Liikunnanopettajan asiantuntijuuden kehittäminen: Reflektoiden, rinnakkain ja rajallisesti

Saari, E. & Kukkonen, R. 2025. Development of Physical Education Teachers' Expertise: Reflectively, in Parallel and Within Constraints. Faculty of Sport and Health Sciences. University of Jyväskylä, Master's Thesis in Sport Pedagogy, 54 pages, 5 appendices. The expertise of physical e...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Kukkonen, Riina, Saari, Essi
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102707
Kuvaus
Yhteenveto:Saari, E. & Kukkonen, R. 2025. Development of Physical Education Teachers' Expertise: Reflectively, in Parallel and Within Constraints. Faculty of Sport and Health Sciences. University of Jyväskylä, Master's Thesis in Sport Pedagogy, 54 pages, 5 appendices. The expertise of physical education teachers is not a static state but requires continuous lifelong learning to evolve. A rapidly changing society and educational field necessitate ongoing professional development. The purpose of this study was to investigate how physical education teachers of different ages and career lengths develop their expertise. Additionally, the study examined whether potential barriers to expertise development exist. The research was conducted using a quantitative approach. Data was collected through an electronic Webropol survey to secure a broad sample from the target group. The data was analyzed using the SPSS statistical software. A total of 73 physical education teachers from various regions of Finland participated in the study. The respondents' ages ranged from 26 to 67 years, and their teaching experience varied from one year to 40 years. The findings indicate that physical education teachers actively develop their expertise using a wide variety of methods. The most significant and beneficial method for expertise development highlighted in this research was self-reflection. The study shows that physical education teachers’ interest in their own professional development declines as age increases. The most common barriers to expertise development among physical education teachers were lack of time, personal resources, and insufficient financial support from the workplace. These findings are relevant on multiple levels, as they highlight educational policy challenges and raise questions regarding the professional development of physical education teachers at different career stages. However, in conclusion, physical education teachers can take an active role in developing their expertise, even when resources are not always optimal. Keywords: Physical education teachers, expertise, professional development, competence development, continuing education. Käännetty tekoälyllä (Copilot). Saari, E. & Kukkonen, R. 2025. Liikunnanopettajan asiantuntijuuden kehittäminen: Reflektoiden, rinnakkain ja rajallisesti. Liikuntatieteellinen tiedekunta. Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 54 s., 5 liitettä. Liikunnanopettajan asiantuntijuus ei ole staattinen tila, vaan vaatii kehittyäkseen jatkuvaa elinikäistä oppimista. Nopeasti muuttuva yhteiskunta ja opetusala edellyttävät jatkuvaa osaamisen kehittämistä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, miten eri ikäiset ja eri pituisia työuria tehneet liikunnanopettajat kehittävät omaa asiantuntijuuttaan. Lisäksi tutkittiin, löytyykö liikunnanopettajien asiantuntijuuden kehittämiselle mahdollisia esteitä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusotteella. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä Webropol-kyselyä, jotta kohdejoukosta saisi mahdollisimman laajan otannan. Aineisto analysoitiin SPSS-tilasto-ohjelmalla. Tutkimukseen osallistui yhteensä 73 liikunnanopettajaa eri puolilta Suomea. Vastaajien ikä oli 26–67 vuotta ja työkokemus liikunnanopettajana vaihteli yhdestä vuodesta 40 vuoteen. Tutkimustulosten mukaan liikunnanopettajat kehittivät asiantuntijuuttaan aktiivisesti ja hyödyntäen monipuolisesti erilaisia keinoja. Tärkeimmäksi ja hyödyllisimmäksi asiantuntijuuden kehittämisen keinoksi tässä tutkimuksessa nousi esiin itsereflektio. Kiinnostus oman asiantuntijuuden kehittämiseen näyttäisi laskevan mitä vanhemmasta ikäluokasta on kyse. Yleisimmät esteet liikunnanopettajien asiantuntijuuden kehittämiselle olivat ajan puute, omat voimavarat ja työpaikan puutteelliset taloudelliset resurssit. Tutkimuksessa löydetyt tulokset voivat olla merkittäviä monellakin tasolla, sillä ne nostavat esiin koulutuspoliittisia haasteita ja herättävät kysymyksiä liikunnanopettajien ammatillisesta kehittämisestä työuran eri vaiheissa. Yhteenvetona voidaan kuitenkin todeta, että liikunnanopettajat voivat ottaa itse aktiivisen roolin asiantuntijuutensa kehittämisessä, vaikka resurssit eivät aina olisikaan optimaaliset. Asiasanat: Liikunnanopettajat, asiantuntijuus, ammatillinen kehitys, osaamisen kehittäminen, täydennyskoulutus