Summary: | Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opettajankoulutuksen suorittaneita kasvatustieteilijöitä, jotka työskentelivät muissa kuin opettajan työtehtävissä. Tutkimuksessa selvitettiin, millaista kasvatustieteilijän osaamista tutkittavat hyödynsivät
nykyisessä työssään sekä millaisia vahvuuksia ja kehittämiskohteita tutkittavilla oli osaamisessaan. Tämän lisäksi tutkittiin, mitkä kokemukset olivat ohjanneet tutkittavien työllistymistä muuhun kuin opettajan työhön.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkittavat valikoituivat tutkimukseen harkinnanvaraisella otannalla, sillä tutkimukseen osallistumisen ehtoina olivat kasvatustieteen maisterin tutkinto, suoritetut opettajan pedagogiset opinnot sekä työskentely muualla kuin opettajan tehtävissä. Tutkimukseen osallistui kahdeksan kasvatustieteen maisteria neljästä eri yliopistosta ja kahdesta eri pääaineesta. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla ja analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan kasvatustieteilijöillä oli monipuolista ja relevanttia osaamista työelämään muuallakin kuin opettajan työssä. Kasvatustieteilijöiden yleisten vahvuuksien lisäksi heillä oli paljon alakohtaisia erityisvahvuuksia kuten ihmisten kanssa ja haasteissa toimimisen taitoja. Osaamisen kehittämiskohteet liittyivät esimerkiksi osaamisen sanoittamiseen ja itseluottamukseen. Opettajan työstä luopumisen syyt puolestaan löytyivät alan epäkohdista ja osaamisen laajemmasta hyödyntämisestä muualla. Tulosten avulla voidaan kehittää kasvatustieteilijöiden uraohjausta ja tietoutta osaamisen hyödyntämisestä opetustyön ulkopuolella sekä kiinnittää huomiota opettajan työn epäkohtiin niiden korjaamiseksi yhteiskunnallisellakin tasolla.
|