Tasogeometrian rakentaminen peruskoulun oppikirjoissa

Tutkielman tavoite on selvittää, miten tasogeometriaa rakennetaan peruskoulun oppikirjoissa. Tutkimusaineistona ovat kaksi ala-asteen oppikirjasarjaa Milli (SanomaPro) ja Oivaltaja (Otava), sekä kaksi yläasteen oppikirjasarjaa Kuutio (SanomaPro) ja Ääretön (Otava). Tutkielma on oppikirjatutkimus,...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vuorinen, Viivi
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Matematiikan ja tilastotieteen laitos, Department of Mathematics and Statistics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102753
_version_ 1833860119630184448
author Vuorinen, Viivi
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Matematiikan ja tilastotieteen laitos Department of Mathematics and Statistics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vuorinen, Viivi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Matematiikan ja tilastotieteen laitos Department of Mathematics and Statistics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vuorinen, Viivi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Matematiikan ja tilastotieteen laitos Department of Mathematics and Statistics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vuorinen, Viivi
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tavoite on selvittää, miten tasogeometriaa rakennetaan peruskoulun oppikirjoissa. Tutkimusaineistona ovat kaksi ala-asteen oppikirjasarjaa Milli (SanomaPro) ja Oivaltaja (Otava), sekä kaksi yläasteen oppikirjasarjaa Kuutio (SanomaPro) ja Ääretön (Otava). Tutkielma on oppikirjatutkimus, jossa käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista analyysiä. Oppikirjoista koodattiin tasogeometria kappaleiden tehtävät. Tasogeometrian teoriaosuudet ja teorian tekemiseen liittyvät tehtävät otettiin myös laadulliseen tarkasteluun. Tutkimuskysymykset ovat: • Mitä mahdollisuuksia oppikirjat antavat oppilaille olla aktiivisessa roolissa teoriaa tehtäessä? • Millaisia eroja tai ristiriitaisuuksia käsitteiden määrittelyssä on kirjasarjojen sisällä, välillä ja 6-7 luokkien vaihteessa? • Mitenoppikirjojen tapa rakentaa tasogeometrian teoriaa vertautuu aksiomaattiseen tapaan? Teoriassa esitellään ensin pääkohdittain Hilbertin aksioomajärjestelmään pohjautuva tasogeometrian teoria Kuritun ym. teoksesta Geometria. Tätä myös verrataan kahteen muuhun lähestymistapaan. Tämän jälkeen esitellään lyhyesti myös geometrian oppimiseen liittyvää teoriaa. Tuloksissa esitellään ensin tehtäviin liittyvät tulokset ja tämän jälkeen tarkastellaan oppikirjoissa esiintyvää teoriaa. Tehtävistä huomattiin, että teorian tekemiseen liittyviä tehtäviä on enemmän yläasteella kuin ala-asteella ja nämä ovat myös monipuolisempia. Tehtävistä suurin osa oli tutki piirtämällä tehtäviä ja yleisin aihe oli monikulmiot. Oppikirjasarjojen sisällä tai välillä ei pääasiassa ollut merkittävän suuria eroja tai ristiriitoja. Suurin kirjasarjan sisäinen ristiriita oli Oivaltajassa kulman määrittelyssä. Ala-asteella käsitteiden määrittely oli pääosin epätarkempaa ja perustui paljon kuviin. Ympyrä on yksi käsitteistä, jonka määrittely huomattavasti tarkentuu siirryttäessä ala-asteelta yläasteelle.
first_indexed 2025-05-26T20:00:38Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "\u00c4kkinen, Tuomo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00e4hki\u00f6niemi, Markus", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vuorinen, Viivi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-26T09:23:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-26T09:23:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102753", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tavoite on selvitt\u00e4\u00e4, miten tasogeometriaa rakennetaan peruskoulun oppikirjoissa. Tutkimusaineistona ovat kaksi ala-asteen oppikirjasarjaa Milli (SanomaPro) ja Oivaltaja (Otava), sek\u00e4 kaksi yl\u00e4asteen oppikirjasarjaa Kuutio (SanomaPro) ja \u00c4\u00e4ret\u00f6n (Otava). \n\nTutkielma on oppikirjatutkimus, jossa k\u00e4ytettiin sek\u00e4 kvantitatiivista ett\u00e4 kvalitatiivista analyysi\u00e4. Oppikirjoista koodattiin tasogeometria kappaleiden teht\u00e4v\u00e4t. Tasogeometrian teoriaosuudet ja teorian tekemiseen liittyv\u00e4t teht\u00e4v\u00e4t otettiin my\u00f6s laadulliseen tarkasteluun. Tutkimuskysymykset ovat:\n \u2022 Mit\u00e4 mahdollisuuksia oppikirjat antavat oppilaille olla aktiivisessa roolissa teoriaa teht\u00e4ess\u00e4?\n \u2022 Millaisia eroja tai ristiriitaisuuksia k\u00e4sitteiden m\u00e4\u00e4rittelyss\u00e4 on kirjasarjojen sis\u00e4ll\u00e4, v\u00e4lill\u00e4 ja 6-7 luokkien vaihteessa?\n \u2022 Mitenoppikirjojen tapa rakentaa tasogeometrian teoriaa vertautuu aksiomaattiseen tapaan?\n\nTeoriassa esitell\u00e4\u00e4n ensin p\u00e4\u00e4kohdittain Hilbertin aksioomaj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n pohjautuva tasogeometrian teoria Kuritun ym. teoksesta Geometria. T\u00e4t\u00e4 my\u00f6s verrataan kahteen muuhun l\u00e4hestymistapaan. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen esitell\u00e4\u00e4n lyhyesti my\u00f6s geometrian oppimiseen liittyv\u00e4\u00e4 teoriaa. \n\nTuloksissa esitell\u00e4\u00e4n ensin teht\u00e4viin liittyv\u00e4t tulokset ja t\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen tarkastellaan oppikirjoissa esiintyv\u00e4\u00e4 teoriaa. Teht\u00e4vist\u00e4 huomattiin, ett\u00e4 teorian tekemiseen liittyvi\u00e4 teht\u00e4vi\u00e4 on enemm\u00e4n yl\u00e4asteella kuin ala-asteella ja n\u00e4m\u00e4 ovat my\u00f6s monipuolisempia. Teht\u00e4vist\u00e4 suurin osa oli tutki piirt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 teht\u00e4vi\u00e4 ja yleisin aihe oli monikulmiot.\n\nOppikirjasarjojen sis\u00e4ll\u00e4 tai v\u00e4lill\u00e4 ei p\u00e4\u00e4asiassa ollut merkitt\u00e4v\u00e4n suuria eroja tai ristiriitoja. Suurin kirjasarjan sis\u00e4inen ristiriita oli Oivaltajassa kulman m\u00e4\u00e4rittelyss\u00e4. Ala-asteella k\u00e4sitteiden m\u00e4\u00e4rittely oli p\u00e4\u00e4osin ep\u00e4tarkempaa ja perustui paljon kuviin. Ympyr\u00e4 on yksi k\u00e4sitteist\u00e4, jonka m\u00e4\u00e4rittely huomattavasti tarkentuu siirrytt\u00e4ess\u00e4 ala-asteelta yl\u00e4asteelle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-26T09:23:28Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-26T09:23:28Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "42", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tasogeometrian rakentaminen peruskoulun oppikirjoissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505264583", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Matematiikan ja tilastotieteen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Mathematics and Statistics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Matematiikan opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Mathematics", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "geometria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102753
language fin
last_indexed 2025-05-26T20:00:49Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/370f2771-de8e-4439-b1bb-2c36d50bb17a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505264583.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vuorinen, Viivi Tasogeometrian rakentaminen peruskoulun oppikirjoissa Matematiikan opettajankoulutus Teacher education programme in Mathematics matematiikka peruskoulu geometria käsitteet oppimateriaali
title Tasogeometrian rakentaminen peruskoulun oppikirjoissa
title_full Tasogeometrian rakentaminen peruskoulun oppikirjoissa
title_fullStr Tasogeometrian rakentaminen peruskoulun oppikirjoissa Tasogeometrian rakentaminen peruskoulun oppikirjoissa
title_full_unstemmed Tasogeometrian rakentaminen peruskoulun oppikirjoissa Tasogeometrian rakentaminen peruskoulun oppikirjoissa
title_short Tasogeometrian rakentaminen peruskoulun oppikirjoissa
title_sort tasogeometrian rakentaminen peruskoulun oppikirjoissa
title_txtP Tasogeometrian rakentaminen peruskoulun oppikirjoissa
topic Matematiikan opettajankoulutus Teacher education programme in Mathematics matematiikka peruskoulu geometria käsitteet oppimateriaali
topic_facet Matematiikan opettajankoulutus Teacher education programme in Mathematics geometria käsitteet matematiikka oppimateriaali peruskoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102753 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505264583
work_keys_str_mv AT vuorinenviivi tasogeometrianrakentaminenperuskoulunoppikirjoissa