Varhaiskasvatuksen opettajien ADHD-tietoisuuden ja minäpystyvyyskokemusten välinen yhteys

ADHD on yleisin lapsille diagnosoitava käyttäytymisen häiriö, jonka diagnosointi on lisääntynyt merkittävästi vuosien 2015–2022 välisenä aikana. Ilmiö on huomioitu myös valtakunnallisessa mediassa. ADHD:n diagnostisiin kriteereihin kuuluu, että oireita on ilmennyt 7-ikävuoteen mennessä. Tämän myötä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Korhonen, Matti
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102825
Kuvaus
Yhteenveto:ADHD on yleisin lapsille diagnosoitava käyttäytymisen häiriö, jonka diagnosointi on lisääntynyt merkittävästi vuosien 2015–2022 välisenä aikana. Ilmiö on huomioitu myös valtakunnallisessa mediassa. ADHD:n diagnostisiin kriteereihin kuuluu, että oireita on ilmennyt 7-ikävuoteen mennessä. Tämän myötä varhaiskasvatuksen opettajat nousevat merkittävään asemaan lasten ADHD-oireiden tunnistamisessa ja kuntouttamisessa, sillä valtaosa suomalaista lapsista osallistuu varhaiskasvatukseen. Varhaiskasvatuksen opettajan kokemalla minäpystyvyydellä on merkitystä sille, miten hän vastaa lasten erilaisiin tuen tarpeisiin, sekä millaista opetusta hän suunnittelee ja toteuttaa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, onko varhaiskasvatuksen opettajien ADHD-tietoisuus yhteydessä heidän minäpystyvyyskokemuksiinsa. Tutkimuksen aineisto on kerätty kyselylomakkeen avulla, johon vastasi 68 varhaiskasvatuksen opettajaa. Kysely sisälsi väittämiä varhaiskasvatuksen opettajien kokemaan minäpystyvyyteen ja heidän ADHD-tietoisuuteensa liittyen. Saatuja vastauksia tarkasteltiin korrelaatiokeroimien ja kahden riippumattoman otoksen t-testin avulla. Tulokset eivät osoittaneet varhaiskasvatuksen opettajien ADHD-tietoisuuden ja minäpystyvyyskokemusten välillä olevan tilastollisesti merkitsevää yhteyttä. Tutkimuksessa kuitenkin havaittiin hyvän ja heikon ADHD-tietoisuuden omaavilla varhaiskasvatuksen opettajilla olevan eroavaisuuksia ryhmän hallintaan liittyvässä minäpystyvyyskokemuksessa. Tämän tutkimuksen tulokset ovat suuntaa antavia, jotka korostavat aiheen jatkotutkimusten tärkeyttä.