Summary: | Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia varhaiskasvattajien kuvauksia TUIKKU tunnetaito-ohjelman lasten kanssa tehtävistä harjoituksista.
Käytössämme oli 19 teemahaastattelua. Tutkimuksessa tarkastellaan lasten sosioemotionaalisia taitoja sekä niiden opettamista teoreettisesti ja käytännössä.
Aihe on tärkeä ja ajankohtainen, koska lasten puutteelliset sosioemotionaaliset
taidot voivat muodostua riskitekijöiksi tulevaisuudessa. Tutkimusaineiston analyysissa hyödynnettiin hermeneuttis-fenomenologista sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tuloksena muodostui kolme pääluokkaa: henkilöstön oma
oppiminen, lasten innostuneisuus sekä materiaalit ja harjoitukset. Henkilöstön
oma oppiminen näyttäytyi lisääntyneenä osaamisena sosioemotionaalisista taidoista, kaveritaitojen tukemisessa sekä tunneilmaisun merkityksenä osana pedagogista työtä ja työyhteisön vuorovaikutusta. Lasten innostuneisuus kohdistui
enimmäkseen Tuikkunen-hahmoon, joka antoi mahdollisuuden harjoitella empatiaa ja myötätuntotekoja toisia kohtaan. Materiaalien ja harjoituksien avulla
varhaiskasvattajat pystyivät vahvistamaan lasten tunnetaitoja. Johtopäätöksenä
voidaan todeta, että TUIKKU tunnetaito-ohjelmalla koettiin olevan positiivinen
vaikutus sosioemotionaalisten taitojen oppimisessa.
|