Kaveritaitojen teemoja ja vertaisryhmien rooleja lasten kuvakirjoissa

Tutkimuksessa tarkasteltiin millaisia kaveritaitojen teemoja ja vertaisryhmien rooleja on löydettävissä kuvakirjoista. Kaveritaidot ovat tärkeässä roolissa varhaiskasvatuksen arjessa. Vertaisryhmissä tapahtuvat vuorovaikutustilanteet mahdollistavat kaveritaitojen oppimisen sekä kehittymisen. Tutkimu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hiltunen, Minna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102794
Description
Summary:Tutkimuksessa tarkasteltiin millaisia kaveritaitojen teemoja ja vertaisryhmien rooleja on löydettävissä kuvakirjoista. Kaveritaidot ovat tärkeässä roolissa varhaiskasvatuksen arjessa. Vertaisryhmissä tapahtuvat vuorovaikutustilanteet mahdollistavat kaveritaitojen oppimisen sekä kehittymisen. Tutkimuksen lähestymistapa oli laadullinen. Tutkimusaineisto kerättiin valitsemalla Kurikan kaupunginkirjaston vuoden 2023 100 lainatuinta kuvakirjaa listalta. Aineisto koostuu neljästä kuvakirjasta, joissa ilmeni jollain tavalla tutkimukseen soveltuvia teemoja. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Analyysi toteutettiin kaksivaiheisena. Ensimmäisessä vaiheessa analysoitiin kuvakirjoja kaveritaitojen teemojen näkökulmasta ja toisessa vaiheessa analysoitiin kuvakirjoja vertaisryhmien roolien näkökulmasta. Analyysissä analysoitiin tekstiä ja kuvaa kokonaisuutena. Aineistoanalyysin avulla kaveritaidoista syntyi kaksi pääluokkaa ja vertaisryhmien rooleista viisi pääluokkaa. Pääluokat osoittivat, että kuvakirjoissa esiintyi monipuolisesti erilaisia kaveritaitojen teemoja sekä vertaisryhmien rooleja. Kaveritaitojen pääluokat olivat sosiaaliset taidot sekä vuorovaikutustaidot. Roolien pääluokat olivat positiiviset, negatiiviset, toiminnan, epävarmuuden sekä annettujen ja otettujen roolit. Tulosten perusteella voidaan todeta, että kuvakirjoista löytyy monipuolisesti materiaalia, mitä voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen arjessa kaveritaitojen harjoittelemisessa.