Kaveritaitojen teemoja ja vertaisryhmien rooleja lasten kuvakirjoissa

Tutkimuksessa tarkasteltiin millaisia kaveritaitojen teemoja ja vertaisryhmien rooleja on löydettävissä kuvakirjoista. Kaveritaidot ovat tärkeässä roolissa varhaiskasvatuksen arjessa. Vertaisryhmissä tapahtuvat vuorovaikutustilanteet mahdollistavat kaveritaitojen oppimisen sekä kehittymisen. Tutkimu...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hiltunen, Minna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102794
_version_ 1833317359707750400
author Hiltunen, Minna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hiltunen, Minna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hiltunen, Minna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hiltunen, Minna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkasteltiin millaisia kaveritaitojen teemoja ja vertaisryhmien rooleja on löydettävissä kuvakirjoista. Kaveritaidot ovat tärkeässä roolissa varhaiskasvatuksen arjessa. Vertaisryhmissä tapahtuvat vuorovaikutustilanteet mahdollistavat kaveritaitojen oppimisen sekä kehittymisen. Tutkimuksen lähestymistapa oli laadullinen. Tutkimusaineisto kerättiin valitsemalla Kurikan kaupunginkirjaston vuoden 2023 100 lainatuinta kuvakirjaa listalta. Aineisto koostuu neljästä kuvakirjasta, joissa ilmeni jollain tavalla tutkimukseen soveltuvia teemoja. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Analyysi toteutettiin kaksivaiheisena. Ensimmäisessä vaiheessa analysoitiin kuvakirjoja kaveritaitojen teemojen näkökulmasta ja toisessa vaiheessa analysoitiin kuvakirjoja vertaisryhmien roolien näkökulmasta. Analyysissä analysoitiin tekstiä ja kuvaa kokonaisuutena. Aineistoanalyysin avulla kaveritaidoista syntyi kaksi pääluokkaa ja vertaisryhmien rooleista viisi pääluokkaa. Pääluokat osoittivat, että kuvakirjoissa esiintyi monipuolisesti erilaisia kaveritaitojen teemoja sekä vertaisryhmien rooleja. Kaveritaitojen pääluokat olivat sosiaaliset taidot sekä vuorovaikutustaidot. Roolien pääluokat olivat positiiviset, negatiiviset, toiminnan, epävarmuuden sekä annettujen ja otettujen roolit. Tulosten perusteella voidaan todeta, että kuvakirjoista löytyy monipuolisesti materiaalia, mitä voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen arjessa kaveritaitojen harjoittelemisessa.
first_indexed 2025-05-27T20:00:26Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Maunum\u00e4ki, Minna", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "advisor"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "L\u00e4ms\u00e4, Tiina", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "advisor"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hiltunen, Minna", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-27T11:08:35Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "accessioned"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-27T11:08:35Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "available"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "issued"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102794", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "uri"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkasteltiin millaisia kaveritaitojen teemoja ja vertaisryhmien rooleja on l\u00f6ydett\u00e4viss\u00e4 kuvakirjoista. Kaveritaidot ovat t\u00e4rke\u00e4ss\u00e4 roolissa varhaiskasvatuksen arjessa. Vertaisryhmiss\u00e4 tapahtuvat vuorovaikutustilanteet mahdollistavat kaveritaitojen oppimisen sek\u00e4 kehittymisen.\nTutkimuksen l\u00e4hestymistapa oli laadullinen. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin valitsemalla Kurikan kaupunginkirjaston vuoden 2023 100 lainatuinta kuvakirjaa listalta. Aineisto koostuu nelj\u00e4st\u00e4 kuvakirjasta, joissa ilmeni jollain tavalla tutkimukseen soveltuvia teemoja. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. Analyysi toteutettiin kaksivaiheisena. Ensimm\u00e4isess\u00e4 vaiheessa analysoitiin kuvakirjoja kaveritaitojen teemojen n\u00e4k\u00f6kulmasta ja toisessa vaiheessa analysoitiin kuvakirjoja vertaisryhmien roolien n\u00e4k\u00f6kulmasta. Analyysiss\u00e4 analysoitiin teksti\u00e4 ja kuvaa kokonaisuutena.\nAineistoanalyysin avulla kaveritaidoista syntyi kaksi p\u00e4\u00e4luokkaa ja vertaisryhmien rooleista viisi p\u00e4\u00e4luokkaa. P\u00e4\u00e4luokat osoittivat, ett\u00e4 kuvakirjoissa esiintyi monipuolisesti erilaisia kaveritaitojen teemoja sek\u00e4 vertaisryhmien rooleja. Kaveritaitojen p\u00e4\u00e4luokat olivat sosiaaliset taidot sek\u00e4 vuorovaikutustaidot. Roolien p\u00e4\u00e4luokat olivat positiiviset, negatiiviset, toiminnan, ep\u00e4varmuuden sek\u00e4 annettujen ja otettujen roolit.\nTulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 kuvakirjoista l\u00f6ytyy monipuolisesti materiaalia, mit\u00e4 voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 varhaiskasvatuksen arjessa kaveritaitojen harjoittelemisessa.", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-27T11:08:35Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-27T11:08:35Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "64", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "extent"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "schema": "dc", "qualifier": "iso"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.subject.other", "value": "", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.title", "value": "Kaveritaitojen teemoja ja vertaisryhmien rooleja lasten kuvakirjoissa", "language": null, "element": "title", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505274618", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "urn"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "coar"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "copyright"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accesslevel"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "publication"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kaveritaidot", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuvakirjat", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertaisryhm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "roolit", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastenkirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "url"}]
id jyx.123456789_102794
language fin
last_indexed 2025-05-27T20:00:26Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/901d1455-6317-493f-b348-1b402c2b892b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505274618.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hiltunen, Minna Kaveritaitojen teemoja ja vertaisryhmien rooleja lasten kuvakirjoissa Varhaiskasvatus Early Childhood Education kaveritaidot kuvakirjat vertaisryhmät roolit lastenkirjallisuus
title Kaveritaitojen teemoja ja vertaisryhmien rooleja lasten kuvakirjoissa
title_full Kaveritaitojen teemoja ja vertaisryhmien rooleja lasten kuvakirjoissa
title_fullStr Kaveritaitojen teemoja ja vertaisryhmien rooleja lasten kuvakirjoissa Kaveritaitojen teemoja ja vertaisryhmien rooleja lasten kuvakirjoissa
title_full_unstemmed Kaveritaitojen teemoja ja vertaisryhmien rooleja lasten kuvakirjoissa Kaveritaitojen teemoja ja vertaisryhmien rooleja lasten kuvakirjoissa
title_short Kaveritaitojen teemoja ja vertaisryhmien rooleja lasten kuvakirjoissa
title_sort kaveritaitojen teemoja ja vertaisryhmien rooleja lasten kuvakirjoissa
title_txtP Kaveritaitojen teemoja ja vertaisryhmien rooleja lasten kuvakirjoissa
topic Varhaiskasvatus Early Childhood Education kaveritaidot kuvakirjat vertaisryhmät roolit lastenkirjallisuus
topic_facet Early Childhood Education Varhaiskasvatus kaveritaidot kuvakirjat lastenkirjallisuus roolit vertaisryhmät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102794 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505274618
work_keys_str_mv AT hiltunenminna kaveritaitojenteemojajavertaisryhmienroolejalastenkuvakirjoissa