“It must be exhausting always rooting for the Anti-Hero" discourse analysis of Taylor Swift’s lyrics on Midnights

Taylor Swift on yksi tämän hetken puhutuimmista artisteista. Hänen kappaleensa kerryttävät päivittäin miljoonia kuuntelukertoja musiikin suoratoistopalveluissa. Julkaistuaan Midnights-albumin syksyllä 2022 Swift koki merkittävän nousun suosiossaan, joka vahvisti hänen jo nousussa ollutta uraansa. Hä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Niemi, Amalia
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102745
Kuvaus
Yhteenveto:Taylor Swift on yksi tämän hetken puhutuimmista artisteista. Hänen kappaleensa kerryttävät päivittäin miljoonia kuuntelukertoja musiikin suoratoistopalveluissa. Julkaistuaan Midnights-albumin syksyllä 2022 Swift koki merkittävän nousun suosiossaan, joka vahvisti hänen jo nousussa ollutta uraansa. Hänen kappaleidensa aiheita kuitenkin kritisoidaan ja yleistetään pelkästään rakkaus- ja sydänsuruteemaisiksi suosituimpien kappaleiden perusteella, joka ei ole koko totuus. Swift on uransa alusta asti tunnettu taitavana sanoittajana, sillä hän on sanoittanut jokaisen kappaleensa kaikilla albumeillaan. Ne ovat tarinankerronnallisia autobiografisia tekstejä, joiden aiheet ovat muuttuneet ja kasvaneet hänen mukanaan. Kandidaatintutkielmani keskiössä ovat Swiftin sanoitukset ja kuinka niissä käytetty kerronnallinen tyyli ilmaisee itsetutkiskelevia diskursseja. Muun muassa De Fina (2012), Mackenzie ja Alba-Juez (2019), Lehtonen (2000) ja Helsinger (2018) tuovat kielentutkimuksissaan ilmi narratiivien monitulkintaisuutta niin kertojan kuin vastaanottajankin suhteen. Kertoja pystyy tarkastelemaan identiteettiään eri näkökulmista kerronnan välityksellä, kun taas vastaanottajat tulkitsevat identiteettejä omien tunteidensa ja kokemuksiensa perusteella. Tästä kummuten analyysini on subjektiivista. Tutkimukseni aineistona on Swiftin Midnights-albumin (2022) kolmen kappaleen sanoitukset: ”Anti-Hero”, ”You’re On Your Own Kid” ja ”Midnight Rain”. Jokaisessa kappaleessa ilmennetään inhimillisiä identiteettien diskursseja narratiivien avulla. Ensin tutkimukseni nimeää kyseiset diskurssit ja sen jälkeen esittää ne lyriikka-analyysin keinoja hyödyntäen sanoituksista. Keskityn siihen miten sanavalinnat, kielikuvat ja introspektiivinen kerronta tuovat diskurssit esiin. Sanoituksia on tarkasteltu tulkintalähtöisesti keskittyen sanojen muodostamaan merkitykseen sosiaalisena vuorovaikutuksena kuulijan näkökulmasta. Sanoittajan todellisten tarkoituksien selvittäminen sanoituksien merkityksissä on jätetty pois. Tunnistetut keskeiset diskurssit ovat itsekritiikki, katumus ja ulkopuolisuus. Analysoidun aineiston pohjalta voidaan tehdä johtopäätöksiä tietyistä kielenkäytön keinoista, jotka kerronnan kanssa edistävät diskurssien tunnistamista kappaleista. Näistä yleisimmät ovat vertailu, vierekkäin asettelu sekä kielikuvat. Samat diskurssit esiintyvät kaikissa kappaleissa, mutta jokaisessa on omanlainen tarinallinen juoni, joka tuo ne esille eri näkökulmista.