Pelihahmojen tunnereaktiot sekä pelaajan toiminnan vaikutus niihin lapsille suunnatuissa digitaalisissa peleissä

Tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda esiin, kuinka digitaalisuutta voidaan hyödyntää tunnetaitojen oppimisessa. Tarkoituksena oli myös selvittää, miten varhaiskasvatusikäisille lapsille suunnatuissa digitaalisissa peleissä ilmaistaan tunteita ja millainen pelaajan toiminta aiheuttaa pelihahmoissa tu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laaksonen, Jenna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102704
_version_ 1834766206574264320
author Laaksonen, Jenna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Laaksonen, Jenna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Laaksonen, Jenna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Laaksonen, Jenna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda esiin, kuinka digitaalisuutta voidaan hyödyntää tunnetaitojen oppimisessa. Tarkoituksena oli myös selvittää, miten varhaiskasvatusikäisille lapsille suunnatuissa digitaalisissa peleissä ilmaistaan tunteita ja millainen pelaajan toiminta aiheuttaa pelihahmoissa tunnereaktioita. Lisäksi tavoitteena oli levittää tietoisuutta siitä, miten varhaiskasvatuksessa voidaan hyödyntää digitaalisia pelejä tunnetaitojen kehittämisessä ja oppimisessa. Aineistona toimi kolme varhaiskasvatusikäisille lapsille suunnattua digitaalista peliä, jotka valittiin harkinnanvaraisella otannalla: LEGO® DUPLO® Connected Train, Highlights Monster Day – Meani ja Feelings – Emotional Growth. Tutkimuksessa hyödynnettiin autoetnografiaa. Aineiston analyysi toteutettiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tuloksena saatiin neljä teemaa, jotka kuvaavat varhaiskasvatusikäisille lapsille suunnattujen tutkittujen pelien tapoja ilmaista pelihahmojen tunteita: hahmon kasvojen toiminta, hahmon kehon liike, pelin äänet ja tunnetta korostavat tehosteet. Pelihahmoissa tunnereaktion aiheuttava pelaajan toiminta jaettiin kolmeen teemaan: pelihahmoon ja sen toimintaan vaikuttaminen, ympäristön kohteen aktivoiminen ja tehtävässä suoriutuminen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tutkituissa peleissä tunteita ilmaistaan kokonaisvaltaisesti ja monin eri tavoin. Pelaaja sai aikaan tunnereaktion pelihahmoissa usean eri toiminnan kautta. Tulosten pohjalta voidaan päätellä, että lasten kanssa on mahdollista harjoitella tunteiden nimeämistä ja tunnistamista digitaalisten pelien avulla.
first_indexed 2025-05-23T20:00:37Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mustola, Marleena", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "advisor"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laaksonen, Jenna", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-23T05:34:07Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "accessioned"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-23T05:34:07Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "available"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "issued"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102704", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "uri"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda esiin, kuinka digitaalisuutta voidaan \nhy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 tunnetaitojen oppimisessa. Tarkoituksena oli my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4, miten varhaiskasvatusik\u00e4isille lapsille suunnatuissa digitaalisissa peleiss\u00e4 ilmaistaan tunteita ja millainen pelaajan toiminta aiheuttaa pelihahmoissa tunnereaktioita. Lis\u00e4ksi tavoitteena oli levitt\u00e4\u00e4 tietoisuutta siit\u00e4, miten varhaiskasvatuksessa voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 digitaalisia pelej\u00e4 tunnetaitojen kehitt\u00e4misess\u00e4 ja oppimisessa. \nAineistona toimi kolme varhaiskasvatusik\u00e4isille lapsille suunnattua digitaalista peli\u00e4, jotka valittiin harkinnanvaraisella otannalla: LEGO\u00ae DUPLO\u00ae Connected Train, Highlights Monster Day \u2013 Meani ja Feelings \u2013 Emotional Growth. Tutkimuksessa hy\u00f6dynnettiin autoetnografiaa. Aineiston analyysi toteutettiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. \nTutkimuksen tuloksena saatiin nelj\u00e4 teemaa, jotka kuvaavat varhaiskasvatusik\u00e4isille lapsille suunnattujen tutkittujen pelien tapoja ilmaista pelihahmojen tunteita: hahmon kasvojen toiminta, hahmon kehon liike, pelin \u00e4\u00e4net ja tunnetta korostavat tehosteet. Pelihahmoissa tunnereaktion aiheuttava pelaajan toiminta jaettiin kolmeen teemaan: pelihahmoon ja sen toimintaan vaikuttaminen, ymp\u00e4rist\u00f6n kohteen aktivoiminen ja teht\u00e4v\u00e4ss\u00e4 suoriutuminen. Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 tutkituissa peleiss\u00e4 tunteita ilmaistaan kokonaisvaltaisesti ja monin eri tavoin. Pelaaja sai aikaan tunnereaktion pelihahmoissa usean eri toiminnan kautta. Tulosten pohjalta voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 lasten kanssa on mahdollista harjoitella tunteiden nime\u00e4mist\u00e4 ja tunnistamista digitaalisten pelien avulla.", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-23T05:34:07Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-23T05:34:07Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "57", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "extent"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "schema": "dc", "qualifier": "iso"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunteiden ilmaiseminen", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pelaajan toiminta", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.title", "value": "Pelihahmojen tunnereaktiot sek\u00e4 pelaajan toiminnan vaikutus niihin lapsille suunnatuissa digitaalisissa peleiss\u00e4", "language": null, "element": "title", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505234539", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "urn"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "coar"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "copyright"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accesslevel"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "publication"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaaliset pelit", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "url"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2", "language": "fi", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accessrights"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.", "language": "en", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accessrights"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}]
id jyx.123456789_102704
language fin
last_indexed 2025-06-10T20:00:41Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laaksonen, Jenna Pelihahmojen tunnereaktiot sekä pelaajan toiminnan vaikutus niihin lapsille suunnatuissa digitaalisissa peleissä tunteiden ilmaiseminen pelaajan toiminta Varhaiskasvatus Early Childhood Education digitaaliset pelit tunteet tunnetaidot lapset (ikäryhmät) varhaiskasvatus
title Pelihahmojen tunnereaktiot sekä pelaajan toiminnan vaikutus niihin lapsille suunnatuissa digitaalisissa peleissä
title_full Pelihahmojen tunnereaktiot sekä pelaajan toiminnan vaikutus niihin lapsille suunnatuissa digitaalisissa peleissä
title_fullStr Pelihahmojen tunnereaktiot sekä pelaajan toiminnan vaikutus niihin lapsille suunnatuissa digitaalisissa peleissä Pelihahmojen tunnereaktiot sekä pelaajan toiminnan vaikutus niihin lapsille suunnatuissa digitaalisissa peleissä
title_full_unstemmed Pelihahmojen tunnereaktiot sekä pelaajan toiminnan vaikutus niihin lapsille suunnatuissa digitaalisissa peleissä Pelihahmojen tunnereaktiot sekä pelaajan toiminnan vaikutus niihin lapsille suunnatuissa digitaalisissa peleissä
title_short Pelihahmojen tunnereaktiot sekä pelaajan toiminnan vaikutus niihin lapsille suunnatuissa digitaalisissa peleissä
title_sort pelihahmojen tunnereaktiot sekä pelaajan toiminnan vaikutus niihin lapsille suunnatuissa digitaalisissa peleissä
title_txtP Pelihahmojen tunnereaktiot sekä pelaajan toiminnan vaikutus niihin lapsille suunnatuissa digitaalisissa peleissä
topic tunteiden ilmaiseminen pelaajan toiminta Varhaiskasvatus Early Childhood Education digitaaliset pelit tunteet tunnetaidot lapset (ikäryhmät) varhaiskasvatus
topic_facet Early Childhood Education Varhaiskasvatus digitaaliset pelit lapset (ikäryhmät) pelaajan toiminta tunnetaidot tunteet tunteiden ilmaiseminen varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102704 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505234539
work_keys_str_mv AT laaksonenjenna pelihahmojentunnereaktiotsekäpelaajantoiminnanvaikutusniihinlapsillesuunnatuissad