The effects of reading medium on children’s and adolescents’ reading comprehension – A two-phased systematic literature review

Digital devices have developed rapidly and their number as reading media has increased. The effects of reading from a screen on reading comprehension have been studied, but the results have been inconsistent. The aim of this study was to understand how the reading media affects reading comprehension...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Friman, Camilla
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102736
Description
Summary:Digital devices have developed rapidly and their number as reading media has increased. The effects of reading from a screen on reading comprehension have been studied, but the results have been inconsistent. The aim of this study was to understand how the reading media affects reading comprehension and what are the moderating factors when comparing reading from a paper and reading from a screen. The study was conducted as a two-phased systematic literature review following Fink's seven-step model and PRISMA guidelines. The first phase was an umbrella review of previous meta-analyses and reviews, and the second phase was a systematic literature review of empirical studies. In both phases, the search was conducted in five databases from 2018-2024. Six meta-analyses were identified in the first phase and eleven empirical studies in the second phase. Moderating factors were identified from these studies, which were categorized into three categories: reading related, reader related, and assessment situation related factors. The results showed that the reading media affects reading comprehension, somewhat favoring reading from paper. According to the moderating factors, the results of the study indicate that the phenomenon may be based on individual factors, which is why it is important that the effect of the reading media is taken into account when planning education and testing of competences. The review presents topics for future research. Digitaaliset laitteet ovat kehittyneet nopeasti ja niiden määrä lukuvälineenä on lisääntynyt. Näytöltä lukemisen vaikutuksia luetun ymmärtämiseen on tutkittu, mutta tulokset ovat olleet epäjohdonmukaisia. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää, miten lukuväline vaikuttaa luetun ymmärtämiseen ja mitkä ovat vaikuttavia tekijöitä, kun verrataan paperilta lukemista ja ruudulta lukemista. Tutkimus toteutettiin kaksivaiheisena systemaattisena kirjallisuuskatsauksena Finkin seitsemän portaisen mallin ja PRISMA-ohjeistusten mukaisesti. Ensimmäinen vaihe oli aiempien meta-analyysien ja katsausten sateenvarjokatsaus ja toinen vaihe oli systemaattinen empiiristen tutkimusten kirjallisuuskatsaus. Molemmissa vaiheissa haku tehtiin viidestä tietokannasta vuosilta 2018–2024. Ensimmäisessä vaiheessa tunnistettiin kuusi meta-analyysiä ja toisessa vaiheessa 11 empiiristä tutkimusta. Näistä meta-analyyseistä ja empiirisistä tutkimuksista tunnistettiin väliintulevia tekijöitä, jotka luokiteltiin kolmeen kategoriaan: lukemiseen liittyvät tekijät, lukijaan liittyvät tekijät ja arviointitilanteeseen liittyvät tekijät. Tulokset osoittivat, että lukuväline vaikuttaa luetun ymmärtämiseen, suosien jonkin verran paperilta lukemista. Väliintulevien tekijöiden mukaan ilmiö saattaa perustua yksilöllisiin tekijöihin. Tämän vuoksi olisi tärkeää, että lukuvälineen vaikutus otetaan huomioon silloin kun suunnitellaan opetusta tai osaamisen testaamista. Tutkimus esittelee aiheita jatkotutkimuksia varten.