Turvallinen opettaja ja näkyväksi tehty osaaminen oppijaminäkuvaa tukeva ohjausvuorovaikutus

Tutkielmassa tarkasteltiin luokanopettajien kokemuksia 1.luokan oppilaan epävarman tai kielteisen oppijaminäkuvan tunnistamisesta, sekä sitä kuinka opettajat kokevat voivansa tukea oppijaminäkuvaa ohjausvuorovaikutuksen kautta. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pirttimäki, Kaisa
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102801
_version_ 1833678924805046273
author Pirttimäki, Kaisa
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pirttimäki, Kaisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pirttimäki, Kaisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pirttimäki, Kaisa
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmassa tarkasteltiin luokanopettajien kokemuksia 1.luokan oppilaan epävarman tai kielteisen oppijaminäkuvan tunnistamisesta, sekä sitä kuinka opettajat kokevat voivansa tukea oppijaminäkuvaa ohjausvuorovaikutuksen kautta. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin haastattelemalla viittä luokanopettajaa eri puolilta Suomea, aikavälillä marraskuu 2024-tammikuu 2025. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoidun teemahaastattelun kautta ja aineisto analysoitiin IPA-analyysillä, rakentaen aineistosta teemoja, joiden kautta muodostuivat tutkielman tulokset. Tulokset osoittivat, että opettajat kohtaavat jo 1.luokan oppilaita, joilla on kielteisyyttä oppijaminäkuvassaan. Oppilailla on erilaisia tapoja ilmaista haasteitaan ja erityinen huoli on apua pyytämättömistä oppilaista. Oleellista on, että opettajat pitävät tukemista tärkeänä. Huoltajayhteistyön merkitys korostui osana tukemista. Ohjausvuorovaikutuksessa on tärkeää, että opettaja koetaan turvalliseksi, ilmapiiri on hyväksyvä ja virheitä salliva, sekä suhde oppilaaseen on luottamuksellinen, jotta oppilas uskaltaa näyttää osaamattomuutensa. Oppilaalle tulee osoittaa hänen oppimistaan, sekä oppimisprosessin tukeminen osaltaan tukee oppijaminäkuvan kehitystä. Keskeistä on sinnikkyyden, kasvun ajattelutavan, vahvuuksien ja myönteisen palautteen korostaminen. Tulosten perusteella on merkittävää tukea oppijaminäkuvaa jo koulupolun alussa sekä opettajana huomioida, kuinka sensitiivisen ohjausvuorovaikutuksen kautta voidaan vahvistaa oppilaan kuvaa itsestään oppijana.
first_indexed 2025-05-28T20:04:42Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rantavuori, Laura", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pirttim\u00e4ki, Kaisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-27T18:20:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-27T18:20:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102801", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassa tarkasteltiin luokanopettajien kokemuksia 1.luokan oppilaan ep\u00e4varman tai kielteisen oppijamin\u00e4kuvan tunnistamisesta, sek\u00e4\nsit\u00e4 kuinka opettajat kokevat voivansa tukea oppijamin\u00e4kuvaa ohjausvuorovaikutuksen kautta.\n\nTutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla viitt\u00e4 luokanopettajaa eri puolilta Suomea, aikav\u00e4lill\u00e4\nmarraskuu 2024-tammikuu 2025. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoidun\nteemahaastattelun kautta ja aineisto analysoitiin IPA-analyysill\u00e4, rakentaen aineistosta teemoja, joiden kautta muodostuivat tutkielman tulokset.\n\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 opettajat kohtaavat jo 1.luokan oppilaita, joilla on kielteisyytt\u00e4 oppijamin\u00e4kuvassaan. Oppilailla on erilaisia tapoja ilmaista haasteitaan ja erityinen huoli on apua pyyt\u00e4m\u00e4tt\u00f6mist\u00e4 oppilaista. Oleellista on, ett\u00e4 opettajat\npit\u00e4v\u00e4t tukemista t\u00e4rke\u00e4n\u00e4. Huoltajayhteisty\u00f6n merkitys korostui osana tukemista. Ohjausvuorovaikutuksessa on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 opettaja koetaan turvalliseksi,\nilmapiiri on hyv\u00e4ksyv\u00e4 ja virheit\u00e4 salliva, sek\u00e4 suhde oppilaaseen on luottamuksellinen, jotta oppilas uskaltaa n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 osaamattomuutensa. Oppilaalle tulee osoittaa h\u00e4nen oppimistaan, sek\u00e4 oppimisprosessin tukeminen osaltaan tukee\noppijamin\u00e4kuvan kehityst\u00e4. Keskeist\u00e4 on sinnikkyyden, kasvun ajattelutavan,\nvahvuuksien ja my\u00f6nteisen palautteen korostaminen.\n\nTulosten perusteella on merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 tukea oppijamin\u00e4kuvaa jo koulupolun\nalussa sek\u00e4 opettajana huomioida, kuinka sensitiivisen ohjausvuorovaikutuksen\nkautta voidaan vahvistaa oppilaan kuvaa itsest\u00e4\u00e4n oppijana.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-27T18:20:49Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-27T18:20:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "81", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppijamin\u00e4kuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "1. luokka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ohjausvuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Turvallinen opettaja ja n\u00e4kyv\u00e4ksi tehty osaaminen : oppijamin\u00e4kuvaa tukeva ohjausvuorovaikutus", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505274622", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102801
language fin
last_indexed 2025-05-28T20:04:42Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/127321f8-87d6-47c4-966a-da58f4ecc332\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505274622.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pirttimäki, Kaisa Turvallinen opettaja ja näkyväksi tehty osaaminen : oppijaminäkuvaa tukeva ohjausvuorovaikutus oppijaminäkuva 1. luokka ohjausvuorovaikutus Luokanopettajakoulutus Teacher Education luokanopettajat oppilaat vuorovaikutus alakoulu opettaja-oppilassuhde
title Turvallinen opettaja ja näkyväksi tehty osaaminen : oppijaminäkuvaa tukeva ohjausvuorovaikutus
title_full Turvallinen opettaja ja näkyväksi tehty osaaminen : oppijaminäkuvaa tukeva ohjausvuorovaikutus
title_fullStr Turvallinen opettaja ja näkyväksi tehty osaaminen : oppijaminäkuvaa tukeva ohjausvuorovaikutus Turvallinen opettaja ja näkyväksi tehty osaaminen : oppijaminäkuvaa tukeva ohjausvuorovaikutus
title_full_unstemmed Turvallinen opettaja ja näkyväksi tehty osaaminen : oppijaminäkuvaa tukeva ohjausvuorovaikutus Turvallinen opettaja ja näkyväksi tehty osaaminen : oppijaminäkuvaa tukeva ohjausvuorovaikutus
title_short Turvallinen opettaja ja näkyväksi tehty osaaminen
title_sort turvallinen opettaja ja näkyväksi tehty osaaminen oppijaminäkuvaa tukeva ohjausvuorovaikutus
title_sub oppijaminäkuvaa tukeva ohjausvuorovaikutus
title_txtP Turvallinen opettaja ja näkyväksi tehty osaaminen : oppijaminäkuvaa tukeva ohjausvuorovaikutus
topic oppijaminäkuva 1. luokka ohjausvuorovaikutus Luokanopettajakoulutus Teacher Education luokanopettajat oppilaat vuorovaikutus alakoulu opettaja-oppilassuhde
topic_facet 1. luokka Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu luokanopettajat ohjausvuorovaikutus opettaja-oppilassuhde oppijaminäkuva oppilaat vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102801 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505274622
work_keys_str_mv AT pirttimäkikaisa turvallinenopettajajanäkyväksitehtyosaaminenoppijaminäkuvaatukevaohjausvuorovaik