnahduslautana tasa...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Halonen, Kristiina
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:rus
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102892
_version_ 1835219123970244608
author Halonen, Kristiina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Halonen, Kristiina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Halonen, Kristiina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Halonen, Kristiina
datasource_str_mv jyx
description Inklusiivinen opetus on ollut pinnalla koulutuspoliittisessa keskustelussa jo pitkään. Sen ympärillä pyörivä keskustelu on moninaista, ja näkökulmia on tullut esille puolesta ja vastaan. Suomessa käytävä keskustelu tästä ilmiöstä on kiihkeää. Inkluusio voidaan nähdä esimerkiksi ponnahduslautana tasa-arvoisuuteen. Mutta koskeeko sama Venäjän koulumaailmaa? Minkä aiheiden ympärillä inklusiivista opetusta koskeva mediakeskustelu pyörii Venäjällä? Tutkimuksen avulla on pyritty selvittämään media-aineiston avulla sitä, millä tavoin painoarvot rakentuvat inklusiivista opetusta käsittelevässä mediakeskustelussa ja mitä voimme kertoa kyseisen diskurssin valtarakenteista. Tutkimus on laadullinen, ja sen teoreettisena viitekehyksenä sekä analyysimetodina toimii kriittinen diskurssianalyysi. Tutkimustulosten mukaan painoarvot rakentuvat eri tavoin artikkelityypistä riippuen. Asiantuntija-artikkeleissa painotus kohdistuu laajempaan kokonaiskuvaan inklusiivisen opetuksen toteutuksesta, kun taas kokija-artikkeleissa kuulemme enemmän ekskluusiosta sekä sen vaikutuksista inkluusiota tarvitsevien ihmisten elämään. Molemmissa artikkelityypeissä kuitenkin todettiin inkluusion nykyisen toteutuksen olevan riittämätöntä. Valtarakenteet näkyvät eniten siinä, kuka näissä artikkeleissa puhuu ja mistä syystä. Esimerkiksi puhujan ammatti ja yleinen medianäkyvyys ovat tutkimustulosten mukaan merkittäviä seikkoja siinä, kenen ääntä kuulemme inkluusiota koskevassa mediakeskustelussa.
first_indexed 2025-06-02T20:00:55Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Halonen, Kristiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-02T06:38:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-02T06:38:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102892", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Inklusiivinen opetus on ollut pinnalla koulutuspoliittisessa keskustelussa jo pitk\u00e4\u00e4n. Sen ymp\u00e4rill\u00e4\npy\u00f6riv\u00e4 keskustelu on moninaista, ja n\u00e4k\u00f6kulmia on tullut esille puolesta ja vastaan. Suomessa k\u00e4yt\u00e4v\u00e4\nkeskustelu t\u00e4st\u00e4 ilmi\u00f6st\u00e4 on kiihke\u00e4\u00e4. Inkluusio voidaan n\u00e4hd\u00e4 esimerkiksi ponnahduslautana tasa-arvoisuuteen. Mutta koskeeko sama Ven\u00e4j\u00e4n koulumaailmaa? Mink\u00e4 aiheiden ymp\u00e4rill\u00e4 inklusiivista\nopetusta koskeva mediakeskustelu py\u00f6rii Ven\u00e4j\u00e4ll\u00e4?\nTutkimuksen avulla on pyritty selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n media-aineiston avulla sit\u00e4, mill\u00e4 tavoin painoarvot\nrakentuvat inklusiivista opetusta k\u00e4sittelev\u00e4ss\u00e4 mediakeskustelussa ja mit\u00e4 voimme kertoa kyseisen\ndiskurssin valtarakenteista. Tutkimus on laadullinen, ja sen teoreettisena viitekehyksen\u00e4 sek\u00e4\nanalyysimetodina toimii kriittinen diskurssianalyysi.\nTutkimustulosten mukaan painoarvot rakentuvat eri tavoin artikkelityypist\u00e4 riippuen. Asiantuntija-artikkeleissa painotus kohdistuu laajempaan kokonaiskuvaan inklusiivisen opetuksen toteutuksesta, kun\ntaas kokija-artikkeleissa kuulemme enemm\u00e4n ekskluusiosta sek\u00e4 sen vaikutuksista inkluusiota\ntarvitsevien ihmisten el\u00e4m\u00e4\u00e4n. Molemmissa artikkelityypeiss\u00e4 kuitenkin todettiin inkluusion nykyisen\ntoteutuksen olevan riitt\u00e4m\u00e4t\u00f6nt\u00e4. Valtarakenteet n\u00e4kyv\u00e4t eniten siin\u00e4, kuka n\u00e4iss\u00e4 artikkeleissa puhuu ja\nmist\u00e4 syyst\u00e4. Esimerkiksi puhujan ammatti ja yleinen median\u00e4kyvyys ovat tutkimustulosten mukaan\nmerkitt\u00e4vi\u00e4 seikkoja siin\u00e4, kenen \u00e4\u00e4nt\u00e4 kuulemme inkluusiota koskevassa mediakeskustelussa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-02T06:38:16Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-02T06:38:16Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "41", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "rus", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inklusiivinen opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ekskluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kriittinen diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u0418\u041d\u041a\u041b\u042e\u0417\u0418\u0412\u041d\u041e\u0415 \u041e\u0411\u0420\u0410\u0417\u041e\u0412\u0410\u041d\u0418\u0415 \u0412 \u0420\u041e\u0421\u0421\u0418\u0419\u0421\u041a\u0418\u0425 \u0421\u041c\u0418 : \u041a\u0420\u0418\u0422\u0418\u0427\u0415\u0421\u041a\u0418\u0419 \u0414\u0418\u0421\u041a\u0423\u0420\u0421-\u0410\u041d\u0410\u041b\u0418\u0417", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506024707", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ven\u00e4j\u00e4n kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Russian Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102892
language rus
last_indexed 2025-06-10T20:00:51Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/25abbbf2-4ee4-427a-af1c-589819868496\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506024707.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Halonen, Kristiina ИНКЛЮЗИВНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ В РОССИЙСКИХ СМИ : КРИТИЧЕСКИЙ ДИСКУРС-АНАЛИЗ inklusiivinen opetus ekskluusio kriittinen diskurssianalyysi Venäjän kieli ja kulttuuri Russian Language and Culture inkluusio media
title ИНКЛЮЗИВНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ В РОССИЙСКИХ СМИ : КРИТИЧЕСКИЙ ДИСКУРС-АНАЛИЗ
title_full ИНКЛЮЗИВНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ В РОССИЙСКИХ СМИ : КРИТИЧЕСКИЙ ДИСКУРС-АНАЛИЗ
title_fullStr ИНКЛЮЗИВНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ В РОССИЙСКИХ СМИ : КРИТИЧЕСКИЙ ДИСКУРС-АНАЛИЗ ИНКЛЮЗИВНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ В РОССИЙСКИХ СМИ : КРИТИЧЕСКИЙ ДИСКУРС-АНАЛИЗ
title_full_unstemmed ИНКЛЮЗИВНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ В РОССИЙСКИХ СМИ : КРИТИЧЕСКИЙ ДИСКУРС-АНАЛИЗ ИНКЛЮЗИВНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ В РОССИЙСКИХ СМИ : КРИТИЧЕСКИЙ ДИСКУРС-АНАЛИЗ
title_short ИНКЛЮЗИВНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ В РОССИЙСКИХ СМИ
title_sort инклюзивное образование в российских сми критический дискурс анализ
title_sub КРИТИЧЕСКИЙ ДИСКУРС-АНАЛИЗ
title_txtP ИНКЛЮЗИВНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ В РОССИЙСКИХ СМИ : КРИТИЧЕСКИЙ ДИСКУРС-АНАЛИЗ
topic inklusiivinen opetus ekskluusio kriittinen diskurssianalyysi Venäjän kieli ja kulttuuri Russian Language and Culture inkluusio media
topic_facet Russian Language and Culture Venäjän kieli ja kulttuuri ekskluusio inklusiivinen opetus inkluusio kriittinen diskurssianalyysi media
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102892 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506024707
work_keys_str_mv AT halonenkristiina inklûzivnoeobrazovanievrossijskihsmikritičeskijdiskursanaliz