"I'm not the same after this book" genre analysis on book recommendation videos on BookTok

Viime vuosien aikana suureen suosioon noussut BookTok, TikTokin kirjoihin kohdistuva puoli, on lisännyt kiinnostusta lukemista kohtaan. BookTok on lisännyt myös tiettyjen kirjailijoiden ja kirjojen suosiota, mikä on näkynyt selvästi kirjojen myynnissä ja siten herättänyt myös kustantajien huomion. B...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Heikkonen, Sanna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102853
Description
Summary:Viime vuosien aikana suureen suosioon noussut BookTok, TikTokin kirjoihin kohdistuva puoli, on lisännyt kiinnostusta lukemista kohtaan. BookTok on lisännyt myös tiettyjen kirjailijoiden ja kirjojen suosiota, mikä on näkynyt selvästi kirjojen myynnissä ja siten herättänyt myös kustantajien huomion. BookTokin suosituimpien videoiden, kirjasuositusvideoiden, tutkiminen on kuitenkin ollut vielä vähäistä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella BookTokin kirjasuositusvideoiden rakennetta ja piirteitä genreanalyysin metodia hyödyntäen ja selvittää, noudattavatko videot samankaltaista rakennetta. Videoiden rakenteen osien tunnistamisen lisäksi analysoin, millaisia kielellisiä ja multimodaalisia keinoja eli strategioita videoiden tekijät ovat hyödyntäneet. Tutkimuksessa analysoitu aineisto koostui 30 TikTokista kerätystä kirjasuositusvideosta. Videoiden rakenteista löytyi yhteneväisyyksiä, mutta myös eroavaisuuksia. Seuraavat osat toistuivat videoiden rakenteissa: videon aiheen esittely, kirjan näyttäminen, kirjan kuvaileminen, videon lopetus, siirtymä seuraavaan rakenteen osaan, tekstitysten käyttö, ääniraidan käyttö, hashtagien listaaminen ja kuvatekstin lisääminen. Rakenteen osia muodostettiin monenlaisten kielellisten ja multimodaalisten strategioiden, kuten ilmeiden ja eleiden, avulla.