“It’s extra but slay”: investigating social media slang in TikTok comment sections

Sosiaalisessa mediassa viestiminen on osa monen ihmisen arkipäivää. Sosiaalisen median slangikieli on dynaamista ja uusia sanoja ja lauseita tulee käyttöön yhtä nopeasti kuin niitä poistuu käytöstä. Koska tietyt sanat ja lauseet vanhentuvat nopeasti, on tärkeää tutkia, miltä sosiaalisen median kieli...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kämäräinen, Heini
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102791
Description
Summary:Sosiaalisessa mediassa viestiminen on osa monen ihmisen arkipäivää. Sosiaalisen median slangikieli on dynaamista ja uusia sanoja ja lauseita tulee käyttöön yhtä nopeasti kuin niitä poistuu käytöstä. Koska tietyt sanat ja lauseet vanhentuvat nopeasti, on tärkeää tutkia, miltä sosiaalisen median kieli näyttää juuri nyt. Jos tämän tutkimuksen toistaisi esimerkiksi vuoden päästä, suositut sanat ja lauseet olisivat todennäköisesti jo poistuneet käytöstä ja uusia on tullut tilalle. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia sosiaalisen median slangikielelle tyypillisiä piirteitä löytyy TikTok-videoiden kommenttiosioista. Analyysissä käytettiin apuna aikaisempien tutkimusten nimeämiä piirteitä (Cabanas, 2023; Nasir & Jassam, 2019; Ulfah, 2021; Tagliamonte, 2019; Sari, 2019). Aineistoa kerättiin yhteensä 140 kommenttia, joista 33 valittiin tarkempaan analyysiin ja edustamaan kerättyä tutkimusaineistoa kokonaisuutena. Kommentit valittiin usean eri videon kommenttiosioista ja ne on kirjoittanut useampi eri käyttäjä. Aineistoksi kerättiin kommentteja, joissa toistui samoja piirteitä, sanoja ja lauseita, koska ne ovat nähtävästi tällä hetkellä suosittuja ja olennainen osa sosiaalisen median kieltä. Tutkimusaineiston keräämisessä kommentit valittiin manuaalisesti selaamalla TikTok-videoiden kommenttiosioita. Tutkimusaineiston analyysissä hyödynnettiin Herringin (2004) tietokonevälitteisen diskurssianalyysin viitekehystä sekä sisällönanalyysin (Bauer, 2000, p. 132) piirteitä parhaimman analyysituloksen saavuttamiseksi. Tutkimusaineiston kommentit jaettiin seitsemään eri kategoriaan niiden edustamien piirteiden mukaan, minkä jälkeen jokaista kommenttia analysoitiin tarkemmin. Kategoriat, joiden alle kommentit jaettiin, olivat afrikkalaisamerikkalainen englanti, lyhenteet, emojit, hyperbolia, neologismit, epätyypillinen isojen kirjainten ja välimerkkien käyttö ja onomatopoeettiset sanat. Kommenteista löytyi muun muassa suosittuja lyhenteitä, keksittyjä ja uudelleen määriteltyjä sanoja ja lauseita luovaa isojen kirjainten ja välimerkkien käyttöä sekä emojeita.