Yhteenveto: | Nuorten kokemuksia vanhempien välisistä ristiriitatilanteista ei ole suomalaisessa tutkimuskentässä juurikaan tutkittu. Tässä tutkimuksessa analysoitiin nuorten kerrottuja tunteita ja toimijuutta nuorten tuottamissa kertomuksissa, jotka käsittelivät vanhempien välisiä ristiriitatilanteita. Tutkimuksen aineisto koostui 8. -luokkalaisten kirjoitelmista, jotka kerättiin osana Jyväskylän yliopiston Valtako-tutkimushanketta.
Tutkimusaineisto kerättiin vinjettimenetelmää käyttäen. Virikeaineistona toimi valmis kertomuksen alku, josta tutkittavat ovat jatkaneet tarinaa itsenäisesti. Tutkimukseen osallistui yhteensä 96 nuorta ja vanhempien välisestä konfliktista kirjoitti 24 vastaajaa. Tähän tutkimukseen valittiin 20 kirjoitelmaa ja analyysi toteutettiin narratiivisin menetelmin.
Tutkimuksessa tunnistettiin viisi tarinatyyppiä. Fiktiivisissä tarinoissa tarinatyypeiksi muodostuivat vetäytymistarinat, turvautumistarinat sekä osallistumistarinat. Aineistosta löytyneet pienet, minäkertojan kautta, kuvatut tarina-tyypit nimettiin kriisitarinoiksi ja normalisoiviksi tarinoiksi. Tarinatyyppien kautta on mahdollista ymmärtää nuorten kuvaamia kokemuksia ja tunteita vanhempien välisten ristiriitatilanteiden aikana ja niiden jälkeen. Tutkimus myös tuottaa tietoa siitä, kuinka nuorten oma toimijuus vanhempien välisten ristiriitatilanteiden aikana rakentuu. Tulosten perusteella nuorten toimijuus kuvautuu monipuolisena ja koetut tunteet ovat mukana ohjaamassa toimijuutta.
|