Lastenkirjallisuus arvokasvattajana suomalainen lastenkirjallisuus arvojen välittäjänä

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, millaisia arvoja suomalaisessa lastenkirjallisuudessa esiintyy sekä miten arvoja ilmennetään lastenkirjallisuudessa. Tutkimuksessa arvoja lähestyttiin Ahlmanin (1939) ja Niiniluodon (1993) arvoteorian kautta. Tutkimuksemme on laadullinen tutkimus ja hyödyns...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Markkula, Jonna, Kuparinen, Iida
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102862
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, millaisia arvoja suomalaisessa lastenkirjallisuudessa esiintyy sekä miten arvoja ilmennetään lastenkirjallisuudessa. Tutkimuksessa arvoja lähestyttiin Ahlmanin (1939) ja Niiniluodon (1993) arvoteorian kautta. Tutkimuksemme on laadullinen tutkimus ja hyödynsimme laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysia. Tutkimuksemme heijastelee sosiaalisen konstruktionismiin pohjautuvaa käsitystä. Keräsimme tutkimusaineiston Helmet-kirjastoverkoston datan perusteella. Rajasimme aineiston kahteenkymmeneen lainatuimpaan suomalaisten kirjailijoiden kirjoittamaan lastenkirjaan. Tutkimuksemme on ajankohtainen sillä arvot sekä lastenkirjat ovat ajassa muotoutuvia, ja ne heijastelevat yhteiskunnan sisällä vallitsevia tärkeänä pidettyjä ilmiöitä. Tutkimuksessa arvoja esiintyi lastenkirjoissa monipuolisesti. Sosiaaliset arvot olivat korostetusti esillä aineistossa, kun taas uskonnollisia arvoja ei esiintynyt aineistossa lainkaan. Mahti- ja egologiset arvot olivat aineistossa toiseksi ja kolmanneksi eniten edustettuina. Muita arvoja esiintyi selvästi vähemmän eivätkä ne olleet edustettuna jokaisessa kirjassa. Aineistossa arvot esiintyivät suurimmaksi osaksi erilaisissa vuorovaikutustilanteissa, mutta niitä myös ilmeni hahmojen sisäisessä puheessa. Kirjojen hahmot olivat keskeisessä roolissa arvojen mallintamisessa. Tutkimuksemme vahvistaa olemassa olevaa tietoa siitä, että lastenkirjallisuus on yksi arvokasvatuksen väline.