"Pelkkä puhe ei riitä" luokanopettajien kokemuksia kielitietoisuuden toteutumisesta koulukontekstissa

Tämän tutkimuksen tavoitteena on tulkita ja ymmärtää luokanopettajien subjektiivisia kokemuksia kielitietoisuudesta koskien kaikkia kielenoppijoita. Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella, mikä merkitys kielitietoisuudella on luokanopettajan työssä ja mitkä asiat opettajien kokemusten mukaan edist...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Taskila, Juulia, Härkönen, Riitta
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102882
_version_ 1834494319108554752
author Taskila, Juulia Härkönen, Riitta
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Taskila, Juulia Härkönen, Riitta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Taskila, Juulia Härkönen, Riitta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Taskila, Juulia
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena on tulkita ja ymmärtää luokanopettajien subjektiivisia kokemuksia kielitietoisuudesta koskien kaikkia kielenoppijoita. Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella, mikä merkitys kielitietoisuudella on luokanopettajan työssä ja mitkä asiat opettajien kokemusten mukaan edistävät ja haastavat kielitietoisuuden toteutumista koulussa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella. Tutkimuksen aineisto koostui kuuden työelämässä olevan luokanopettajan puolistrukturoiduista haastatteluista. Haastatteluaineisto analysoitiin reflektiivistä temaattista analyysia soveltaen. Tutkimus osoitti, että luokanopettajat toimivat kielellisesti vastuullisesti, mutta liittivät kielitietoisuuden vahvasti oppilaisiin, joiden äidinkieli on muu kuin koulun opetuskieli. Moninaiset opetusryhmät ja opettajien laaja työnkuva haastoivat kielitietoisuuden toteutumista. Toisaalta oma asenne sekä oppilaan tuntemus edistivät kielitietoisen opetuksen toteuttamista koulussa. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että kaikkia oppijoita koskevaan kielellisesti vastuullisen pedagogiikan toteuttamiseen on vielä matkaa. Tietoa tarvitaan sekä opetuksen järjestäjän että opetuksen toteuttamisen tasolla, jotta koulutus, pedagogiikka ja kielenoppijat kielitaustoista riippumatta kohtaavat tarkoituksenmukaisesti.
first_indexed 2025-06-02T20:00:55Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Harju-Autti, Raisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Taskila, Juulia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4rk\u00f6nen, Riitta", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-30T15:24:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-30T15:24:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102882", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena on tulkita ja ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 luokanopettajien subjektiivisia kokemuksia kielitietoisuudesta koskien kaikkia kielenoppijoita. Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella, mik\u00e4 merkitys kielitietoisuudella on luokanopettajan ty\u00f6ss\u00e4 ja mitk\u00e4 asiat opettajien kokemusten mukaan edist\u00e4v\u00e4t ja haastavat kielitietoisuuden toteutumista koulussa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella. Tutkimuksen aineisto koostui kuuden ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 olevan luokanopettajan puolistrukturoiduista haastatteluista. Haastatteluaineisto analysoitiin reflektiivist\u00e4 temaattista analyysia soveltaen. Tutkimus osoitti, ett\u00e4 luokanopettajat toimivat kielellisesti vastuullisesti, mutta liittiv\u00e4t kielitietoisuuden vahvasti oppilaisiin, joiden \u00e4idinkieli on muu kuin koulun opetuskieli. Moninaiset opetusryhm\u00e4t ja opettajien laaja ty\u00f6nkuva haastoivat kielitietoisuuden toteutumista. Toisaalta oma asenne sek\u00e4 oppilaan tuntemus edistiv\u00e4t kielitietoisen opetuksen toteuttamista koulussa. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 kaikkia oppijoita koskevaan kielellisesti vastuullisen pedagogiikan toteuttamiseen on viel\u00e4 matkaa. Tietoa tarvitaan sek\u00e4 opetuksen j\u00e4rjest\u00e4j\u00e4n ett\u00e4 opetuksen toteuttamisen tasolla, jotta koulutus, pedagogiikka ja kielenoppijat kielitaustoista riippumatta kohtaavat \ntarkoituksenmukaisesti.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-30T15:24:56Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-30T15:24:56Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "79", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielellisesti vastuullinen opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielellisesti vastuullinen pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fenomenologis-hermeneuttinen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Pelkk\u00e4 puhe ei riit\u00e4\" : luokanopettajien kokemuksia kielitietoisuuden toteutumisesta koulukontekstissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505304698", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitietoinen opetus ja kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102882
language fin
last_indexed 2025-06-02T20:02:57Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/36189936-4f8f-48da-80f7-6787bf140f79\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505304698.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Taskila, Juulia Härkönen, Riitta "Pelkkä puhe ei riitä" : luokanopettajien kokemuksia kielitietoisuuden toteutumisesta koulukontekstissa kielellisesti vastuullinen opetus kielellisesti vastuullinen pedagogiikka fenomenologis-hermeneuttinen Luokanopettajakoulutus Teacher Education perusopetus luokanopettajat kielen oppiminen monikielisyys kielitietoinen opetus ja kasvatus
title "Pelkkä puhe ei riitä" : luokanopettajien kokemuksia kielitietoisuuden toteutumisesta koulukontekstissa
title_full "Pelkkä puhe ei riitä" : luokanopettajien kokemuksia kielitietoisuuden toteutumisesta koulukontekstissa
title_fullStr "Pelkkä puhe ei riitä" : luokanopettajien kokemuksia kielitietoisuuden toteutumisesta koulukontekstissa "Pelkkä puhe ei riitä" : luokanopettajien kokemuksia kielitietoisuuden toteutumisesta koulukontekstissa
title_full_unstemmed "Pelkkä puhe ei riitä" : luokanopettajien kokemuksia kielitietoisuuden toteutumisesta koulukontekstissa "Pelkkä puhe ei riitä" : luokanopettajien kokemuksia kielitietoisuuden toteutumisesta koulukontekstissa
title_short "Pelkkä puhe ei riitä"
title_sort pelkkä puhe ei riitä luokanopettajien kokemuksia kielitietoisuuden toteutumisesta koulukontekstissa
title_sub luokanopettajien kokemuksia kielitietoisuuden toteutumisesta koulukontekstissa
title_txtP "Pelkkä puhe ei riitä" : luokanopettajien kokemuksia kielitietoisuuden toteutumisesta koulukontekstissa
topic kielellisesti vastuullinen opetus kielellisesti vastuullinen pedagogiikka fenomenologis-hermeneuttinen Luokanopettajakoulutus Teacher Education perusopetus luokanopettajat kielen oppiminen monikielisyys kielitietoinen opetus ja kasvatus
topic_facet Luokanopettajakoulutus Teacher Education fenomenologis-hermeneuttinen kielellisesti vastuullinen opetus kielellisesti vastuullinen pedagogiikka kielen oppiminen kielitietoinen opetus ja kasvatus luokanopettajat monikielisyys perusopetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102882 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505304698
work_keys_str_mv AT taskilajuulia pelkkäpuheeiriitäluokanopettajienkokemuksiakielitietoisuudentoteutumisestakoulukon