Videopelien vaikutus peruskoululaisten kognitiivisiin taitoihin

Tässä työssä käsitellään videopelien vaikutuksia peruskouluikäisten kognitiivisiin taitoihin kirjallisuuskatsauksen keinoin. Työssä keskitytään viiteen kognition osa-alueeseen, jotka todettiin merkittävimmiksi tutkimuskirjallisuuteen tutustuttaessa. Työn tarkoitus on lisätä ymmärrystä videopelien va...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ahonen, Lauri
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102705
_version_ 1833317359684681729
author Ahonen, Lauri
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ahonen, Lauri Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ahonen, Lauri Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ahonen, Lauri
datasource_str_mv jyx
description Tässä työssä käsitellään videopelien vaikutuksia peruskouluikäisten kognitiivisiin taitoihin kirjallisuuskatsauksen keinoin. Työssä keskitytään viiteen kognition osa-alueeseen, jotka todettiin merkittävimmiksi tutkimuskirjallisuuteen tutustuttaessa. Työn tarkoitus on lisätä ymmärrystä videopelien vaikutuksista nuorten oppimisen taitoihin. In this study, the impact of video games on primary school children’s cognitive skills will be examined via the method of literature review. This study will focus on five segments of cognitive skills that are most prevalent in the scientific literature. The aim of this study is to gain an understanding of the impacts video games may have on the learning skills of young people.
first_indexed 2025-05-23T20:00:37Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Juutinen, Sanna", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "advisor"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ahonen, Lauri", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-23T05:35:48Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "accessioned"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-23T05:35:48Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "available"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "issued"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102705", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "uri"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n videopelien vaikutuksia peruskouluik\u00e4isten kognitiivisiin taitoihin kirjallisuuskatsauksen keinoin. Ty\u00f6ss\u00e4 keskityt\u00e4\u00e4n viiteen kognition osa-alueeseen, jotka todettiin merkitt\u00e4vimmiksi tutkimuskirjallisuuteen tutustuttaessa. Ty\u00f6n tarkoitus on lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 videopelien vaikutuksista nuorten oppimisen taitoihin.", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "In this study, the impact of video games on primary school children\u2019s cognitive\nskills will be examined via the method of literature review. This study will focus on five\nsegments of cognitive skills that are most prevalent in the scientific literature. The aim of\nthis study is to gain an understanding of the impacts video games may have on the learning\nskills of young people.", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-23T05:35:48Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-23T05:35:48Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "23", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "extent"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "schema": "dc", "qualifier": "iso"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.subject.other", "value": "", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.title", "value": "Videopelien vaikutus peruskoululaisten kognitiivisiin taitoihin", "language": null, "element": "title", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505234540", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "urn"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Koulutusteknologia", "language": "fi", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Koulutusteknologia", "language": "en", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "coar"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "copyright"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accesslevel"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "publication"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouluik\u00e4iset", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaaliset pelit", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietokonepelit", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kognitio", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kognitiivinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kognitiiviset taidot", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "muisti (kognitio)", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelaaminen", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "url"}]
id jyx.123456789_102705
language fin
last_indexed 2025-05-23T20:00:37Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7760bdfc-8cf4-439d-9edc-d9a386198ba5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505234540.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ahonen, Lauri Videopelien vaikutus peruskoululaisten kognitiivisiin taitoihin Koulutusteknologia kouluikäiset nuoret digitaaliset pelit tietokonepelit kognitio kognitiivinen kehitys kognitiiviset taidot muisti (kognitio) pelaaminen lapset (ikäryhmät)
title Videopelien vaikutus peruskoululaisten kognitiivisiin taitoihin
title_full Videopelien vaikutus peruskoululaisten kognitiivisiin taitoihin
title_fullStr Videopelien vaikutus peruskoululaisten kognitiivisiin taitoihin Videopelien vaikutus peruskoululaisten kognitiivisiin taitoihin
title_full_unstemmed Videopelien vaikutus peruskoululaisten kognitiivisiin taitoihin Videopelien vaikutus peruskoululaisten kognitiivisiin taitoihin
title_short Videopelien vaikutus peruskoululaisten kognitiivisiin taitoihin
title_sort videopelien vaikutus peruskoululaisten kognitiivisiin taitoihin
title_txtP Videopelien vaikutus peruskoululaisten kognitiivisiin taitoihin
topic Koulutusteknologia kouluikäiset nuoret digitaaliset pelit tietokonepelit kognitio kognitiivinen kehitys kognitiiviset taidot muisti (kognitio) pelaaminen lapset (ikäryhmät)
topic_facet Koulutusteknologia digitaaliset pelit kognitiivinen kehitys kognitiiviset taidot kognitio kouluikäiset lapset (ikäryhmät) muisti (kognitio) nuoret pelaaminen tietokonepelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102705 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505234540
work_keys_str_mv AT ahonenlauri videopelienvaikutusperuskoululaistenkognitiivisiintaitoihin