Generatiivisen tekoälyn käyttö, luotettavuus ja eettisyys korkeakouluopiskelijoiden näkökulmasta

Artificial intelligence (AI) has gained popularity in people’s everyday lives, work, and studies. AI has many benefits and opportunities, but it also poses challenges, especially in terms of reliability and ethics of AI. Due to its novelty, the effects of AI on the learning and skills of higher educ...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kunttu, Heli
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102733
_version_ 1833588330781999104
author Kunttu, Heli
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kunttu, Heli Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kunttu, Heli Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kunttu, Heli
datasource_str_mv jyx
description Artificial intelligence (AI) has gained popularity in people’s everyday lives, work, and studies. AI has many benefits and opportunities, but it also poses challenges, especially in terms of reliability and ethics of AI. Due to its novelty, the effects of AI on the learning and skills of higher education students are only just beginning to develop, which makes research on the phenomenon timely and necessary. This study examined the use, trustworthiness, and ethics of generative AI from the perspective of Finnish higher education students. The purpose of the study was to investigate higher education students’ experiences with the use of generative AI in their studies and which factors and principles influence their perception of the reliability and ethics of AI. The data was collected using an anonymous online survey, and the study combined quantitative and qualitative research methods. The results confirmed findings derived from previous studies. Students used AI in different study situations and task phases, such as generating ideas, gathering information, writing, completing tasks, and reviewing. AI was perceived as particularly useful in improving the efficiency and speed of studying, as well as in developing AI skills and critical thinking. The disadvantages of the use of AI were laziness in studying, weakening of independent skills, and the superficiality of learning. The most significant factors of the trustworthiness and ethics of AI were transparency, accuracy, privacy, accountability, and consistency. The study revealed a significant lack of AI training in higher education. The results emphasized the need for critical thinking when using AI, which highlights the importance of AI training. The findings of the study can be useful when designing AI training and developing higher education that is sustainable and valuable for the future. Tekoäly on yleistynyt nopeasti osaksi ihmisten arkea, työelämää ja opiskelua. Se on tuonut mukanaan useita hyötyjä ja mahdollisuuksia, mutta sen käyttöön liittyy myös haasteita, erityisesti sen luotettavuuden ja eettisyyden osalta. Tekoälyn vaikutukset korkeakouluopiskelijoiden oppimiseen ja taitoihin ovat tekoälyn uutuuden vuoksi vasta kehittymässä, minkä takia ilmiön tutkiminen on ajankohtaista ja tarpeellista. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin generatiivisen tekoälyn opiskelukäyttöä, luotettavuutta ja eettisyyttä suomalaisten korkeakouluopiskelijoiden näkökulmasta. Tutkimuksella pyrittiin selvittämään, millaisia kokemuksia korkeakouluopiskelijoilla on generatiivisen tekoälyn käytöstä opinnoissaan sekä mitkä tekijät ja periaatteet vaikuttavat heidän käsitykseensä tekoälyn luotettavuudesta ja eettisyydestä. Aineistonkeruu suoritettiin anonyymillä verkkokyselylomakkeella, ja tutkimuksessa yhdistettiin määrällisiä ja laadullisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimustulokset vahvistivat aiemmista tutkimuksista johdettuja havaintoja. Opiskelijat käyttivät tekoälyä monipuolisesti erilaisissa opiskelutilanteissa ja tehtävien eri vaiheissa, kuten ideoinnissa, tiedonhankinnassa, kirjoittamisessa, tehtävien tekemisessä sekä tarkistamisessa. Lisäksi opiskelijat hyödynsivät tekoälyä tutkimusartikkelien suomentamisessa. Tekoälystä koettiin olevan hyötyä erityisesti sen tehostaessa ja nopeuttaessa opiskelua sekä kehittäessä tekoälytaitoja ja kriittistä ajattelua. Tekoälyn haittapuolina nähtiin opiskelussa laiskistuminen, itsenäisten taitojen heikentyminen sekä oppimisen muuttuminen pinnallisemmaksi. Tekoälyn luotettavuuden ja eettisyyden kokemusten kannalta merkityksellisimpinä piirteinä nähtiin läpinäkyvyys, paikkansapitävyys, yksityisyys, vastuullisuus ja johdonmukaisuus. Tutkimus toi esiin huomattavan tekoälykoulutuksen puutteen korkeakouluopinnoissa. Tulokset painottivat kriittisen ajattelun ja tekoälylukutaidon tarvetta tekoälyä käyttäessä, mikä korostaa tekoälykoulutuksen tärkeyttä tekoälyn luotettavuuden ja eettisyyden arviointiin liittyvän osaamisen kannalta. Tutkimustuloksista voidaan hyötyä vastuullista tekoälyosaamista edistävää tekoälykoulutusta suunniteltaessa sekä tulevaisuuden kannalta kestävää ja arvokasta korkeakoulutusta kehitettäessä.
first_indexed 2025-05-23T20:00:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koskelainen, Tiina", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "advisor"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kunttu, Heli", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-23T11:28:36Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "accessioned"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-23T11:28:36Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "available"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "issued"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102733", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "uri"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Artificial intelligence (AI) has gained popularity in people\u2019s everyday lives, work, and studies. AI has many benefits and opportunities, but it also poses challenges,\nespecially in terms of reliability and ethics of AI. Due to its novelty, the effects of AI on the learning and skills of higher education students are only just beginning\nto develop, which makes research on the phenomenon timely and necessary. This study examined the use, trustworthiness, and ethics of generative AI from the\nperspective of Finnish higher education students. The purpose of the study was to investigate higher education students\u2019 experiences with the use of generative\nAI in their studies and which factors and principles influence their perception of the reliability and ethics of AI. The data was collected using an anonymous online\nsurvey, and the study combined quantitative and qualitative research methods. The results confirmed findings derived from previous studies. Students used AI\nin different study situations and task phases, such as generating ideas, gathering information, writing, completing tasks, and reviewing. AI was perceived as particularly useful in improving the efficiency and speed of studying, as well as in developing AI skills and critical thinking. The disadvantages of the use of AI\nwere laziness in studying, weakening of independent skills, and the superficiality of learning. The most significant factors of the trustworthiness and ethics of\nAI were transparency, accuracy, privacy, accountability, and consistency. The study revealed a significant lack of AI training in higher education. The results\nemphasized the need for critical thinking when using AI, which highlights the importance of AI training. The findings of the study can be useful when designing AI training and developing higher education that is sustainable and valuable for the future.", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Teko\u00e4ly on yleistynyt nopeasti osaksi ihmisten arkea, ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4 ja opiskelua. Se on tuonut mukanaan useita hy\u00f6tyj\u00e4 ja mahdollisuuksia, mutta sen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n liittyy my\u00f6s haasteita, erityisesti sen luotettavuuden ja eettisyyden osalta. Teko\u00e4lyn vaikutukset korkeakouluopiskelijoiden oppimiseen ja taitoihin ovat teko\u00e4lyn uutuuden vuoksi vasta kehittym\u00e4ss\u00e4, mink\u00e4 takia ilmi\u00f6n tutkiminen on ajankohtaista ja tarpeellista. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin generatiivisen teko\u00e4lyn\nopiskeluk\u00e4ytt\u00f6\u00e4, luotettavuutta ja eettisyytt\u00e4 suomalaisten korkeakouluopiskelijoiden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksella pyrittiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, millaisia kokemuksia korkeakouluopiskelijoilla on generatiivisen teko\u00e4lyn k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 opinnoissaan sek\u00e4 mitk\u00e4 tekij\u00e4t ja periaatteet vaikuttavat heid\u00e4n k\u00e4sitykseens\u00e4 teko\u00e4lyn luotettavuudesta ja eettisyydest\u00e4. Aineistonkeruu suoritettiin anonyymill\u00e4 verkkokyselylomakkeella, ja tutkimuksessa yhdistettiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisi\u00e4 ja laadullisia tutkimusmenetelmi\u00e4. Tutkimustulokset vahvistivat aiemmista tutkimuksista johdettuja havaintoja. Opiskelijat k\u00e4yttiv\u00e4t teko\u00e4ly\u00e4 monipuolisesti erilaisissa opiskelutilanteissa ja teht\u00e4vien eri vaiheissa, kuten ideoinnissa, tiedonhankinnassa, kirjoittamisessa, teht\u00e4vien tekemisess\u00e4 sek\u00e4 tarkistamisessa. Lis\u00e4ksi opiskelijat hy\u00f6dynsiv\u00e4t teko\u00e4ly\u00e4 tutkimusartikkelien suomentamisessa. Teko\u00e4lyst\u00e4 koettiin olevan hy\u00f6ty\u00e4 erityisesti sen tehostaessa ja nopeuttaessa opiskelua sek\u00e4 kehitt\u00e4ess\u00e4 teko\u00e4lytaitoja ja kriittist\u00e4 ajattelua. Teko\u00e4lyn haittapuolina n\u00e4htiin opiskelussa laiskistuminen, itsen\u00e4isten taitojen heikentyminen sek\u00e4 oppimisen muuttuminen pinnallisemmaksi. Teko\u00e4lyn luotettavuuden ja eettisyyden kokemusten kannalta merkityksellisimpin\u00e4 piirtein\u00e4 n\u00e4htiin l\u00e4pin\u00e4kyvyys, paikkansapit\u00e4vyys, yksityisyys, vastuullisuus ja johdonmukaisuus. Tutkimus toi esiin huomattavan teko\u00e4lykoulutuksen puutteen korkeakouluopinnoissa. Tulokset painottivat kriittisen ajattelun ja teko\u00e4lylukutaidon tarvetta teko\u00e4ly\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4ess\u00e4, mik\u00e4 korostaa teko\u00e4lykoulutuksen t\u00e4rkeytt\u00e4 teko\u00e4lyn luotettavuuden ja eettisyyden arviointiin liittyv\u00e4n osaamisen kannalta. Tutkimustuloksista voidaan hy\u00f6ty\u00e4 vastuullista teko\u00e4lyosaamista edist\u00e4v\u00e4\u00e4 teko\u00e4lykoulutusta suunniteltaessa sek\u00e4 tulevaisuuden kannalta kest\u00e4v\u00e4\u00e4 ja arvokasta korkeakoulutusta kehitett\u00e4ess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2025-05-23T11:28:36Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-23T11:28:36Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "76", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "extent"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "mimetype"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "schema": "dc", "qualifier": "iso"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.title", "value": "Generatiivisen teko\u00e4lyn k\u00e4ytt\u00f6, luotettavuus ja eettisyys korkeakouluopiskelijoiden n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": null, "element": "title", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505234567", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "urn"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tieteen maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master's Degree Programme in Information Systems", "language": "en", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "coar"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "copyright"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accesslevel"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "publication"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "content"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "url"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}]
id jyx.123456789_102733
language fin
last_indexed 2025-05-23T20:00:37Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a73a81f7-b9f7-4b90-a17f-69d71be61d48\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505234567.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kunttu, Heli Generatiivisen tekoälyn käyttö, luotettavuus ja eettisyys korkeakouluopiskelijoiden näkökulmasta Tietojärjestelmätieteen maisteriohjelma Master's Degree Programme in Information Systems
title Generatiivisen tekoälyn käyttö, luotettavuus ja eettisyys korkeakouluopiskelijoiden näkökulmasta
title_full Generatiivisen tekoälyn käyttö, luotettavuus ja eettisyys korkeakouluopiskelijoiden näkökulmasta
title_fullStr Generatiivisen tekoälyn käyttö, luotettavuus ja eettisyys korkeakouluopiskelijoiden näkökulmasta Generatiivisen tekoälyn käyttö, luotettavuus ja eettisyys korkeakouluopiskelijoiden näkökulmasta
title_full_unstemmed Generatiivisen tekoälyn käyttö, luotettavuus ja eettisyys korkeakouluopiskelijoiden näkökulmasta Generatiivisen tekoälyn käyttö, luotettavuus ja eettisyys korkeakouluopiskelijoiden näkökulmasta
title_short Generatiivisen tekoälyn käyttö, luotettavuus ja eettisyys korkeakouluopiskelijoiden näkökulmasta
title_sort generatiivisen tekoälyn käyttö luotettavuus ja eettisyys korkeakouluopiskelijoiden näkökulmasta
title_txtP Generatiivisen tekoälyn käyttö, luotettavuus ja eettisyys korkeakouluopiskelijoiden näkökulmasta
topic Tietojärjestelmätieteen maisteriohjelma Master's Degree Programme in Information Systems
topic_facet Master's Degree Programme in Information Systems Tietojärjestelmätieteen maisteriohjelma
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102733 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505234567
work_keys_str_mv AT kunttuheli generatiivisentekoälynkäyttöluotettavuusjaeettisyyskorkeakouluopiskelijoidennäkökulma