Houkutteleva työnantaja Z-sukupolven näkökulmasta – työntekijäkokemuksen ja työnantajabrändäyksen yhteys

Tällä hetkellä työelämään on siirtymässä ensimmäinen diginatiivi sukupolvi eli Z-sukupolvi. Työnantajien on ymmärrettävä tämän sukupolven odotukset työelämässä, jotta he voivat saavuttaa aseman houkuttelevana työnantajana Z-sukupolven näkökulmasta. Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella, mite...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kujanpää, Vanessa
Other Authors: Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102799
_version_ 1833497772447236096
author Kujanpää, Vanessa
author2 Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kujanpää, Vanessa Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kujanpää, Vanessa Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kujanpää, Vanessa
datasource_str_mv jyx
description Tällä hetkellä työelämään on siirtymässä ensimmäinen diginatiivi sukupolvi eli Z-sukupolvi. Työnantajien on ymmärrettävä tämän sukupolven odotukset työelämässä, jotta he voivat saavuttaa aseman houkuttelevana työnantajana Z-sukupolven näkökulmasta. Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella, miten Z-sukupolven näkemys houkuttelevasta työnantajasta syntyy työntekijäkokemuksen ja työnantajabrändäyksen yhteydessä. Tutkielman tutkimusjoukko koostuu diginatiiveista Z-sukupolven edustajista, joilla tuli olla kokemusta työnhausta tai työelämästä. Z-sukupolven valinta tutkielman näkökulmaksi luo työnantajille arvokasta tietoa uusimmasta työelämään siirtyvästä sukupolvesta. Tämä tutkielma toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin fokusryhmähaastatteluilla. Niitä järjestettiin seitsemän, jossa kaikissa oli neljä haastateltavaa (n=28). Aineiston analysointiin käytettiin laadullista teorialähtöistä sisällönanalyysia. Tutkielman tulokset tukevat aiempaa kirjallisuutta, jossa työntekijäkokemus, työnantajabrändäys ja Z-sukupolven erityispiirteet vaikuttavat heidän näkemyksiinsä houkuttelevasta työnantajasta. Tulosten perusteella Z-sukupolvi koki houkuttelevan työnantajan olevan aktiivinen sosiaalisessa mediassa luoden sinne relevanttia ja laadukasta sisältöä. Tämän lisäksi Z-sukupolvi odotti, että houkutteleva työnantaja edistää toimillaan positiivisen työntekijäkokemuksen muodostumista ja vastaa tämän sukupolven odotuksiin tarjoamalla muun muassa reilut, joustavat, läpinäkyvät ja mielekkäät työolosuhteet. Tämän lisäksi tutkimuksen tulokset osoittavat Z-sukupolven odottavan kehittyvää työuraa, joissa korostuvat vapaus, hyvinvointi ja arvostus työnantajan toimesta. Tutkielma pyrki lisäämään tietoa suomalaisille työnantajille Z-sukupolven näkemyksistä houkuttelevasta työnantajasta, jotta he voivat vastata toimillaan tämän sukupolven odotuksiin työelämässä.
first_indexed 2025-05-27T20:00:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Gr\u00e9nman, Miia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kujanp\u00e4\u00e4, Vanessa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-27T13:21:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-27T13:21:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102799", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n on siirtym\u00e4ss\u00e4 ensimm\u00e4inen diginatiivi sukupolvi eli Z-sukupolvi. Ty\u00f6nantajien on ymm\u00e4rrett\u00e4v\u00e4 t\u00e4m\u00e4n sukupolven odotukset ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4, jotta he voivat saavuttaa aseman houkuttelevana ty\u00f6nantajana Z-sukupolven n\u00e4k\u00f6kulmasta. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on tarkastella, miten Z-sukupolven n\u00e4kemys houkuttelevasta ty\u00f6nantajasta syntyy ty\u00f6ntekij\u00e4kokemuksen ja ty\u00f6nantajabr\u00e4nd\u00e4yksen yhteydess\u00e4.\n \nTutkielman tutkimusjoukko koostuu diginatiiveista Z-sukupolven edustajista, joilla tuli olla kokemusta ty\u00f6nhausta tai ty\u00f6el\u00e4m\u00e4st\u00e4. Z-sukupolven valinta tutkielman n\u00e4k\u00f6kulmaksi luo ty\u00f6nantajille arvokasta tietoa uusimmasta ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n siirtyv\u00e4st\u00e4 sukupolvesta. T\u00e4m\u00e4 tutkielma toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto ker\u00e4ttiin fokusryhm\u00e4haastatteluilla. Niit\u00e4 j\u00e4rjestettiin seitsem\u00e4n, jossa kaikissa oli nelj\u00e4 haastateltavaa (n=28). Aineiston analysointiin k\u00e4ytettiin laadullista teorial\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. \n \nTutkielman tulokset tukevat aiempaa kirjallisuutta, jossa ty\u00f6ntekij\u00e4kokemus, ty\u00f6nantajabr\u00e4nd\u00e4ys ja Z-sukupolven erityispiirteet vaikuttavat heid\u00e4n n\u00e4kemyksiins\u00e4 houkuttelevasta ty\u00f6nantajasta. Tulosten perusteella Z-sukupolvi koki houkuttelevan ty\u00f6nantajan olevan aktiivinen sosiaalisessa mediassa luoden sinne relevanttia ja laadukasta sis\u00e4lt\u00f6\u00e4. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi Z-sukupolvi odotti, ett\u00e4 houkutteleva ty\u00f6nantaja edist\u00e4\u00e4 toimillaan positiivisen ty\u00f6ntekij\u00e4kokemuksen muodostumista ja vastaa t\u00e4m\u00e4n sukupolven odotuksiin tarjoamalla muun muassa reilut, joustavat, l\u00e4pin\u00e4kyv\u00e4t ja mielekk\u00e4\u00e4t ty\u00f6olosuhteet. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi tutkimuksen tulokset osoittavat Z-sukupolven odottavan kehittyv\u00e4\u00e4 ty\u00f6uraa, joissa korostuvat vapaus, hyvinvointi ja arvostus ty\u00f6nantajan toimesta. \n \nTutkielma pyrki lis\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n tietoa suomalaisille ty\u00f6nantajille Z-sukupolven n\u00e4kemyksist\u00e4 houkuttelevasta ty\u00f6nantajasta, jotta he voivat vastata toimillaan t\u00e4m\u00e4n sukupolven odotuksiin ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2025-05-27T13:21:36Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-27T13:21:36Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "69", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Houkutteleva ty\u00f6nantaja Z-sukupolven n\u00e4k\u00f6kulmasta \u2013 ty\u00f6ntekij\u00e4kokemuksen ja ty\u00f6nantajabr\u00e4nd\u00e4yksen yhteys", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505274620", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102799
language fin
last_indexed 2025-05-27T20:00:26Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4538d8c8-690f-437b-a947-cef5f2d27a10\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505274620.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kujanpää, Vanessa Houkutteleva työnantaja Z-sukupolven näkökulmasta – työntekijäkokemuksen ja työnantajabrändäyksen yhteys Markkinointi Marketing
title Houkutteleva työnantaja Z-sukupolven näkökulmasta – työntekijäkokemuksen ja työnantajabrändäyksen yhteys
title_full Houkutteleva työnantaja Z-sukupolven näkökulmasta – työntekijäkokemuksen ja työnantajabrändäyksen yhteys
title_fullStr Houkutteleva työnantaja Z-sukupolven näkökulmasta – työntekijäkokemuksen ja työnantajabrändäyksen yhteys Houkutteleva työnantaja Z-sukupolven näkökulmasta – työntekijäkokemuksen ja työnantajabrändäyksen yhteys
title_full_unstemmed Houkutteleva työnantaja Z-sukupolven näkökulmasta – työntekijäkokemuksen ja työnantajabrändäyksen yhteys Houkutteleva työnantaja Z-sukupolven näkökulmasta – työntekijäkokemuksen ja työnantajabrändäyksen yhteys
title_short Houkutteleva työnantaja Z-sukupolven näkökulmasta – työntekijäkokemuksen ja työnantajabrändäyksen yhteys
title_sort houkutteleva työnantaja z sukupolven näkökulmasta työntekijäkokemuksen ja työnantajabrändäyksen yhteys
title_txtP Houkutteleva työnantaja Z-sukupolven näkökulmasta – työntekijäkokemuksen ja työnantajabrändäyksen yhteys
topic Markkinointi Marketing
topic_facet Marketing Markkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102799 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505274620
work_keys_str_mv AT kujanpäävanessa houkuttelevatyönantajazsukupolvennäkökulmastatyöntekijäkokemuksenjatyönantajabrä