Valmistumisvaiheessa olevien fysioterapiaopiskelijoiden käsityksiä fysioterapeutin ammatillisista osaamisvaatimuksista fenomenografinen tutkimus

Fysioterapeutin ammatillinen osaaminen koostuu eri osa-alueista. Osaamisvaatimukset on määritelty eri työryhmissä Suomessa sekä kansainvälisesti. Yhteiskunnalliset ja kansainväliset muutokset asettavat jatkuvasti uudenlaisia vaatimuksia fysioterapeutin osaamiselle. Fysioterapeuttikoulutuksen tulee k...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Korjus, Elina, Kesti, Elisabeth
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102703
_version_ 1833407614990417920
author Korjus, Elina Kesti, Elisabeth
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Korjus, Elina Kesti, Elisabeth Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Korjus, Elina Kesti, Elisabeth Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Korjus, Elina
datasource_str_mv jyx
description Fysioterapeutin ammatillinen osaaminen koostuu eri osa-alueista. Osaamisvaatimukset on määritelty eri työryhmissä Suomessa sekä kansainvälisesti. Yhteiskunnalliset ja kansainväliset muutokset asettavat jatkuvasti uudenlaisia vaatimuksia fysioterapeutin osaamiselle. Fysioterapeuttikoulutuksen tulee kyetä vastaamaan osaamisvaatimuksiin. Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena oli selvittää valmistumisvaiheessa olevien fysioterapeuttiopiskelijoiden käsityksiä fysioterapeutin ammatillisista osaamisvaatimuksista. Tavoitteena oli myös selvittää kriittisiä tekijöitä, jotka erottivat laadullisesti erilaisia käsityksiä toisistaan tutkittavasta ilmiöstä. Tämä pro gradu -tutkielma toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena fenomenografisella menetelmällä. Tutkimukseen osallistui kahdeksan valmistumisvaiheessa olevaa fysioterapeuttiopiskelijaa viidestä eri ammattikorkeakoulusta. Haastattelut toteutettiin etäyhteyksillä kesä-lokakuussa vuonna 2024. Haastattelut toteutettiin avoimina yksilöhaastatteluina ja ne litteroitiin heti haastattelujen jälkeen. Aineiston analyysi tapahtui fenomenografisella aineiston analyysimenetelmällä. Tutkimustulokset edustavat kollektiivisesti jaettua käsitystä tutkittavasta ilmiöstä. Aineiston analyysin jälkeen toteutettiin kartoittava kirjallisuuskatsaus aiheesta. Valmistumisvaiheessa olevat fysioterapeuttiopiskelijat käsittivät fysioterapeutin ammatilliset osaamisvaatimukset kolmella laadullisesti erilaisella tavalla. Muodostuneet kuvauskategoriat olivat: (I) tarvittavan tietotaidon tunnistaminen, (II) tietotaidon soveltaminen käytäntöön ja (III) asiakas fysioterapian keskiössä. Kuvauskategoriat tunnistettiin viisi läpileikkaavaa teemaa: 1) kliininen arviointi ja tutkiminen, 2) fysioterapian terapiamenetelmät, 3) teoriatiedon hallinta ja tiedonhakutaidot, 4) asiakaskohtaaminen ja ohjaaminen sekä 5) fysioterapeutin rooli. Kuvauskategorioiden välisiä kriittisiä tekijöitä tunnistettiin tarkastelemalla eri tapoja tunnistaa teemoja eri kategorioissa. Kriittiset aspektit olivat: ”soveltamisen taito käytännössä, ”tilannekohtaisuuden huomiointi”, ”kokonaisuuden hahmottaminen fysioterapiassa”, ”asiakas toiminnan ytimessä” ja ”fysioterapeutin rooli asiakkaan rinnalla”. Tutkimustulokset osoittavat, että valmistumisvaiheen fysioterapeuttiopiskelijat käsittivät fysioterapeutin ammatillisia osaamisvaatimuksia kolmella laadullisesti erilaisella tavalla. Eri tavat käsittää aihetta näkyivät viidessä teemassa. Käsityksiä toisistaan erottivat kriittiset tekijät. Tutkimustulokset laajenivat opiskelijoiden suppeimmasta tavasta ymmärtää tutkittavaa ilmiötä aina laajimpaan ymmärrykseen. Tuloksia voidaan hyödyntää fysioterapeuttikoulutuksen kehittämistyössä. Lisäksi tutkimustuloksia on mahdollista verrata työelämän osaamisvaatimuksiin ja tarkastella niiden valossa valmistuvien fysioterapeuttiopiskelijoiden käsityksiä heidän siirtyessään työelämään. A physiotherapist’s professional competence consists of various elements. The requirements for a physiotherapist’s professional competence have been defined by different working groups both in Finland and internationally. Societal and international changes continuously create new demands for a physiotherapist’s professional competence. Physiotherapy education must be able to respond to these evolving professional requirements. The purpose of this master’s thesis was to explore the different ways of understanding the professional competence of a physiotherapist among graduating physiotherapy students. Additionally, the study aimed to identify critical factors that qualitatively differentiate various concepts of the examined phenomenon. This study was conducted as a qualitative interview study using a phenomenographic method. Eight graduating physiotherapy students from five different universities of applied sciences participated in the study. The interviews were conducted remotely between June and October 2024. They were carried out as open individual interviews and transcribed immediately afterward. The analysis was performed using a phenomenographic data analysis method. The results of this study represent a collectively shared understanding of the examined phenomenon. After data analysis, a scoping literature review on the research topic was conducted. Graduating physiotherapy students perceived the demands for a physiotherapist’s professional competence in three qualitatively different ways. The resulting descriptive categories were: (I) Identifying the necessary knowledge and skills, (II) Applying knowledge and skills in practice, and (III) The patient at the center of physiotherapy. Five overarching themes were identified within these categories: 1) Clinical assessment and examination, 2) Physiotherapy treatment methods, 3) Theoretical knowledge and information retrieval skills, 4) Interaction with patients and guidance, and 5) The role of the physiotherapist. The critical factors distinguishing the descriptive categories were identified by examining the different ways of recognizing these themes across categories. These critical aspects included: “the ability to apply skills in practice,” “consideration of situational factors,” “understanding the broader context of physiotherapy,” “the patient at the center of physiotherapy,” and “the role of the physiotherapist alongside the patient.” Results of the study indicate that graduating physiotherapy students perceive the demands for a physiotherapist’s professional competence in three qualitatively different ways, which are reflected in five overarching themes. These perceptions are differentiated by critical factors. The perceptions ranged from the most limited to the most comprehensive understanding of the examined phenomenon. The results can be used to support the development of physiotherapy education. In addition, the findings can be compared to the competence requirements of working life and used to examine graduating physiotherapy students’ conceptions in their transition to the workforce.
first_indexed 2025-05-23T20:00:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ilves, Outi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Korjus, Elina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kesti, Elisabeth", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-23T05:32:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-23T05:32:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102703", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Fysioterapeutin ammatillinen osaaminen koostuu eri osa-alueista. Osaamisvaatimukset on m\u00e4\u00e4ritelty eri ty\u00f6ryhmiss\u00e4 Suomessa sek\u00e4 kansainv\u00e4lisesti. Yhteiskunnalliset ja kansainv\u00e4liset\nmuutokset asettavat jatkuvasti uudenlaisia vaatimuksia fysioterapeutin osaamiselle. Fysioterapeuttikoulutuksen tulee kyet\u00e4 vastaamaan osaamisvaatimuksiin. T\u00e4m\u00e4n pro gradu \u2013tutkielman\ntarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 valmistumisvaiheessa olevien fysioterapeuttiopiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 fysioterapeutin ammatillisista osaamisvaatimuksista. Tavoitteena oli my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4 kriittisi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4, jotka erottivat laadullisesti erilaisia k\u00e4sityksi\u00e4 toisistaan tutkittavasta ilmi\u00f6st\u00e4.\nT\u00e4m\u00e4 pro gradu -tutkielma toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena fenomenografisella\nmenetelm\u00e4ll\u00e4. Tutkimukseen osallistui kahdeksan valmistumisvaiheessa olevaa fysioterapeuttiopiskelijaa viidest\u00e4 eri ammattikorkeakoulusta. Haastattelut toteutettiin et\u00e4yhteyksill\u00e4 kes\u00e4-lokakuussa vuonna 2024. Haastattelut toteutettiin avoimina yksil\u00f6haastatteluina ja ne litteroitiin\nheti haastattelujen j\u00e4lkeen. Aineiston analyysi tapahtui fenomenografisella aineiston analyysimenetelm\u00e4ll\u00e4. Tutkimustulokset edustavat kollektiivisesti jaettua k\u00e4sityst\u00e4 tutkittavasta ilmi\u00f6st\u00e4. Aineiston analyysin j\u00e4lkeen toteutettiin kartoittava kirjallisuuskatsaus aiheesta.\nValmistumisvaiheessa olevat fysioterapeuttiopiskelijat k\u00e4sittiv\u00e4t fysioterapeutin ammatilliset\nosaamisvaatimukset kolmella laadullisesti erilaisella tavalla. Muodostuneet kuvauskategoriat\nolivat: (I) tarvittavan tietotaidon tunnistaminen, (II) tietotaidon soveltaminen k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6\u00f6n ja (III)\nasiakas fysioterapian keski\u00f6ss\u00e4. Kuvauskategoriat tunnistettiin viisi l\u00e4pileikkaavaa teemaa: 1)\nkliininen arviointi ja tutkiminen, 2) fysioterapian terapiamenetelm\u00e4t, 3) teoriatiedon hallinta ja\ntiedonhakutaidot, 4) asiakaskohtaaminen ja ohjaaminen sek\u00e4 5) fysioterapeutin rooli. Kuvauskategorioiden v\u00e4lisi\u00e4 kriittisi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 tunnistettiin tarkastelemalla eri tapoja tunnistaa teemoja\neri kategorioissa. Kriittiset aspektit olivat: \u201dsoveltamisen taito k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4, \u201dtilannekohtaisuuden huomiointi\u201d, \u201dkokonaisuuden hahmottaminen fysioterapiassa\u201d, \u201dasiakas toiminnan ytimess\u00e4\u201d ja \u201dfysioterapeutin rooli asiakkaan rinnalla\u201d.\nTutkimustulokset osoittavat, ett\u00e4 valmistumisvaiheen fysioterapeuttiopiskelijat k\u00e4sittiv\u00e4t fysioterapeutin ammatillisia osaamisvaatimuksia kolmella laadullisesti erilaisella tavalla. Eri tavat k\u00e4sitt\u00e4\u00e4 aihetta n\u00e4kyiv\u00e4t viidess\u00e4 teemassa. K\u00e4sityksi\u00e4 toisistaan erottivat kriittiset tekij\u00e4t.\nTutkimustulokset laajenivat opiskelijoiden suppeimmasta tavasta ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 tutkittavaa ilmi\u00f6t\u00e4\naina laajimpaan ymm\u00e4rrykseen. Tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 fysioterapeuttikoulutuksen kehitt\u00e4misty\u00f6ss\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkimustuloksia on mahdollista verrata ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n osaamisvaatimuksiin\nja tarkastella niiden valossa valmistuvien fysioterapeuttiopiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 heid\u00e4n siirtyess\u00e4\u00e4n ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "A physiotherapist\u2019s professional competence consists of various elements. The requirements\nfor a physiotherapist\u2019s professional competence have been defined by different working groups\nboth in Finland and internationally. Societal and international changes continuously create new\ndemands for a physiotherapist\u2019s professional competence. Physiotherapy education must be\nable to respond to these evolving professional requirements. The purpose of this master\u2019s thesis was to explore the different\nways of understanding the professional competence of a physiotherapist among graduating physiotherapy students. Additionally, the study aimed to identify\ncritical factors that qualitatively differentiate various concepts of the examined phenomenon.\nThis study was conducted as a qualitative interview study using a phenomenographic method.\nEight graduating physiotherapy students from five different universities of applied sciences\nparticipated in the study. The interviews were conducted remotely between June and October\n2024. They were carried out as open individual interviews and transcribed immediately afterward. The analysis was performed using a phenomenographic data analysis method. The results\nof this study represent a collectively shared understanding of the examined phenomenon. After\ndata analysis, a scoping literature review on the research topic was conducted.\nGraduating physiotherapy students perceived the demands for a physiotherapist\u2019s professional\ncompetence in three qualitatively different ways. The resulting descriptive categories were: (I)\nIdentifying the necessary knowledge and skills, (II) Applying knowledge and skills in practice,\nand (III) The patient at the center of physiotherapy. Five overarching themes were identified\nwithin these categories: 1) Clinical assessment and examination, 2) Physiotherapy treatment\nmethods, 3) Theoretical knowledge and information retrieval skills, 4) Interaction with patients\nand guidance, and 5) The role of the physiotherapist. The critical factors distinguishing the\ndescriptive categories were identified by examining the different ways of recognizing these\nthemes across categories. These critical aspects included: \u201cthe ability to apply skills in practice,\u201d \u201cconsideration of situational factors,\u201d \u201cunderstanding the broader context of physiotherapy,\u201d \u201cthe patient at the center of physiotherapy,\u201d and \u201cthe role of the physiotherapist alongside\nthe patient.\u201d\nResults of the study indicate that graduating physiotherapy students perceive the demands for\na physiotherapist\u2019s professional competence in three qualitatively different ways, which are\nreflected in five overarching themes. These perceptions are differentiated by critical factors.\nThe perceptions ranged from the most limited to the most comprehensive understanding of the\nexamined phenomenon. The results can be used to support the development of physiotherapy\neducation. In addition, the findings can be compared to the competence requirements of working life and used to examine graduating physiotherapy students\u2019 conceptions in their transition\nto the workforce.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-23T05:32:57Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-23T05:32:57Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "96", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Valmistumisvaiheessa olevien fysioterapiaopiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 fysioterapeutin ammatillisista osaamisvaatimuksista : fenomenografinen tutkimus", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505234538", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Fysioterapia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physiotherapy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fysioterapia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102703
language fin
last_indexed 2025-05-23T20:00:37Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3a31ba78-7d41-43f7-9a0f-7cc76f3336da\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505234538.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Korjus, Elina Kesti, Elisabeth Valmistumisvaiheessa olevien fysioterapiaopiskelijoiden käsityksiä fysioterapeutin ammatillisista osaamisvaatimuksista : fenomenografinen tutkimus Fysioterapia Physiotherapy fenomenografia fysioterapia osaaminen opiskelijat käsitykset
title Valmistumisvaiheessa olevien fysioterapiaopiskelijoiden käsityksiä fysioterapeutin ammatillisista osaamisvaatimuksista : fenomenografinen tutkimus
title_full Valmistumisvaiheessa olevien fysioterapiaopiskelijoiden käsityksiä fysioterapeutin ammatillisista osaamisvaatimuksista : fenomenografinen tutkimus
title_fullStr Valmistumisvaiheessa olevien fysioterapiaopiskelijoiden käsityksiä fysioterapeutin ammatillisista osaamisvaatimuksista : fenomenografinen tutkimus Valmistumisvaiheessa olevien fysioterapiaopiskelijoiden käsityksiä fysioterapeutin ammatillisista osaamisvaatimuksista : fenomenografinen tutkimus
title_full_unstemmed Valmistumisvaiheessa olevien fysioterapiaopiskelijoiden käsityksiä fysioterapeutin ammatillisista osaamisvaatimuksista : fenomenografinen tutkimus Valmistumisvaiheessa olevien fysioterapiaopiskelijoiden käsityksiä fysioterapeutin ammatillisista osaamisvaatimuksista : fenomenografinen tutkimus
title_short Valmistumisvaiheessa olevien fysioterapiaopiskelijoiden käsityksiä fysioterapeutin ammatillisista osaamisvaatimuksista
title_sort valmistumisvaiheessa olevien fysioterapiaopiskelijoiden käsityksiä fysioterapeutin ammatillisista osaamisvaatimuksista fenomenografinen tutkimus
title_sub fenomenografinen tutkimus
title_txtP Valmistumisvaiheessa olevien fysioterapiaopiskelijoiden käsityksiä fysioterapeutin ammatillisista osaamisvaatimuksista : fenomenografinen tutkimus
topic Fysioterapia Physiotherapy fenomenografia fysioterapia osaaminen opiskelijat käsitykset
topic_facet Fysioterapia Physiotherapy fenomenografia fysioterapia käsitykset opiskelijat osaaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102703 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505234538
work_keys_str_mv AT korjuselina valmistumisvaiheessaolevienfysioterapiaopiskelijoidenkäsityksiäfysioterapeutinammati