Valmistumisvaiheessa olevien fysioterapiaopiskelijoiden käsityksiä fysioterapeutin ammatillisista osaamisvaatimuksista fenomenografinen tutkimus

Fysioterapeutin ammatillinen osaaminen koostuu eri osa-alueista. Osaamisvaatimukset on määritelty eri työryhmissä Suomessa sekä kansainvälisesti. Yhteiskunnalliset ja kansainväliset muutokset asettavat jatkuvasti uudenlaisia vaatimuksia fysioterapeutin osaamiselle. Fysioterapeuttikoulutuksen tulee k...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Korjus, Elina, Kesti, Elisabeth
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102703
Description
Summary:Fysioterapeutin ammatillinen osaaminen koostuu eri osa-alueista. Osaamisvaatimukset on määritelty eri työryhmissä Suomessa sekä kansainvälisesti. Yhteiskunnalliset ja kansainväliset muutokset asettavat jatkuvasti uudenlaisia vaatimuksia fysioterapeutin osaamiselle. Fysioterapeuttikoulutuksen tulee kyetä vastaamaan osaamisvaatimuksiin. Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena oli selvittää valmistumisvaiheessa olevien fysioterapeuttiopiskelijoiden käsityksiä fysioterapeutin ammatillisista osaamisvaatimuksista. Tavoitteena oli myös selvittää kriittisiä tekijöitä, jotka erottivat laadullisesti erilaisia käsityksiä toisistaan tutkittavasta ilmiöstä. Tämä pro gradu -tutkielma toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena fenomenografisella menetelmällä. Tutkimukseen osallistui kahdeksan valmistumisvaiheessa olevaa fysioterapeuttiopiskelijaa viidestä eri ammattikorkeakoulusta. Haastattelut toteutettiin etäyhteyksillä kesä-lokakuussa vuonna 2024. Haastattelut toteutettiin avoimina yksilöhaastatteluina ja ne litteroitiin heti haastattelujen jälkeen. Aineiston analyysi tapahtui fenomenografisella aineiston analyysimenetelmällä. Tutkimustulokset edustavat kollektiivisesti jaettua käsitystä tutkittavasta ilmiöstä. Aineiston analyysin jälkeen toteutettiin kartoittava kirjallisuuskatsaus aiheesta. Valmistumisvaiheessa olevat fysioterapeuttiopiskelijat käsittivät fysioterapeutin ammatilliset osaamisvaatimukset kolmella laadullisesti erilaisella tavalla. Muodostuneet kuvauskategoriat olivat: (I) tarvittavan tietotaidon tunnistaminen, (II) tietotaidon soveltaminen käytäntöön ja (III) asiakas fysioterapian keskiössä. Kuvauskategoriat tunnistettiin viisi läpileikkaavaa teemaa: 1) kliininen arviointi ja tutkiminen, 2) fysioterapian terapiamenetelmät, 3) teoriatiedon hallinta ja tiedonhakutaidot, 4) asiakaskohtaaminen ja ohjaaminen sekä 5) fysioterapeutin rooli. Kuvauskategorioiden välisiä kriittisiä tekijöitä tunnistettiin tarkastelemalla eri tapoja tunnistaa teemoja eri kategorioissa. Kriittiset aspektit olivat: ”soveltamisen taito käytännössä, ”tilannekohtaisuuden huomiointi”, ”kokonaisuuden hahmottaminen fysioterapiassa”, ”asiakas toiminnan ytimessä” ja ”fysioterapeutin rooli asiakkaan rinnalla”. Tutkimustulokset osoittavat, että valmistumisvaiheen fysioterapeuttiopiskelijat käsittivät fysioterapeutin ammatillisia osaamisvaatimuksia kolmella laadullisesti erilaisella tavalla. Eri tavat käsittää aihetta näkyivät viidessä teemassa. Käsityksiä toisistaan erottivat kriittiset tekijät. Tutkimustulokset laajenivat opiskelijoiden suppeimmasta tavasta ymmärtää tutkittavaa ilmiötä aina laajimpaan ymmärrykseen. Tuloksia voidaan hyödyntää fysioterapeuttikoulutuksen kehittämistyössä. Lisäksi tutkimustuloksia on mahdollista verrata työelämän osaamisvaatimuksiin ja tarkastella niiden valossa valmistuvien fysioterapeuttiopiskelijoiden käsityksiä heidän siirtyessään työelämään. A physiotherapist’s professional competence consists of various elements. The requirements for a physiotherapist’s professional competence have been defined by different working groups both in Finland and internationally. Societal and international changes continuously create new demands for a physiotherapist’s professional competence. Physiotherapy education must be able to respond to these evolving professional requirements. The purpose of this master’s thesis was to explore the different ways of understanding the professional competence of a physiotherapist among graduating physiotherapy students. Additionally, the study aimed to identify critical factors that qualitatively differentiate various concepts of the examined phenomenon. This study was conducted as a qualitative interview study using a phenomenographic method. Eight graduating physiotherapy students from five different universities of applied sciences participated in the study. The interviews were conducted remotely between June and October 2024. They were carried out as open individual interviews and transcribed immediately afterward. The analysis was performed using a phenomenographic data analysis method. The results of this study represent a collectively shared understanding of the examined phenomenon. After data analysis, a scoping literature review on the research topic was conducted. Graduating physiotherapy students perceived the demands for a physiotherapist’s professional competence in three qualitatively different ways. The resulting descriptive categories were: (I) Identifying the necessary knowledge and skills, (II) Applying knowledge and skills in practice, and (III) The patient at the center of physiotherapy. Five overarching themes were identified within these categories: 1) Clinical assessment and examination, 2) Physiotherapy treatment methods, 3) Theoretical knowledge and information retrieval skills, 4) Interaction with patients and guidance, and 5) The role of the physiotherapist. The critical factors distinguishing the descriptive categories were identified by examining the different ways of recognizing these themes across categories. These critical aspects included: “the ability to apply skills in practice,” “consideration of situational factors,” “understanding the broader context of physiotherapy,” “the patient at the center of physiotherapy,” and “the role of the physiotherapist alongside the patient.” Results of the study indicate that graduating physiotherapy students perceive the demands for a physiotherapist’s professional competence in three qualitatively different ways, which are reflected in five overarching themes. These perceptions are differentiated by critical factors. The perceptions ranged from the most limited to the most comprehensive understanding of the examined phenomenon. The results can be used to support the development of physiotherapy education. In addition, the findings can be compared to the competence requirements of working life and used to examine graduating physiotherapy students’ conceptions in their transition to the workforce.