Summary: | Fysioterapeutin ammatillinen osaaminen koostuu eri osa-alueista. Osaamisvaatimukset on määritelty eri työryhmissä Suomessa sekä kansainvälisesti. Yhteiskunnalliset ja kansainväliset
muutokset asettavat jatkuvasti uudenlaisia vaatimuksia fysioterapeutin osaamiselle. Fysioterapeuttikoulutuksen tulee kyetä vastaamaan osaamisvaatimuksiin. Tämän pro gradu –tutkielman
tarkoituksena oli selvittää valmistumisvaiheessa olevien fysioterapeuttiopiskelijoiden käsityksiä fysioterapeutin ammatillisista osaamisvaatimuksista. Tavoitteena oli myös selvittää kriittisiä tekijöitä, jotka erottivat laadullisesti erilaisia käsityksiä toisistaan tutkittavasta ilmiöstä.
Tämä pro gradu -tutkielma toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena fenomenografisella
menetelmällä. Tutkimukseen osallistui kahdeksan valmistumisvaiheessa olevaa fysioterapeuttiopiskelijaa viidestä eri ammattikorkeakoulusta. Haastattelut toteutettiin etäyhteyksillä kesä-lokakuussa vuonna 2024. Haastattelut toteutettiin avoimina yksilöhaastatteluina ja ne litteroitiin
heti haastattelujen jälkeen. Aineiston analyysi tapahtui fenomenografisella aineiston analyysimenetelmällä. Tutkimustulokset edustavat kollektiivisesti jaettua käsitystä tutkittavasta ilmiöstä. Aineiston analyysin jälkeen toteutettiin kartoittava kirjallisuuskatsaus aiheesta.
Valmistumisvaiheessa olevat fysioterapeuttiopiskelijat käsittivät fysioterapeutin ammatilliset
osaamisvaatimukset kolmella laadullisesti erilaisella tavalla. Muodostuneet kuvauskategoriat
olivat: (I) tarvittavan tietotaidon tunnistaminen, (II) tietotaidon soveltaminen käytäntöön ja (III)
asiakas fysioterapian keskiössä. Kuvauskategoriat tunnistettiin viisi läpileikkaavaa teemaa: 1)
kliininen arviointi ja tutkiminen, 2) fysioterapian terapiamenetelmät, 3) teoriatiedon hallinta ja
tiedonhakutaidot, 4) asiakaskohtaaminen ja ohjaaminen sekä 5) fysioterapeutin rooli. Kuvauskategorioiden välisiä kriittisiä tekijöitä tunnistettiin tarkastelemalla eri tapoja tunnistaa teemoja
eri kategorioissa. Kriittiset aspektit olivat: ”soveltamisen taito käytännössä, ”tilannekohtaisuuden huomiointi”, ”kokonaisuuden hahmottaminen fysioterapiassa”, ”asiakas toiminnan ytimessä” ja ”fysioterapeutin rooli asiakkaan rinnalla”.
Tutkimustulokset osoittavat, että valmistumisvaiheen fysioterapeuttiopiskelijat käsittivät fysioterapeutin ammatillisia osaamisvaatimuksia kolmella laadullisesti erilaisella tavalla. Eri tavat käsittää aihetta näkyivät viidessä teemassa. Käsityksiä toisistaan erottivat kriittiset tekijät.
Tutkimustulokset laajenivat opiskelijoiden suppeimmasta tavasta ymmärtää tutkittavaa ilmiötä
aina laajimpaan ymmärrykseen. Tuloksia voidaan hyödyntää fysioterapeuttikoulutuksen kehittämistyössä. Lisäksi tutkimustuloksia on mahdollista verrata työelämän osaamisvaatimuksiin
ja tarkastella niiden valossa valmistuvien fysioterapeuttiopiskelijoiden käsityksiä heidän siirtyessään työelämään.
A physiotherapist’s professional competence consists of various elements. The requirements
for a physiotherapist’s professional competence have been defined by different working groups
both in Finland and internationally. Societal and international changes continuously create new
demands for a physiotherapist’s professional competence. Physiotherapy education must be
able to respond to these evolving professional requirements. The purpose of this master’s thesis was to explore the different
ways of understanding the professional competence of a physiotherapist among graduating physiotherapy students. Additionally, the study aimed to identify
critical factors that qualitatively differentiate various concepts of the examined phenomenon.
This study was conducted as a qualitative interview study using a phenomenographic method.
Eight graduating physiotherapy students from five different universities of applied sciences
participated in the study. The interviews were conducted remotely between June and October
2024. They were carried out as open individual interviews and transcribed immediately afterward. The analysis was performed using a phenomenographic data analysis method. The results
of this study represent a collectively shared understanding of the examined phenomenon. After
data analysis, a scoping literature review on the research topic was conducted.
Graduating physiotherapy students perceived the demands for a physiotherapist’s professional
competence in three qualitatively different ways. The resulting descriptive categories were: (I)
Identifying the necessary knowledge and skills, (II) Applying knowledge and skills in practice,
and (III) The patient at the center of physiotherapy. Five overarching themes were identified
within these categories: 1) Clinical assessment and examination, 2) Physiotherapy treatment
methods, 3) Theoretical knowledge and information retrieval skills, 4) Interaction with patients
and guidance, and 5) The role of the physiotherapist. The critical factors distinguishing the
descriptive categories were identified by examining the different ways of recognizing these
themes across categories. These critical aspects included: “the ability to apply skills in practice,” “consideration of situational factors,” “understanding the broader context of physiotherapy,” “the patient at the center of physiotherapy,” and “the role of the physiotherapist alongside
the patient.”
Results of the study indicate that graduating physiotherapy students perceive the demands for
a physiotherapist’s professional competence in three qualitatively different ways, which are
reflected in five overarching themes. These perceptions are differentiated by critical factors.
The perceptions ranged from the most limited to the most comprehensive understanding of the
examined phenomenon. The results can be used to support the development of physiotherapy
education. In addition, the findings can be compared to the competence requirements of working life and used to examine graduating physiotherapy students’ conceptions in their transition
to the workforce.
|