Yhteenveto: | Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten yläkouluikäiset nuoret arvioivat terveyttään sekä kuinka paljon he kokevat ongelmia sosiaalisissa suhteissaan (vanhemmat, opettajat, koulukaverit). Lisäksi haluttiin selvittää sosiaalisten suhteiden ongelmien yhteyttä nuorten kokemaan terveyteen. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös sukupuolen, iän ja koulussa saadun oppimisen ja koulunkäynnin tuen muuntavaa vaikutusta tähän yhteyteen.
Tutkimus on osa Koulupoissaolot Suomessa ja Ruotsissa -tutkimushanketta. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla toukokuussa 2021 ruotsinkielisiltä yläkoululaisilta. Tässä tutkimuksessa tutkittavia oli 928, joista 49.5 % oli poikia (n = 459), tyttöjä 48.9 % (n = 454) ja muunsukupuolisia 1.6 % (n = 15). Iältään tutkittavat olivat 11–18-vuotiaita (KA = 14.85, KH = 0.85). Oppimisen ja koulun- käynnin tukea sai 20.8 % (n = 193) nuorta. Analyysimenetelmänä käytettiin ristiintaulukointia ja c2-testiä.
Tulokset osoittivat valtaosan nuorista kokevan terveytensä erittäin tai melko hyväksi. Kuitenkin noin 17 % raportoi voivansa huonosti. Tytöt, 16–18- vuotiaat ja tukea saaneet oppilaat raportoivat terveytensä muita huonommaksi. Sosiaalisten suhteiden ongelmien ja koetun terveyden välillä oli tilastollisesti merkitsevä yhteys. Mitä enemmän nuori koki ongelmia sosiaalisissa suhteissa, sitä heikommaksi hän koki terveytensä. Nuorten sukupuolella, iällä tai koulussa saadulla tuella ei ollut muuntavaa vaikutusta koetun terveyden ja sosiaalisten suhteiden ongelmien väliseen yhteyteen. Tulokset antavat viitteitä siitä, että sosiaalisilla suhteilla on merkitystä nuorten koetun terveyden kannalta.
|