Lukiolaisten näkemyksiä musikaalisuudesta

Tässä maisterintutkielmassa tutkin lukiolaisten näkemyksiä ja ymmärrystä omasta musikaalisuudesta ja sen rakentumisesta. Lisäksi selvitin, millaisia merkityksiä koetulla musikaalisuudella voi olla opiskelijoiden toimijuuteen. Opiskelijoiden subjektiivisia näkemyksiä tarkastelemalla voidaan tuottaa t...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ahokas, Hilla
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102750
_version_ 1833860119627038720
author Ahokas, Hilla
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ahokas, Hilla Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ahokas, Hilla Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ahokas, Hilla
datasource_str_mv jyx
description Tässä maisterintutkielmassa tutkin lukiolaisten näkemyksiä ja ymmärrystä omasta musikaalisuudesta ja sen rakentumisesta. Lisäksi selvitin, millaisia merkityksiä koetulla musikaalisuudella voi olla opiskelijoiden toimijuuteen. Opiskelijoiden subjektiivisia näkemyksiä tarkastelemalla voidaan tuottaa tietoa musiikin opettamiseen ja musiikillisen toimijuuden tukemiseen. Musikaalisuus ei ole käsitteenä yksiselitteinen, ja sille voidaan antaa erilaisia merkityksiä arkisissa tilanteissa. Sitä voidaan myös tutkia useista eri näkö- kulmista. Konstruktivistiseen näkökulmaan tukeutuen näen oppijan musikaalisuuden ja näkemyksen omasta musikaalisuudesta suhteutuvan siihen kulttuuriin ja ympäristöön, jossa nämä näkemykset muodostuvat. Käsitteellisessä viitekehyksessä avaan näkökulmia musikaalisuuden ymmärtämiseen erilaisten diskurssien, taitojen ja lahjakkuuden näkökulmasta. Tämän jälkeen tarkastelen kykyuskomusten merkitystä suhteessa koettuun musikaalisuuteen. Lähestyn kykyuskomuksia musiikissa minäpystyvyyden, toimijuuden ja identiteetin sekä musiikillisen kasvatuksen näkökulmasta. Tutkimusstrategiana ja analyysin tukena sovelsin fenomenologis-hermeneuttista lähestymistapaa, joka mahdollisti oppilaiden omien kokemusten tarkastelun ja tulkinnan. Keräsin aineiston lukion musiikin MU1 -kurssilaisilta Webropol -verkkoalustalla. Tutkimukseen osallistui 33 oppilasta. Aineiston analyysin perusteella opiskelijoiden näkemykset omasta musikaalisuudestaan suhteutuivat siihen, tekivätkö he musiikkiin liittyviä asioita tai kokivatko he musiikin merkitykselliseksi osaksi elämäänsä. Myös muilta saatu palaute, kasvuympäristö sekä musiikin tunnit mainittiin tekijöinä näiden näkemysten rakentumisessa. Näkemys omasta musikaalisuudesta näyttäytyi tuloksissa merkittävänä oppijan musiikillisen toimijuuden kannalta. Tuloksista ilmeni, että näkemykset omasta musikaalisuudesta ja niihin liittyvät perustelut vaihtelivat suuresti. Aineistossa toistui ajatus, että ollakseen musikaalinen tulisi olla musiikillisesti todella taitava. Erityisesti näkemykset omasta epämusikaalisuudesta näyttäytyivät tämän tutkimuksen perusteella toimijuutta ja terveen musiikillisen identiteetin kehittymistä rajoittavina. Tulosten perusteella musiikin opetuksessa on tärkeää tuoda esiin musikaalisuuden monia ilmenemismuotoja ja purkaa näkemyksiä, jotka voivat rajoittaa musiikillista toimijuutta ja innostusta elinikäiseen oppimiseen.
first_indexed 2025-05-26T20:00:39Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Siljam\u00e4ki, Eeva", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ahokas, Hilla", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-26T07:58:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-26T07:58:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102750", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 maisterintutkielmassa tutkin lukiolaisten n\u00e4kemyksi\u00e4 ja ymm\u00e4rryst\u00e4 omasta musikaalisuudesta ja sen rakentumisesta. Lis\u00e4ksi selvitin, millaisia merkityksi\u00e4 koetulla musikaalisuudella voi olla opiskelijoiden toimijuuteen. Opiskelijoiden subjektiivisia n\u00e4kemyksi\u00e4 tarkastelemalla voidaan tuottaa tietoa musiikin opettamiseen ja musiikillisen toimijuuden tukemiseen. Musikaalisuus ei ole k\u00e4sitteen\u00e4 yksiselitteinen, ja sille voidaan antaa erilaisia merkityksi\u00e4 arkisissa tilanteissa. Sit\u00e4 voidaan my\u00f6s tutkia useista eri n\u00e4k\u00f6- kulmista. Konstruktivistiseen n\u00e4k\u00f6kulmaan tukeutuen n\u00e4en oppijan musikaalisuuden ja n\u00e4kemyksen omasta musikaalisuudesta suhteutuvan siihen kulttuuriin ja ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n, jossa n\u00e4m\u00e4 n\u00e4kemykset muodostuvat. K\u00e4sitteellisess\u00e4 viitekehyksess\u00e4 avaan n\u00e4k\u00f6kulmia musikaalisuuden ymm\u00e4rt\u00e4miseen erilaisten diskurssien, taitojen ja lahjakkuuden n\u00e4k\u00f6kulmasta. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen tarkastelen kykyuskomusten merkityst\u00e4 suhteessa koettuun musikaalisuuteen. L\u00e4hestyn kykyuskomuksia musiikissa min\u00e4pystyvyyden, toimijuuden ja identiteetin sek\u00e4 musiikillisen kasvatuksen n\u00e4k\u00f6kulmasta.\nTutkimusstrategiana ja analyysin tukena sovelsin fenomenologis-hermeneuttista l\u00e4hestymistapaa, joka mahdollisti oppilaiden omien kokemusten tarkastelun ja tulkinnan. Ker\u00e4sin aineiston lukion musiikin MU1 -kurssilaisilta Webropol -verkkoalustalla. Tutkimukseen osallistui 33 oppilasta.\nAineiston analyysin perusteella opiskelijoiden n\u00e4kemykset omasta musikaalisuudestaan suhteutuivat siihen, tekiv\u00e4tk\u00f6 he musiikkiin liittyvi\u00e4 asioita tai kokivatko he musiikin merkitykselliseksi osaksi el\u00e4m\u00e4\u00e4ns\u00e4. My\u00f6s muilta saatu palaute, kasvuymp\u00e4rist\u00f6 sek\u00e4 musiikin tunnit mainittiin tekij\u00f6in\u00e4 n\u00e4iden n\u00e4kemysten rakentumisessa. N\u00e4kemys omasta musikaalisuudesta n\u00e4ytt\u00e4ytyi tuloksissa merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 oppijan musiikillisen toimijuuden kannalta. Tuloksista ilmeni, ett\u00e4 n\u00e4kemykset omasta musikaalisuudesta ja niihin liittyv\u00e4t perustelut vaihtelivat suuresti. Aineistossa toistui ajatus, ett\u00e4 ollakseen musikaalinen tulisi olla musiikillisesti todella taitava. Erityisesti n\u00e4kemykset omasta ep\u00e4musikaalisuudesta n\u00e4ytt\u00e4ytyiv\u00e4t t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella toimijuutta ja terveen musiikillisen identiteetin kehittymist\u00e4 rajoittavina. Tulosten perusteella musiikin opetuksessa on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tuoda esiin musikaalisuuden monia ilmenemismuotoja ja purkaa n\u00e4kemyksi\u00e4, jotka voivat rajoittaa musiikillista toimijuutta ja innostusta elinik\u00e4iseen oppimiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-26T07:58:07Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-26T07:58:07Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "45", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ep\u00e4musikaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikillinen identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lukiolaisten n\u00e4kemyksi\u00e4 musikaalisuudesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505264580", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukiolaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4pystyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musikaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102750
language fin
last_indexed 2025-05-26T20:02:57Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0e376cb3-7e7f-45b3-b90c-cf4cd70d7cdc\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505264580.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ahokas, Hilla Lukiolaisten näkemyksiä musikaalisuudesta epämusikaalisuus musiikillinen identiteetti Musiikkikasvatus Music Education lukiolaiset minäpystyvyys musiikki musikaalisuus musiikkikasvatus toimijuus
title Lukiolaisten näkemyksiä musikaalisuudesta
title_full Lukiolaisten näkemyksiä musikaalisuudesta
title_fullStr Lukiolaisten näkemyksiä musikaalisuudesta Lukiolaisten näkemyksiä musikaalisuudesta
title_full_unstemmed Lukiolaisten näkemyksiä musikaalisuudesta Lukiolaisten näkemyksiä musikaalisuudesta
title_short Lukiolaisten näkemyksiä musikaalisuudesta
title_sort lukiolaisten näkemyksiä musikaalisuudesta
title_txtP Lukiolaisten näkemyksiä musikaalisuudesta
topic epämusikaalisuus musiikillinen identiteetti Musiikkikasvatus Music Education lukiolaiset minäpystyvyys musiikki musikaalisuus musiikkikasvatus toimijuus
topic_facet Music Education Musiikkikasvatus epämusikaalisuus lukiolaiset minäpystyvyys musiikillinen identiteetti musiikki musiikkikasvatus musikaalisuus toimijuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102750 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505264580
work_keys_str_mv AT ahokashilla lukiolaistennäkemyksiämusikaalisuudesta