Hyvinvoiva työyhteisö lastensuojelun sosiaalityössä

Kandidaatintutkielmani perehtyy lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden työhyvinvointiin työyhteisön itseohjautuvuuden ja yhteisöllisyyden näkökulmasta. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, johon on valikoitunut yhteensä kahdeksan vertaisarvioitua artikkelia. Tutkielmassani vastataan kysym...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ahlfors, Maria
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102760
Kuvaus
Yhteenveto:Kandidaatintutkielmani perehtyy lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden työhyvinvointiin työyhteisön itseohjautuvuuden ja yhteisöllisyyden näkökulmasta. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, johon on valikoitunut yhteensä kahdeksan vertaisarvioitua artikkelia. Tutkielmassani vastataan kysymykseen, että mitkä ovat työyhteisön ja itseohjautuvuuden sekä yhteisöllisyyden merkitykset lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden työhyvinvoinnissa. Teoreettinen viitekehys pohjautuu itseohjautuvuuden teoriaan, Erik Allardtin hyvinvointiteoriaan sekä yhteisöllisyyden käsitteeseen. Itseohjautuvuuden voidaan ajatella olevan yksilön ominaisuus, joka perustuu ensisijaisesti omaan motivaatioon, käsitykseen päämäärästä ja riittävään osaamiseen. Erik Allardtin hyvinvoinnin ulottuvuuksista tutkielmani kannalta keskeisin on yhteisyyssuhteet, joilla voidaan ajatella olevan merkitystä itseisarvoisesti sekä resurssina. Työyhteisölle ja yhteisöllisyydelle merkitystä luovat sen ominaispiirteet kuten sen muodostuminen statuksen mukaisesti sisältäen myös vapaavalintaisia elementtejä. Tutkielmassani perehdytään lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden työhyvinvointiin. Näkökulmana on työyhteisön merkitys itseohjautuvuuden ja yhteisöllisyyden näkökulmasta. Ajatuksena tutkielmaa toteuttaessa on ollut positiivisten työhyvinvointia edistävien asioiden korostaminen. Aineistosta nousseet työhyvinvointia heikentävät tekijät ovat jääneet tutkielmassa vaille huomiota. Tutkielman tärkeimpinä johtopäätöksenä voidaan todeta olleen työyhteisön yhteisöllisyyden merkitys työhyvinvointia lisäävänä tekijänä. Työyhteisössä koetaan yhteisöllisyyttä, kannustusta ja hyviä ihmissuhteita. Työyhteisölle merkitystä luovat työntekijät ja heidän subjektiiviset kokemukset. Työyhteisötaidot nousivat aineistossa esille konkreettisina työntekijän ominaisuuksina. Luottamus työkaveriin ja työyhteisöön on huomionarvoinen työhyvinvointia ja yhteisöllisyyttä lisäävä ja kannatteleva tekijä. Itseohjautuvuuden näkökulmasta aineistosta nousi hyvin esille työntekijän oma motivaatio sekä kyky vuorovaikutukseen työyhteisössä. Omaa vastuun kantamista niin työstä kuin työyhteisöstä pidetään oleellisena. Aineiston perusteella voitaneen tulkita jopa, että itseohjautuvuutta pidetään esimerkillisenä, mutta myös itsestään selvänä hyvän työntekijän ominaisuutena.