Yhteenveto: | Tutkimuksemme tavoitteena oli tutkia, miten matemaattisten taitojen tukeminen näkyy Etelä-Pohjanmaan paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa. Paikalliset varhaiskasvatussuunnitelmat nähdään pedagogisina työvälineinä, jotka auttavat pedagogisen toiminnan suunnittelussa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa 15 Etelä-Pohjanmaan paikallisesta varhaiskasvatussuunnitelmasta tutkittiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä, miten matemaattisia taitoja ja niiden tukemista kuvataan niissä. Myöhemmin analyysiin yhdistyi myös teorialähtöinen sisällönanalyysi, jonka avulla muodostettiin keskeiset käsitteet.
Tuloksista nousi esiin, että varhaiskasvatuksen henkilöstöllä on suuri merkitys lasten matemaattisten taitojen tukemisessa. Henkilöstö voi omalla kiinnostuksellaan ja pedagogiikalla tukea varhaisten matemaattisten taitojen kehittymistä. Lisäksi matematiikan havainnoiminen ja näkyväksi tekeminen varhaiskasvatuksen arjessa tukee matemaattisten taitojen kehittymistä ja tässäkin suuressa roolissa ovat henkilöstön toimintatavat ja lasten tukeminen.
|