Kansalaiskannanottoja oppivelvollisuusuudistukseen Helsingin Sanomien pääkirjoitusten kommentoinnin analyysi

Tutkielman tavoitteena on eritellä ja analysoida toisen asteen oppivelvollisuusuudistuksen yhteydessä käytyä julkista mediakeskustelua ja siellä esiintyneitä erilaisia koulutuspoliittisia kantoja oppivelvollisuuden laajentamiseen liittyen. Julkista kansalaiskeskustelua tarkastellaan Helsingin Sanomi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pakkanen, Emmi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102747
_version_ 1833860119624941568
author Pakkanen, Emmi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pakkanen, Emmi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pakkanen, Emmi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pakkanen, Emmi
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tavoitteena on eritellä ja analysoida toisen asteen oppivelvollisuusuudistuksen yhteydessä käytyä julkista mediakeskustelua ja siellä esiintyneitä erilaisia koulutuspoliittisia kantoja oppivelvollisuuden laajentamiseen liittyen. Julkista kansalaiskeskustelua tarkastellaan Helsingin Sanomien pääkirjoitusten kommenttikenttien kautta, ja siellä esiintyneitä, uudistukselle esitettyjä koulutuspoliittisia kantoja analysoidaan vuodesta 2019 vuoden 2024 loppuun. Tutkimuksen kohteena on kansalaiskeskustelun koulutuspoliittinen puheavaruus. Tutkimuksen kommenttikenttäkeskustelun puhetapojen analyysi toteutettiin laadullisella aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimusaineisto valikoitui uudistukselle keskeisen ajallisen rajauksen perusteella käsittelemään Helsingin Sanomien oppivelvollisuuden laajentamista käsittelevien pääkirjoitusten kommenttikenttiä vuodesta 2019 vuoteen 2024. Täten tutkimusaineistoksi muodostui seitsemän pääkirjoituksen kommenttikentät. Yhteensä kommentteja näissä kommenttikentissä oli 151 ja tutkimustehtävän näkökulmasta relevantteja kommentteja oli 115. Tieteenfilosofiselta lähestymistavaltaan tutkimus linkittyi laveasti sosiaalisen konstruktionismin kehykseen. Tutkielman tuloksissa koulutuspoliittisessa puheavaruudessa oli nähtävissä kolme keskeistä koulutuspoliittista kantaa, hyvinvointiliberalistinen, uusliberalistinen ja pragmaattinen kanta. Keskeinen havainto tämän tutkimuksen tuloksissa oli se, että hyvinvointiliberalistinen ja uusliberalistinen kanta muodostivat ideologisen vastakkainasettelun koulutuksen tarkoituksesta. Samanaikaisesti pragmaattinen kanta toimi eräänlaisena siltana ideologisten näkemysten välillä.
first_indexed 2025-05-26T20:00:38Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kosonen, Toni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pakkanen, Emmi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-26T07:49:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-26T07:49:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102747", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tavoitteena on eritell\u00e4 ja analysoida toisen asteen oppivelvollisuusuudistuksen yhteydess\u00e4 k\u00e4yty\u00e4 julkista mediakeskustelua ja siell\u00e4 esiintyneit\u00e4 erilaisia koulutuspoliittisia kantoja oppivelvollisuuden laajentamiseen liittyen. Julkista kansalaiskeskustelua tarkastellaan Helsingin Sanomien p\u00e4\u00e4kirjoitusten kommenttikenttien kautta, ja siell\u00e4 esiintyneit\u00e4, uudistukselle esitettyj\u00e4 koulutuspoliittisia kantoja analysoidaan vuodesta 2019 vuoden 2024 loppuun. Tutkimuksen kohteena on kansalaiskeskustelun koulutuspoliittinen puheavaruus. Tutkimuksen kommenttikentt\u00e4keskustelun puhetapojen analyysi toteutettiin laadullisella aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4. Tutkimusaineisto valikoitui uudistukselle keskeisen ajallisen rajauksen perusteella k\u00e4sittelem\u00e4\u00e4n Helsingin Sanomien oppivelvollisuuden laajentamista k\u00e4sittelevien p\u00e4\u00e4kirjoitusten kommenttikentti\u00e4 vuodesta 2019 vuoteen 2024. T\u00e4ten tutkimusaineistoksi muodostui seitsem\u00e4n p\u00e4\u00e4kirjoituksen kommenttikent\u00e4t. Yhteens\u00e4 kommentteja n\u00e4iss\u00e4 kommenttikentiss\u00e4 oli 151 ja tutkimusteht\u00e4v\u00e4n n\u00e4k\u00f6kulmasta relevantteja kommentteja oli 115. Tieteenfilosofiselta l\u00e4hestymistavaltaan tutkimus linkittyi\nlaveasti sosiaalisen konstruktionismin kehykseen.\nTutkielman tuloksissa koulutuspoliittisessa puheavaruudessa oli n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4 kolme keskeist\u00e4 koulutuspoliittista kantaa, hyvinvointiliberalistinen, uusliberalistinen ja pragmaattinen kanta. Keskeinen havainto t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tuloksissa oli se, ett\u00e4 hyvinvointiliberalistinen ja uusliberalistinen kanta muodostivat ideologisen vastakkainasettelun koulutuksen tarkoituksesta. Samanaikaisesti pragmaattinen kanta toimi er\u00e4\u00e4nlaisena siltana ideologisten n\u00e4kemysten v\u00e4lill\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-26T07:49:59Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-26T07:49:59Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "83", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "puheavaruus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kansalaiskannanottoja oppivelvollisuusuudistukseen : Helsingin Sanomien p\u00e4\u00e4kirjoitusten kommentoinnin analyysi", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505264577", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ohjausalan maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master\u2019s Degree Programme in Guidance and Counselling", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppivelvollisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "julkinen keskustelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutuspolitiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102747
language fin
last_indexed 2025-05-26T20:00:50Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6854c5ec-2b40-4d76-bb8d-7a3ddc67c92f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505264577.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pakkanen, Emmi Kansalaiskannanottoja oppivelvollisuusuudistukseen : Helsingin Sanomien pääkirjoitusten kommentoinnin analyysi puheavaruus Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling oppivelvollisuus julkinen keskustelu sisällönanalyysi koulutuspolitiikka
title Kansalaiskannanottoja oppivelvollisuusuudistukseen : Helsingin Sanomien pääkirjoitusten kommentoinnin analyysi
title_full Kansalaiskannanottoja oppivelvollisuusuudistukseen : Helsingin Sanomien pääkirjoitusten kommentoinnin analyysi
title_fullStr Kansalaiskannanottoja oppivelvollisuusuudistukseen : Helsingin Sanomien pääkirjoitusten kommentoinnin analyysi Kansalaiskannanottoja oppivelvollisuusuudistukseen : Helsingin Sanomien pääkirjoitusten kommentoinnin analyysi
title_full_unstemmed Kansalaiskannanottoja oppivelvollisuusuudistukseen : Helsingin Sanomien pääkirjoitusten kommentoinnin analyysi Kansalaiskannanottoja oppivelvollisuusuudistukseen : Helsingin Sanomien pääkirjoitusten kommentoinnin analyysi
title_short Kansalaiskannanottoja oppivelvollisuusuudistukseen
title_sort kansalaiskannanottoja oppivelvollisuusuudistukseen helsingin sanomien pääkirjoitusten kommentoinnin analyysi
title_sub Helsingin Sanomien pääkirjoitusten kommentoinnin analyysi
title_txtP Kansalaiskannanottoja oppivelvollisuusuudistukseen : Helsingin Sanomien pääkirjoitusten kommentoinnin analyysi
topic puheavaruus Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling oppivelvollisuus julkinen keskustelu sisällönanalyysi koulutuspolitiikka
topic_facet Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma julkinen keskustelu koulutuspolitiikka oppivelvollisuus puheavaruus sisällönanalyysi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102747 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505264577
work_keys_str_mv AT pakkanenemmi kansalaiskannanottojaoppivelvollisuusuudistukseenhelsinginsanomienpääkirjoitustenko