Summary: | Tässä kasvatustieteen pro gradu –tutkielmassa tarkastelimme laskustrategioita ja vuorovaikutusta strategisen joustavuuden edistäjinä japanilaisessa ja suomalaisessa matematiikan oppikirjasarjassa. Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää, miten matematiikan oppikirjat kehittävät oppilaiden strategista joustavuutta esittämällä erilaisia laskustrategioita ja kohdistamalla niihin strategista joustavuutta kehittäviä ilmauksia sekä oppikirjojen tarjoamia mahdollisuuksia kehittää strategista joustavuutta vuorovaikutuksen kautta.
Tutkimuksemme on laadullinen ja toteutettu aineistolähtöisenä sisällönanalyysina. Tutkimusaineistonamme olivat japanilainen ja suomalainen matematiikan oppikirjasarja ja niistä tutkimusaihettamme käsittelevät oppikirjat 2.–3. luokilla. Tutkittavaksi aiheeksi rajasimme lukujen 1–10 kertolaskut.
Tulokset osoittivat, että japanilaisesta ja suomalaisesta aineistosta löytyi useita laskustrategioita kertolaskujen harjoitteluun, mutta niiden painotuksissa oli eroja. Strategista joustavuutta kehittäviä tehtäviä löytyi molemmista aineistoista, mutta japanilaisessa aineistossa ne oli kohdennettu laskustrategioiden oppimisen yhteyteen. Strategista joustavuutta edellyttäviä tehtäviä löytyi vain japanilaisesta aineistosta. Molemmista aineistosta löytyi vuorovaikutukseen ohjaavia ilmaisuja strategisen joustavuuden kehittämiseksi, mutta japanilaisessa aineistossa ohjaavat ilmaisut olivat monipuolisemmat. Tämän perusteella voidaan todeta, että japanilaisesta oppikirjasarjasta löytyi monipuolisempia tapoja strategisen joustavuuden kehittämiseksi.
|