Erityisopettajien kokemuksia oppilaiden kaltoinkohteluun viittaavasta oireilusta

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erityisopettajien kokemuksia oppilaiden kaltoinkohteluun viittaavasta oireilusta sekä tarkastella heidän kokemuksiaan oireilun tunnistamisesta sekä kaltoinkohteluun puuttumisesta. Aiheen tutkiminen on tärkeää, sillä kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siih...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Viitanen, Annika, Huovinen, Siiri
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102728
_version_ 1833588330774659072
author Viitanen, Annika Huovinen, Siiri
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Viitanen, Annika Huovinen, Siiri Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Viitanen, Annika Huovinen, Siiri Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Viitanen, Annika
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erityisopettajien kokemuksia oppilaiden kaltoinkohteluun viittaavasta oireilusta sekä tarkastella heidän kokemuksiaan oireilun tunnistamisesta sekä kaltoinkohteluun puuttumisesta. Aiheen tutkiminen on tärkeää, sillä kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen on merkittävää lapsen hyvinvoinnin kannalta (ks. Cecil ym., 2017; Hakulinen, 2019; Karadag ym., 2015; Maclean ym., 2018; Naugton ym., 2013). Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin, ja aineisto kerättiin puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden avulla. Haastatteluihin osallistui viisi erityisopettajaa, joista kolme toimi haastattelu hetkellä erityisluokanopettajana ja kaksi laaja-alaisena erityisopettajana. Kerätty aineisto analysoitiin refleksiivisen temaattisen analyysin avulla. Tulokset osoittivat, että kaltoinkohteluun viittaava oireilu ilmenee fyysisenä, psyykkisenä sekä sosiaalisena. Erityisopettajat kokivat oppilaiden oireilun tunnistamisen haastavaksi ja haastatteluissa ilmeni sekä tunnistamista helpottavia että vaikeuttavia tekijöitä. Tulosten perusteella puuttuminen edellyttää tiivistä yhteistyötä kodin, koulun ja muiden ammattilaisten välillä. Kaltoinkohteluun viittaava oireilu saattaa sekoittua muista haasteista johtuvaan oireiluun, minkä vuoksi erityisopettajat tarvitsisivat lisää koulutusta kaltoinkohtelun tunnistamiseen ja siihen puuttumiseen. Valtakunnallisesti yhtenäinen toimintamalli kaltoinkohteluun puuttumiseen kouluissa voisi edistää johdonmukaisuutta ja madaltaa kynnystä toimia.
first_indexed 2025-05-23T20:00:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kepler-Uotinen, Kaili", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "advisor"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Viitanen, Annika", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Huovinen, Siiri", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-23T10:57:21Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "accessioned"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-23T10:57:21Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "available"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "issued"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102728", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "uri"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 erityisopettajien kokemuksia oppilaiden kaltoinkohteluun viittaavasta oireilusta sek\u00e4 tarkastella heid\u00e4n kokemuksiaan oireilun tunnistamisesta sek\u00e4 kaltoinkohteluun puuttumisesta. Aiheen \ntutkiminen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, sill\u00e4 kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen on merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 lapsen hyvinvoinnin kannalta (ks. Cecil ym., 2017; Hakulinen, 2019; Karadag ym., 2015; Maclean ym., 2018; Naugton ym., 2013).\nTutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin, ja aineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden avulla. Haastatteluihin osallistui viisi erityisopettajaa, joista kolme toimi haastattelu hetkell\u00e4 erityisluokanopettajana ja kaksi laaja-alaisena erityisopettajana. Ker\u00e4tty aineisto analysoitiin refleksiivisen temaattisen analyysin avulla.\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 kaltoinkohteluun viittaava oireilu ilmenee fyysisen\u00e4, psyykkisen\u00e4 sek\u00e4 sosiaalisena. Erityisopettajat kokivat oppilaiden oireilun \ntunnistamisen haastavaksi ja haastatteluissa ilmeni sek\u00e4 tunnistamista helpottavia ett\u00e4 vaikeuttavia tekij\u00f6it\u00e4. Tulosten perusteella puuttuminen edellytt\u00e4\u00e4 tiivist\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4 kodin, koulun ja muiden ammattilaisten v\u00e4lill\u00e4. \nKaltoinkohteluun viittaava oireilu saattaa sekoittua muista haasteista johtuvaan oireiluun, mink\u00e4 vuoksi erityisopettajat tarvitsisivat lis\u00e4\u00e4 koulutusta kaltoinkohtelun tunnistamiseen ja siihen puuttumiseen. Valtakunnallisesti yhten\u00e4inen toimintamalli kaltoinkohteluun puuttumiseen kouluissa voisi edist\u00e4\u00e4 johdonmukaisuutta ja madaltaa kynnyst\u00e4 toimia.", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-23T10:57:21Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-23T10:57:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "52", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "extent"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "schema": "dc", "qualifier": "iso"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oireilu", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "puuttuminen", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.title", "value": "Erityisopettajien kokemuksia oppilaiden kaltoinkohteluun viittaavasta oireilusta", "language": null, "element": "title", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505234562", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "urn"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "coar"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "copyright"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accesslevel"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "publication"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kaltoinkohtelu", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "v\u00e4kivalta", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopettajat", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laiminly\u00f6nti", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnistaminen", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhainen puuttuminen", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "url"}]
id jyx.123456789_102728
language fin
last_indexed 2025-05-23T20:00:37Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/838078a1-f7ef-481e-ae31-076d689d4d9b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505234562.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Viitanen, Annika Huovinen, Siiri Erityisopettajien kokemuksia oppilaiden kaltoinkohteluun viittaavasta oireilusta oireilu puuttuminen Erityispedagogiikka Special Education kaltoinkohtelu väkivalta erityisopettajat lapset (ikäryhmät) erityisopetus laiminlyönti tunnistaminen varhainen puuttuminen
title Erityisopettajien kokemuksia oppilaiden kaltoinkohteluun viittaavasta oireilusta
title_full Erityisopettajien kokemuksia oppilaiden kaltoinkohteluun viittaavasta oireilusta
title_fullStr Erityisopettajien kokemuksia oppilaiden kaltoinkohteluun viittaavasta oireilusta Erityisopettajien kokemuksia oppilaiden kaltoinkohteluun viittaavasta oireilusta
title_full_unstemmed Erityisopettajien kokemuksia oppilaiden kaltoinkohteluun viittaavasta oireilusta Erityisopettajien kokemuksia oppilaiden kaltoinkohteluun viittaavasta oireilusta
title_short Erityisopettajien kokemuksia oppilaiden kaltoinkohteluun viittaavasta oireilusta
title_sort erityisopettajien kokemuksia oppilaiden kaltoinkohteluun viittaavasta oireilusta
title_txtP Erityisopettajien kokemuksia oppilaiden kaltoinkohteluun viittaavasta oireilusta
topic oireilu puuttuminen Erityispedagogiikka Special Education kaltoinkohtelu väkivalta erityisopettajat lapset (ikäryhmät) erityisopetus laiminlyönti tunnistaminen varhainen puuttuminen
topic_facet Erityispedagogiikka Special Education erityisopettajat erityisopetus kaltoinkohtelu laiminlyönti lapset (ikäryhmät) oireilu puuttuminen tunnistaminen varhainen puuttuminen väkivalta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102728 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505234562
work_keys_str_mv AT viitanenannika erityisopettajienkokemuksiaoppilaidenkaltoinkohteluunviittaavastaoireilusta