Summary: | Tällä hetkellä työelämään on siirtymässä ensimmäinen diginatiivi sukupolvi eli Z-sukupolvi. Työnantajien on ymmärrettävä tämän sukupolven odotukset työelämässä, jotta he voivat saavuttaa aseman houkuttelevana työnantajana Z-sukupolven näkökulmasta. Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella, miten Z-sukupolven näkemys houkuttelevasta työnantajasta syntyy työntekijäkokemuksen ja työnantajabrändäyksen yhteydessä.
Tutkielman tutkimusjoukko koostuu diginatiiveista Z-sukupolven edustajista, joilla tuli olla kokemusta työnhausta tai työelämästä. Z-sukupolven valinta tutkielman näkökulmaksi luo työnantajille arvokasta tietoa uusimmasta työelämään siirtyvästä sukupolvesta. Tämä tutkielma toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin fokusryhmähaastatteluilla. Niitä järjestettiin seitsemän, jossa kaikissa oli neljä haastateltavaa (n=28). Aineiston analysointiin käytettiin laadullista teorialähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkielman tulokset tukevat aiempaa kirjallisuutta, jossa työntekijäkokemus, työnantajabrändäys ja Z-sukupolven erityispiirteet vaikuttavat heidän näkemyksiinsä houkuttelevasta työnantajasta. Tulosten perusteella Z-sukupolvi koki houkuttelevan työnantajan olevan aktiivinen sosiaalisessa mediassa luoden sinne relevanttia ja laadukasta sisältöä. Tämän lisäksi Z-sukupolvi odotti, että houkutteleva työnantaja edistää toimillaan positiivisen työntekijäkokemuksen muodostumista ja vastaa tämän sukupolven odotuksiin tarjoamalla muun muassa reilut, joustavat, läpinäkyvät ja mielekkäät työolosuhteet. Tämän lisäksi tutkimuksen tulokset osoittavat Z-sukupolven odottavan kehittyvää työuraa, joissa korostuvat vapaus, hyvinvointi ja arvostus työnantajan toimesta.
Tutkielma pyrki lisäämään tietoa suomalaisille työnantajille Z-sukupolven näkemyksistä houkuttelevasta työnantajasta, jotta he voivat vastata toimillaan tämän sukupolven odotuksiin työelämässä.
|