Varhaiskasvatuksen opettajien ADHD-tietoisuuden ja minäpystyvyyskokemusten välinen yhteys

ADHD on yleisin lapsille diagnosoitava käyttäytymisen häiriö, jonka diagnosointi on lisääntynyt merkittävästi vuosien 2015–2022 välisenä aikana. Ilmiö on huomioitu myös valtakunnallisessa mediassa. ADHD:n diagnostisiin kriteereihin kuuluu, että oireita on ilmennyt 7-ikävuoteen mennessä. Tämän myötä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Korhonen, Matti
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102825
_version_ 1833860119684710400
author Korhonen, Matti
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Korhonen, Matti Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Korhonen, Matti Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Korhonen, Matti
datasource_str_mv jyx
description ADHD on yleisin lapsille diagnosoitava käyttäytymisen häiriö, jonka diagnosointi on lisääntynyt merkittävästi vuosien 2015–2022 välisenä aikana. Ilmiö on huomioitu myös valtakunnallisessa mediassa. ADHD:n diagnostisiin kriteereihin kuuluu, että oireita on ilmennyt 7-ikävuoteen mennessä. Tämän myötä varhaiskasvatuksen opettajat nousevat merkittävään asemaan lasten ADHD-oireiden tunnistamisessa ja kuntouttamisessa, sillä valtaosa suomalaista lapsista osallistuu varhaiskasvatukseen. Varhaiskasvatuksen opettajan kokemalla minäpystyvyydellä on merkitystä sille, miten hän vastaa lasten erilaisiin tuen tarpeisiin, sekä millaista opetusta hän suunnittelee ja toteuttaa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, onko varhaiskasvatuksen opettajien ADHD-tietoisuus yhteydessä heidän minäpystyvyyskokemuksiinsa. Tutkimuksen aineisto on kerätty kyselylomakkeen avulla, johon vastasi 68 varhaiskasvatuksen opettajaa. Kysely sisälsi väittämiä varhaiskasvatuksen opettajien kokemaan minäpystyvyyteen ja heidän ADHD-tietoisuuteensa liittyen. Saatuja vastauksia tarkasteltiin korrelaatiokeroimien ja kahden riippumattoman otoksen t-testin avulla. Tulokset eivät osoittaneet varhaiskasvatuksen opettajien ADHD-tietoisuuden ja minäpystyvyyskokemusten välillä olevan tilastollisesti merkitsevää yhteyttä. Tutkimuksessa kuitenkin havaittiin hyvän ja heikon ADHD-tietoisuuden omaavilla varhaiskasvatuksen opettajilla olevan eroavaisuuksia ryhmän hallintaan liittyvässä minäpystyvyyskokemuksessa. Tämän tutkimuksen tulokset ovat suuntaa antavia, jotka korostavat aiheen jatkotutkimusten tärkeyttä.
first_indexed 2025-05-28T20:04:42Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "N\u00e4ykki, Piia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Korhonen, Matti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-28T05:57:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-28T05:57:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102825", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "ADHD on yleisin lapsille diagnosoitava k\u00e4ytt\u00e4ytymisen h\u00e4iri\u00f6, jonka diagnosointi on lis\u00e4\u00e4ntynyt merkitt\u00e4v\u00e4sti vuosien 2015\u20132022 v\u00e4lisen\u00e4 aikana. Ilmi\u00f6 on huomioitu my\u00f6s valtakunnallisessa mediassa. ADHD:n diagnostisiin kriteereihin kuuluu, ett\u00e4 oireita on ilmennyt 7-ik\u00e4vuoteen menness\u00e4. T\u00e4m\u00e4n my\u00f6t\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajat nousevat merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4n asemaan lasten ADHD-oireiden tunnistamisessa ja kuntouttamisessa, sill\u00e4 valtaosa suomalaista lapsista osallistuu varhaiskasvatukseen. Varhaiskasvatuksen opettajan kokemalla min\u00e4pystyvyydell\u00e4 on merkityst\u00e4 sille, miten h\u00e4n vastaa lasten erilaisiin tuen tarpeisiin, sek\u00e4 millaista opetusta h\u00e4n suunnittelee ja toteuttaa. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, onko varhaiskasvatuksen opettajien ADHD-tietoisuus yhteydess\u00e4 heid\u00e4n min\u00e4pystyvyyskokemuksiinsa. \n\nTutkimuksen aineisto on ker\u00e4tty kyselylomakkeen avulla, johon vastasi 68 varhaiskasvatuksen opettajaa. Kysely sis\u00e4lsi v\u00e4itt\u00e4mi\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajien kokemaan min\u00e4pystyvyyteen ja heid\u00e4n ADHD-tietoisuuteensa liittyen. Saatuja vastauksia tarkasteltiin korrelaatiokeroimien ja kahden riippumattoman otoksen t-testin avulla. \n\nTulokset eiv\u00e4t osoittaneet varhaiskasvatuksen opettajien ADHD-tietoisuuden ja min\u00e4pystyvyyskokemusten v\u00e4lill\u00e4 olevan tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 yhteytt\u00e4. Tutkimuksessa kuitenkin havaittiin hyv\u00e4n ja heikon ADHD-tietoisuuden omaavilla varhaiskasvatuksen opettajilla olevan eroavaisuuksia ryhm\u00e4n hallintaan liittyv\u00e4ss\u00e4 min\u00e4pystyvyyskokemuksessa. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulokset ovat suuntaa antavia, jotka korostavat aiheen jatkotutkimusten t\u00e4rkeytt\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-28T05:57:20Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-28T05:57:20Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "41", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvatuksen opettajien ADHD-tietoisuuden ja min\u00e4pystyvyyskokemusten v\u00e4linen yhteys", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505284646", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4pystyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatuksen opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ADHD", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102825
language fin
last_indexed 2025-05-28T20:04:42Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b1eae33e-f4c9-42af-8e47-82fd39f667bc\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505284646.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Korhonen, Matti Varhaiskasvatuksen opettajien ADHD-tietoisuuden ja minäpystyvyyskokemusten välinen yhteys Erityispedagogiikka Special Education minäpystyvyys varhaiskasvatus varhaiskasvatuksen opettajat ADHD
title Varhaiskasvatuksen opettajien ADHD-tietoisuuden ja minäpystyvyyskokemusten välinen yhteys
title_full Varhaiskasvatuksen opettajien ADHD-tietoisuuden ja minäpystyvyyskokemusten välinen yhteys
title_fullStr Varhaiskasvatuksen opettajien ADHD-tietoisuuden ja minäpystyvyyskokemusten välinen yhteys Varhaiskasvatuksen opettajien ADHD-tietoisuuden ja minäpystyvyyskokemusten välinen yhteys
title_full_unstemmed Varhaiskasvatuksen opettajien ADHD-tietoisuuden ja minäpystyvyyskokemusten välinen yhteys Varhaiskasvatuksen opettajien ADHD-tietoisuuden ja minäpystyvyyskokemusten välinen yhteys
title_short Varhaiskasvatuksen opettajien ADHD-tietoisuuden ja minäpystyvyyskokemusten välinen yhteys
title_sort varhaiskasvatuksen opettajien adhd tietoisuuden ja minäpystyvyyskokemusten välinen yhteys
title_txtP Varhaiskasvatuksen opettajien ADHD-tietoisuuden ja minäpystyvyyskokemusten välinen yhteys
topic Erityispedagogiikka Special Education minäpystyvyys varhaiskasvatus varhaiskasvatuksen opettajat ADHD
topic_facet ADHD Erityispedagogiikka Special Education minäpystyvyys varhaiskasvatuksen opettajat varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102825 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505284646
work_keys_str_mv AT korhonenmatti varhaiskasvatuksenopettajienadhdtietoisuudenjaminäpystyvyyskokemustenvälinenyhteys