Summary: | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia varhaiskasvatuksen opiskelijoiden asenteita digitaalisia teknologioita kohtaan sekä heidän digitaalista osaamistaan. Aihetta tutkittiin tarkemmin opiskelijoiden sukupuolen, iän ja aiemman varhaiskasvatuksen työkokemuksen näkökulmasta, jotta saataisiin tietoa siitä, onko näiden taustatekijöiden perusteella eroja opiskelijoiden välillä sekä missä määrin ne ovat yhteydessä heidän asenteisiinsa ja osaamiseensa. Aineisto on kerätty vuonna 2021 verkkokyselynä osana Early Childhood
Preservice Teachers’ Digital Competency väitöskirjatutkimusta. Kyselyaineisto koostui yhteensä 304 varhaiskasvatuksen ensimmäisen vuosikurssin opiskelijan vastauksista. Aineisto analysoitiin määrällisin menetelmin SPSS-ohjelmistolla käyttäen monimuuttujaista varianssianalyysiä (MANOVA) sekä Kruskal-Wallisin testiä.
Tutkimustulokset osoittivat, ettei sukupuolten välillä ole eroja opiskelijoiden asenteissa ja digitaalisessa osaamisessa. Iän ja aiemman varhaiskasvatuksen työkokemuksen suhteen kuitenkin löytyi eroja opiskelijoiden suhtautumisessa teknologioiden helppouteen ja heidän digitaalisessa osaamisessaan. Nuoremmat opiskelijat kokevat teknologian käytön yleisesti helpommaksi kuin vanhemmat opiskelijat. Toisaalta niillä opiskelijoilla, joilla on enemmän työkokemusta, on vahvempi kokemus digitaalisesta osaamisestaan. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta opiskelijoiden välillä olevan eroja heidän asenteissaan digitaalisia teknologioita kohtaan ja heidän digitaalisessa
osaamisessaan, ja yksilölliset taustalla vaikuttavat tekijät voivat vaikuttaa näihin eri tavoin.
|