Akateemisten taitojen ja sisäänpäin suuntautuvien sosioemotionaalisten ongelmien välinen yhteys varhaisnuoruudessa

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko akateemisilla taidoilla ja sisäänpäin suuntautuvilla sosioemotionaalisilla ongelmilla yhteys varhaisnuoruudessa. Lisäksi tutkimus selvitti, onko varhaisnuoren sukupuolella ja vertaisilta saadulla tuella muuntavaa vaikutusta tähän yhteyteen. Tutkimuksessa...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Myllärinen, Saima, Suokko, Jenny
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102752
Description
Summary:Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko akateemisilla taidoilla ja sisäänpäin suuntautuvilla sosioemotionaalisilla ongelmilla yhteys varhaisnuoruudessa. Lisäksi tutkimus selvitti, onko varhaisnuoren sukupuolella ja vertaisilta saadulla tuella muuntavaa vaikutusta tähän yhteyteen. Tutkimuksessa käytettiin aineistoa, joka on kerätty osana Alkuportaat-seurantatutkimusta (Lerkkanen ym., 2006–2016). Aineisto on kerätty tutkittavien ollessa alakoulun kuudennella luokalla. Akateemisia taitoja arvioitiin matemaattisia ja kielellisiä taitoja mittaavilla testeillä, ja sisäänpäin suuntautuvia sosioemotionaalisia ongelmia sekä vertaisilta saatua tukea kysyttiin tutkittavilta itsearviointilomakkeiden avulla. Aineiston analyysit toteutettiin Pearsonin korrelaatioanalyysillä sekä kahdella hierarkkisella lineaarisella regressioanalyysillä. Ensimmäiseksi tutkittiin akateemisten taitojen ja sisäänpäin suuntautuvien sosioemotionaalisten ongelmien välistä yhteyttä. Yhteys oli kielteinen ja heikko, mutta tilastollisesti merkitsevä. Sukupuolella eikä vertaisilta saadulla tuella havaittu olevan merkitsevää muuntavaa vaikutusta akateemisten taitojen ja sisäänpäin suuntautuvien sosioemotionaalisten ongelmien yhteyteen, mutta molemmilla oli päävaikutus sisäänpäin suuntautuviin sosioemotionaalisiin ongelmiin. Tutkimustulokset tarjoavat pohjatietoa jatkotutkimukselle, ja korostavat erityisesti vertaisten tuen tärkeyttä varhaisnuoruuden sosioemotionaalisessa hyvinvoinnissa.