Varhaiskasvatuksen opiskelijoiden asenteet digitaalisia teknologioita kohtaan ja heidän digitaalinen osaamisensa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia varhaiskasvatuksen opiskelijoiden asenteita digitaalisia teknologioita kohtaan sekä heidän digitaalista osaamistaan. Aihetta tutkittiin tarkemmin opiskelijoiden sukupuolen, iän ja aiemman varhaiskasvatuksen työkokemuksen näkökulmasta, jotta saataisiin tieto...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Forsberg, Mirka
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102823
_version_ 1833678924820774912
author Forsberg, Mirka
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Forsberg, Mirka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Forsberg, Mirka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Forsberg, Mirka
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia varhaiskasvatuksen opiskelijoiden asenteita digitaalisia teknologioita kohtaan sekä heidän digitaalista osaamistaan. Aihetta tutkittiin tarkemmin opiskelijoiden sukupuolen, iän ja aiemman varhaiskasvatuksen työkokemuksen näkökulmasta, jotta saataisiin tietoa siitä, onko näiden taustatekijöiden perusteella eroja opiskelijoiden välillä sekä missä määrin ne ovat yhteydessä heidän asenteisiinsa ja osaamiseensa. Aineisto on kerätty vuonna 2021 verkkokyselynä osana Early Childhood Preservice Teachers’ Digital Competency väitöskirjatutkimusta. Kyselyaineisto koostui yhteensä 304 varhaiskasvatuksen ensimmäisen vuosikurssin opiskelijan vastauksista. Aineisto analysoitiin määrällisin menetelmin SPSS-ohjelmistolla käyttäen monimuuttujaista varianssianalyysiä (MANOVA) sekä Kruskal-Wallisin testiä. Tutkimustulokset osoittivat, ettei sukupuolten välillä ole eroja opiskelijoiden asenteissa ja digitaalisessa osaamisessa. Iän ja aiemman varhaiskasvatuksen työkokemuksen suhteen kuitenkin löytyi eroja opiskelijoiden suhtautumisessa teknologioiden helppouteen ja heidän digitaalisessa osaamisessaan. Nuoremmat opiskelijat kokevat teknologian käytön yleisesti helpommaksi kuin vanhemmat opiskelijat. Toisaalta niillä opiskelijoilla, joilla on enemmän työkokemusta, on vahvempi kokemus digitaalisesta osaamisestaan. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta opiskelijoiden välillä olevan eroja heidän asenteissaan digitaalisia teknologioita kohtaan ja heidän digitaalisessa osaamisessaan, ja yksilölliset taustalla vaikuttavat tekijät voivat vaikuttaa näihin eri tavoin.
first_indexed 2025-05-28T20:04:42Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00e4m\u00e4l\u00e4inen, Raija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Forsberg, Mirka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-28T05:54:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-28T05:54:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102823", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia varhaiskasvatuksen opiskelijoiden asenteita digitaalisia teknologioita kohtaan sek\u00e4 heid\u00e4n digitaalista osaamistaan. Aihetta tutkittiin tarkemmin opiskelijoiden sukupuolen, i\u00e4n ja aiemman varhaiskasvatuksen ty\u00f6kokemuksen n\u00e4k\u00f6kulmasta, jotta saataisiin tietoa siit\u00e4, onko n\u00e4iden taustatekij\u00f6iden perusteella eroja opiskelijoiden v\u00e4lill\u00e4 sek\u00e4 miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin ne ovat yhteydess\u00e4 heid\u00e4n asenteisiinsa ja osaamiseensa. Aineisto on ker\u00e4tty vuonna 2021 verkkokyselyn\u00e4 osana Early Childhood \n Preservice Teachers\u2019 Digital Competency v\u00e4it\u00f6skirjatutkimusta. Kyselyaineisto koostui yhteens\u00e4 304 varhaiskasvatuksen ensimm\u00e4isen vuosikurssin opiskelijan vastauksista. Aineisto analysoitiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisin menetelmin SPSS-ohjelmistolla k\u00e4ytt\u00e4en monimuuttujaista varianssianalyysi\u00e4 (MANOVA) sek\u00e4 Kruskal-Wallisin testi\u00e4. \nTutkimustulokset osoittivat, ettei sukupuolten v\u00e4lill\u00e4 ole eroja opiskelijoiden asenteissa ja digitaalisessa osaamisessa. I\u00e4n ja aiemman varhaiskasvatuksen ty\u00f6kokemuksen suhteen kuitenkin l\u00f6ytyi eroja opiskelijoiden suhtautumisessa teknologioiden helppouteen ja heid\u00e4n digitaalisessa osaamisessaan. Nuoremmat opiskelijat kokevat teknologian k\u00e4yt\u00f6n yleisesti helpommaksi kuin vanhemmat opiskelijat. Toisaalta niill\u00e4 opiskelijoilla, joilla on enemm\u00e4n ty\u00f6kokemusta, on vahvempi kokemus digitaalisesta osaamisestaan. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta opiskelijoiden v\u00e4lill\u00e4 olevan eroja heid\u00e4n asenteissaan digitaalisia teknologioita kohtaan ja heid\u00e4n digitaalisessa \nosaamisessaan, ja yksil\u00f6lliset taustalla vaikuttavat tekij\u00e4t voivat vaikuttaa n\u00e4ihin eri tavoin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-28T05:54:50Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-28T05:54:50Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "55", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvatuksen opiskelijoiden asenteet digitaalisia teknologioita kohtaan ja heid\u00e4n digitaalinen osaamisensa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505284644", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitalisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102823
language fin
last_indexed 2025-05-28T20:04:42Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e6b636bf-f15a-464f-b541-ba7b787e7bbd\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505284644.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Forsberg, Mirka Varhaiskasvatuksen opiskelijoiden asenteet digitaalisia teknologioita kohtaan ja heidän digitaalinen osaamisensa Varhaiskasvatus Early Childhood Education varhaiskasvatus opiskelijat asenteet osaaminen teknologia digitalisaatio
title Varhaiskasvatuksen opiskelijoiden asenteet digitaalisia teknologioita kohtaan ja heidän digitaalinen osaamisensa
title_full Varhaiskasvatuksen opiskelijoiden asenteet digitaalisia teknologioita kohtaan ja heidän digitaalinen osaamisensa
title_fullStr Varhaiskasvatuksen opiskelijoiden asenteet digitaalisia teknologioita kohtaan ja heidän digitaalinen osaamisensa Varhaiskasvatuksen opiskelijoiden asenteet digitaalisia teknologioita kohtaan ja heidän digitaalinen osaamisensa
title_full_unstemmed Varhaiskasvatuksen opiskelijoiden asenteet digitaalisia teknologioita kohtaan ja heidän digitaalinen osaamisensa Varhaiskasvatuksen opiskelijoiden asenteet digitaalisia teknologioita kohtaan ja heidän digitaalinen osaamisensa
title_short Varhaiskasvatuksen opiskelijoiden asenteet digitaalisia teknologioita kohtaan ja heidän digitaalinen osaamisensa
title_sort varhaiskasvatuksen opiskelijoiden asenteet digitaalisia teknologioita kohtaan ja heidän digitaalinen osaamisensa
title_txtP Varhaiskasvatuksen opiskelijoiden asenteet digitaalisia teknologioita kohtaan ja heidän digitaalinen osaamisensa
topic Varhaiskasvatus Early Childhood Education varhaiskasvatus opiskelijat asenteet osaaminen teknologia digitalisaatio
topic_facet Early Childhood Education Varhaiskasvatus asenteet digitalisaatio opiskelijat osaaminen teknologia varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102823 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505284644
work_keys_str_mv AT forsbergmirka varhaiskasvatuksenopiskelijoidenasenteetdigitaalisiateknologioitakohtaanjaheidändi