Luontoliikunnan opetus yläkouluissa ja liikunnanopettajien valmiudet sen opettamiseen

Lindqvist, A. & Rinta-Keturi, A. 2025. Luontoliikunnan opetus yläkouluissa ja liikunnanopet-tajien valmiudet sen opettamiseen. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikun¬tapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 57 s., 5 liitettä. Tässä pro gradu -tutkielmassa käsitellään luontol...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Rinta-Keturi, Anni, Lindqvist, Arttu
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102829
_version_ 1833860119685758976
author Rinta-Keturi, Anni Lindqvist, Arttu
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rinta-Keturi, Anni Lindqvist, Arttu Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rinta-Keturi, Anni Lindqvist, Arttu Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rinta-Keturi, Anni
datasource_str_mv jyx
description Lindqvist, A. & Rinta-Keturi, A. 2025. Luontoliikunnan opetus yläkouluissa ja liikunnanopet-tajien valmiudet sen opettamiseen. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikun¬tapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 57 s., 5 liitettä. Tässä pro gradu -tutkielmassa käsitellään luontoliikunnan opetusta yläkouluissa sekä liikun-nanopettajien koettuja valmiuksia sen opettamiseen. Tarkoituksena oli selvittää, kuinka paljon ja mitä luontoliikuntalajeja yläkoulun liikunnanopetukseen sisältyy. Lisäksi selvitimme erilais-ten taustatekijöiden yhteyksiä luontoliikunnan opetuksen määrään ja sisältöihin. Taustatekijöitä olivat esimerkiksi opettajan ikä, sukupuoli ja opetuskokemus sekä koulun maantieteellinen si¬jainti. Luontoliikunnalla tarkoitetaan luontoympäristössä tapahtuvaa, keholla tuotettua fyysistä liikettä. Erilaisia luontoliikunnan muotoja ovat esimerkiksi suunnistus, maastohiihto, lumiken¬käily sekä maastopyöräily. Perusopetuksen opetussuunnitelma ei suoraan velvoita opettajia luontoliikunnan opetukseen, mutta ohjaa kouluja lähiympäristöjen monipuoliseen hyödyntämi¬seen opetuksessa. Luontoliikunnalla on todettu olevan monia myönteisiä yhteyksiä ihmisten terveyteen, mutta tutkimusten mukaan sen opetusmäärät kouluissa ovat vaihdelleet. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Tutkimukseen osallistui 97 suoma-laisen yläkoulun liikunnanopettajaa. Aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella joulukuun 2024 ja helmikuun 2025 välisenä aikana. Kyselylomakkeen koonnissa hyödynnettiin aiheesta aikaisemmin tehtyjä tutkimuksia. Aineisto analysoitiin frekvenssien, keskiarvojen, t-testin sekä yksisuuntaisen varianssianalyysin avulla. Avoimen kysymyksen vastaukset analysoitiin laadul-lisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että luontoliikuntaa opetettiin keskimäärin 56,5 tuntia yläkou-lun aikana ja määrällisesti melko yhtenevästi eri koulujen välillä, vaikka yksittäisten opettajien ilmoittamat tuntimäärät vaihtelivat huomattavasti (6–126 tuntia). Suunnistus ja maastohiihto olivat opetettavista sisällöistä yleisimpiä. Opettajan taustatekijöillä, kuten iällä, sukupuolella tai koulun sijainnilla, ei ollut tilastollisesti merkitsevää yhteyttä luontoliikunnan kokonaisope-tusmääriin. Maastohiihtoa opetettiin kuitenkin enemmän pohjoisessa Suomessa ja maaseudulla, kun taas pelejä ja leikkejä enemmän eteläisessä Suomessa. Opettajat arvioivat luontoliikunnan opetusvalmiutensa keskimäärin hyviksi, erityisesti lenkkeilyn, suunnistuksen, maastohiihdon sekä luonnossa tapahtuvien pelien ja leikkien osalta. Heikoimmat valmiudet opettajat kokivat omaavansa geokätköilyn ja kiipeilyn opetukseen ulkona. Luontoliikunnan opetus koettiin tär-keäksi yläkoulussa, erityisesti sen tarjoamien monipuolisten hyötyjen ja oppilaiden luontosuh-teen vahvistamisen vuoksi. Tutkimuksen perusteella luontoliikuntaa opetetaan suomalaisissa kouluissa yleisesti ja useita tunteja lukuvuodessa, mutta sen sisältö painottuu perinteisiin ja liikunnanopettajakoulutuksessa korostuviin lajeihin. Opettajien koetut valmiudet olivat yhteydessä siihen, mitä lajeja he ope¬tukseen sisällyttivät. Opettajankoulutuksessa tulisi kiinnittää monipuolisemmin huomiota eri luontoliikuntalajeihin, jotta tulevat opettajat saisivat riittävät taidot erilaisten luontoliikuntasi¬sältöjen opettamiseen. Lisäksi tulisi vahvistaa opettajien valmiuksia soveltaa opetusta paikalli¬siin olosuhteisiin. Näin voidaan edistää tasa-arvoista ja laadukasta liikuntakasvatusta, joka tu¬kee oppilaiden hyvinvointia ja luontosuhteen rakentumista. Asiasanat: luontoliikunta, liikunnanopetus, valmiudet, yläkoulu 
first_indexed 2025-05-28T20:04:42Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Palom\u00e4ki, Sanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rinta-Keturi, Anni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lindqvist, Arttu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-28T09:43:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-28T09:43:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102829", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lindqvist, A. & Rinta-Keturi, A. 2025. Luontoliikunnan opetus yl\u00e4kouluissa ja liikunnanopet-tajien valmiudet sen opettamiseen. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, liikun\u00actapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 57 s., 5 liitett\u00e4. \n\nT\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n luontoliikunnan opetusta yl\u00e4kouluissa sek\u00e4 liikun-nanopettajien koettuja valmiuksia sen opettamiseen. Tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka paljon ja mit\u00e4 luontoliikuntalajeja yl\u00e4koulun liikunnanopetukseen sis\u00e4ltyy. Lis\u00e4ksi selvitimme erilais-ten taustatekij\u00f6iden yhteyksi\u00e4 luontoliikunnan opetuksen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n ja sis\u00e4lt\u00f6ihin. Taustatekij\u00f6it\u00e4 olivat esimerkiksi opettajan ik\u00e4, sukupuoli ja opetuskokemus sek\u00e4 koulun maantieteellinen si\u00acjainti. Luontoliikunnalla tarkoitetaan luontoymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 tapahtuvaa, keholla tuotettua fyysist\u00e4 liikett\u00e4. Erilaisia luontoliikunnan muotoja ovat esimerkiksi suunnistus, maastohiihto, lumiken\u00ack\u00e4ily sek\u00e4 maastopy\u00f6r\u00e4ily. Perusopetuksen opetussuunnitelma ei suoraan velvoita opettajia luontoliikunnan opetukseen, mutta ohjaa kouluja l\u00e4hiymp\u00e4rist\u00f6jen monipuoliseen hy\u00f6dynt\u00e4mi\u00acseen opetuksessa. Luontoliikunnalla on todettu olevan monia my\u00f6nteisi\u00e4 yhteyksi\u00e4 ihmisten terveyteen, mutta tutkimusten mukaan sen opetusm\u00e4\u00e4r\u00e4t kouluissa ovat vaihdelleet.\n\nTutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Tutkimukseen osallistui 97 suoma-laisen yl\u00e4koulun liikunnanopettajaa. Aineisto ker\u00e4ttiin Webropol-kyselylomakkeella joulukuun 2024 ja helmikuun 2025 v\u00e4lisen\u00e4 aikana. Kyselylomakkeen koonnissa hy\u00f6dynnettiin aiheesta aikaisemmin tehtyj\u00e4 tutkimuksia. Aineisto analysoitiin frekvenssien, keskiarvojen, t-testin sek\u00e4 yksisuuntaisen varianssianalyysin avulla. Avoimen kysymyksen vastaukset analysoitiin laadul-lisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. \n\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 luontoliikuntaa opetettiin keskim\u00e4\u00e4rin 56,5 tuntia yl\u00e4kou-lun aikana ja m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti melko yhtenev\u00e4sti eri koulujen v\u00e4lill\u00e4, vaikka yksitt\u00e4isten opettajien ilmoittamat tuntim\u00e4\u00e4r\u00e4t vaihtelivat huomattavasti (6\u2013126 tuntia). Suunnistus ja maastohiihto olivat opetettavista sis\u00e4ll\u00f6ist\u00e4 yleisimpi\u00e4. Opettajan taustatekij\u00f6ill\u00e4, kuten i\u00e4ll\u00e4, sukupuolella tai koulun sijainnilla, ei ollut tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 yhteytt\u00e4 luontoliikunnan kokonaisope-tusm\u00e4\u00e4riin. Maastohiihtoa opetettiin kuitenkin enemm\u00e4n pohjoisessa Suomessa ja maaseudulla, kun taas pelej\u00e4 ja leikkej\u00e4 enemm\u00e4n etel\u00e4isess\u00e4 Suomessa. Opettajat arvioivat luontoliikunnan opetusvalmiutensa keskim\u00e4\u00e4rin hyviksi, erityisesti lenkkeilyn, suunnistuksen, maastohiihdon sek\u00e4 luonnossa tapahtuvien pelien ja leikkien osalta. Heikoimmat valmiudet opettajat kokivat omaavansa geok\u00e4tk\u00f6ilyn ja kiipeilyn opetukseen ulkona. Luontoliikunnan opetus koettiin t\u00e4r-ke\u00e4ksi yl\u00e4koulussa, erityisesti sen tarjoamien monipuolisten hy\u00f6tyjen ja oppilaiden luontosuh-teen vahvistamisen vuoksi.\n\nTutkimuksen perusteella luontoliikuntaa opetetaan suomalaisissa kouluissa yleisesti ja useita tunteja lukuvuodessa, mutta sen sis\u00e4lt\u00f6 painottuu perinteisiin ja liikunnanopettajakoulutuksessa korostuviin lajeihin. Opettajien koetut valmiudet olivat yhteydess\u00e4 siihen, mit\u00e4 lajeja he ope\u00actukseen sis\u00e4llyttiv\u00e4t. Opettajankoulutuksessa tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 monipuolisemmin huomiota eri luontoliikuntalajeihin, jotta tulevat opettajat saisivat riitt\u00e4v\u00e4t taidot erilaisten luontoliikuntasi\u00acs\u00e4lt\u00f6jen opettamiseen. Lis\u00e4ksi tulisi vahvistaa opettajien valmiuksia soveltaa opetusta paikalli\u00acsiin olosuhteisiin. N\u00e4in voidaan edist\u00e4\u00e4 tasa-arvoista ja laadukasta liikuntakasvatusta, joka tu\u00ackee oppilaiden hyvinvointia ja luontosuhteen rakentumista.\n\nAsiasanat: luontoliikunta, liikunnanopetus, valmiudet, yl\u00e4koulu\u2003", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2025-05-28T09:43:28Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-28T09:43:28Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "84", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY 4.0", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luontoliikunnan opetus yl\u00e4kouluissa ja liikunnanopettajien valmiudet sen opettamiseen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505284648", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikan maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master's Degree Programme in Sport Pedagogy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102829
language fin
last_indexed 2025-05-28T20:04:42Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ec0a5572-8e8c-48d2-a52a-12ec9284bdcc\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505284648.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rinta-Keturi, Anni Lindqvist, Arttu Luontoliikunnan opetus yläkouluissa ja liikunnanopettajien valmiudet sen opettamiseen Liikuntapedagogiikan maisteriohjelma Master's Degree Programme in Sport Pedagogy
title Luontoliikunnan opetus yläkouluissa ja liikunnanopettajien valmiudet sen opettamiseen
title_full Luontoliikunnan opetus yläkouluissa ja liikunnanopettajien valmiudet sen opettamiseen
title_fullStr Luontoliikunnan opetus yläkouluissa ja liikunnanopettajien valmiudet sen opettamiseen Luontoliikunnan opetus yläkouluissa ja liikunnanopettajien valmiudet sen opettamiseen
title_full_unstemmed Luontoliikunnan opetus yläkouluissa ja liikunnanopettajien valmiudet sen opettamiseen Luontoliikunnan opetus yläkouluissa ja liikunnanopettajien valmiudet sen opettamiseen
title_short Luontoliikunnan opetus yläkouluissa ja liikunnanopettajien valmiudet sen opettamiseen
title_sort luontoliikunnan opetus yläkouluissa ja liikunnanopettajien valmiudet sen opettamiseen
title_txtP Luontoliikunnan opetus yläkouluissa ja liikunnanopettajien valmiudet sen opettamiseen
topic Liikuntapedagogiikan maisteriohjelma Master's Degree Programme in Sport Pedagogy
topic_facet Liikuntapedagogiikan maisteriohjelma Master's Degree Programme in Sport Pedagogy
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102829 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505284648
work_keys_str_mv AT rintaketurianni luontoliikunnanopetusyläkouluissajaliikunnanopettajienvalmiudetsenopettamiseen