"Onko meillä tänään Tuikkusia?” varhaiskasvattajien kuvaukset TUIKKU tunnetaito-ohjelman lasten harjoituksista

Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia varhaiskasvattajien kuvauksia TUIKKU tunnetaito-ohjelman lasten kanssa tehtävistä harjoituksista. Käytössämme oli 19 teemahaastattelua. Tutkimuksessa tarkastellaan lasten sosioemotionaalisia taitoja sekä niiden opettamista teoreettisesti ja käy...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Krok, Salla, Forsberg, Rebecca
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102755
Description
Summary:Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia varhaiskasvattajien kuvauksia TUIKKU tunnetaito-ohjelman lasten kanssa tehtävistä harjoituksista. Käytössämme oli 19 teemahaastattelua. Tutkimuksessa tarkastellaan lasten sosioemotionaalisia taitoja sekä niiden opettamista teoreettisesti ja käytännössä. Aihe on tärkeä ja ajankohtainen, koska lasten puutteelliset sosioemotionaaliset taidot voivat muodostua riskitekijöiksi tulevaisuudessa. Tutkimusaineiston analyysissa hyödynnettiin hermeneuttis-fenomenologista sisällönanalyysia. Tutkimuksen tuloksena muodostui kolme pääluokkaa: henkilöstön oma oppiminen, lasten innostuneisuus sekä materiaalit ja harjoitukset. Henkilöstön oma oppiminen näyttäytyi lisääntyneenä osaamisena sosioemotionaalisista taidoista, kaveritaitojen tukemisessa sekä tunneilmaisun merkityksenä osana pedagogista työtä ja työyhteisön vuorovaikutusta. Lasten innostuneisuus kohdistui enimmäkseen Tuikkunen-hahmoon, joka antoi mahdollisuuden harjoitella empatiaa ja myötätuntotekoja toisia kohtaan. Materiaalien ja harjoituksien avulla varhaiskasvattajat pystyivät vahvistamaan lasten tunnetaitoja. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että TUIKKU tunnetaito-ohjelmalla koettiin olevan positiivinen vaikutus sosioemotionaalisten taitojen oppimisessa.