Summary: | Viime vuosien aikana suureen suosioon noussut BookTok, TikTokin kirjoihin kohdistuva puoli, on lisännyt kiinnostusta lukemista kohtaan. BookTok on lisännyt myös tiettyjen kirjailijoiden ja kirjojen suosiota, mikä on näkynyt selvästi kirjojen myynnissä ja siten herättänyt myös kustantajien huomion. BookTokin suosituimpien videoiden, kirjasuositusvideoiden, tutkiminen on kuitenkin ollut vielä vähäistä.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella BookTokin kirjasuositusvideoiden rakennetta ja piirteitä genreanalyysin metodia hyödyntäen ja selvittää, noudattavatko videot samankaltaista rakennetta. Videoiden rakenteen osien tunnistamisen lisäksi analysoin, millaisia kielellisiä ja multimodaalisia keinoja eli strategioita videoiden tekijät ovat hyödyntäneet. Tutkimuksessa analysoitu aineisto koostui 30 TikTokista kerätystä kirjasuositusvideosta.
Videoiden rakenteista löytyi yhteneväisyyksiä, mutta myös eroavaisuuksia. Seuraavat osat toistuivat videoiden rakenteissa: videon aiheen esittely, kirjan näyttäminen, kirjan kuvaileminen, videon lopetus, siirtymä seuraavaan rakenteen osaan, tekstitysten käyttö, ääniraidan käyttö, hashtagien listaaminen ja kuvatekstin lisääminen. Rakenteen osia muodostettiin monenlaisten kielellisten ja multimodaalisten strategioiden, kuten ilmeiden ja eleiden, avulla.
|