Kuka, mitä ja missä? eri ammattiryhmien väliset suhteet varhaiskasvatuslain valmisteluvaiheen asiantuntijalausunnoissa

Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan varhaiskasvatuksen eri ammattiryhmien välisiä suhteita varhaiskasvatuslain (540/2018) valmisteluvaiheen aikaisissa asiantuntijalausunnoissa. Tavoitteena on analysoida kuuden eri ammattiryhmiä edustavien tahojen laatimia asiantuntijalausuntoja ja selvittää,...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Eriksen, Pirre, Taipalinen, Lotta
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102676
_version_ 1833497772379078656
author Eriksen, Pirre Taipalinen, Lotta
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Eriksen, Pirre Taipalinen, Lotta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Eriksen, Pirre Taipalinen, Lotta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Eriksen, Pirre
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan varhaiskasvatuksen eri ammattiryhmien välisiä suhteita varhaiskasvatuslain (540/2018) valmisteluvaiheen aikaisissa asiantuntijalausunnoissa. Tavoitteena on analysoida kuuden eri ammattiryhmiä edustavien tahojen laatimia asiantuntijalausuntoja ja selvittää, miten eri ammattiryhmien väliset suhteet kuvataan asiantuntijalausunnoissa liittyen kelpoisuusvaatimuksiin. Asiantuntijalausunnot ajoittuvat uuden varhaiskasvatuslain valmisteluvaiheeseen huhtikuussa 2018. Lausunnot on osoitettu eduskunnan sivistysvaliokunnalle. Aineisto analysoitiin reflektiivisellä temaattisella analyysilla. Tutkimuksen tuloksena muodostui kolme teemaa, jotka kuvaavat varhaiskasvatuksen eri ammattiryhmien välisiä suhteita: hierarkkiset, syrjivät ja eriarvoistavat sekä toisia tukevat. Hierarkkinen asetelma näyttäytyy eri ammattiryhmien välisissä suhteissa koulutustaustan tuottaman osaamisen perusteella. Syrjivät ja eriarvoistavat -teema tuo esiin jännitteisyyttä eri ammattiryhmien välisissä suhteissa. Toisia tukevassa teemassa moniammatillisuus nähdään varhaiskasvatuksen merkittävänä voimavarana. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että koulutustausta ja sen tuottama eriytynyt osaaminen tulevat näkyviin eri ammattiryhmien välisissä suhteissa. Koulutustaustan tuottama osaaminen nähdään erilaisena eri asiantuntijalausunnoissa ja erimielisyyttä on siitä, millä koulutustaustalla on kelpoinen mihinkin tehtävään. Tämä haastaa eri ammattiryhmien välisiä suhteita ja moniammatillista yhteistyötä.
first_indexed 2025-05-22T20:01:00Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mustola, Marleena", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Eriksen, Pirre", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Taipalinen, Lotta", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-22T07:46:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-22T07:46:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102676", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan varhaiskasvatuksen eri ammattiryhmien v\u00e4lisi\u00e4 suhteita varhaiskasvatuslain (540/2018) valmisteluvaiheen aikaisissa asiantuntijalausunnoissa. Tavoitteena on analysoida kuuden eri ammattiryhmi\u00e4 edustavien tahojen laatimia asiantuntijalausuntoja ja selvitt\u00e4\u00e4, miten eri ammattiryhmien v\u00e4liset suhteet kuvataan asiantuntijalausunnoissa liittyen kelpoisuusvaatimuksiin. Asiantuntijalausunnot ajoittuvat uuden varhaiskasvatuslain valmisteluvaiheeseen huhtikuussa 2018. Lausunnot on osoitettu eduskunnan sivistysvaliokunnalle. Aineisto analysoitiin reflektiivisell\u00e4 temaattisella analyysilla. \nTutkimuksen tuloksena muodostui kolme teemaa, jotka kuvaavat varhaiskasvatuksen eri ammattiryhmien v\u00e4lisi\u00e4 suhteita: hierarkkiset, syrjiv\u00e4t ja eriarvoistavat sek\u00e4 toisia tukevat. Hierarkkinen asetelma n\u00e4ytt\u00e4ytyy eri ammattiryhmien v\u00e4lisiss\u00e4 suhteissa koulutustaustan tuottaman osaamisen perusteella. Syrjiv\u00e4t ja eriarvoistavat -teema tuo esiin j\u00e4nnitteisyytt\u00e4 eri ammattiryhmien v\u00e4lisiss\u00e4 suhteissa. Toisia tukevassa teemassa moniammatillisuus n\u00e4hd\u00e4\u00e4n varhaiskasvatuksen merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 voimavarana. Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 koulutustausta ja sen tuottama eriytynyt osaaminen tulevat n\u00e4kyviin eri ammattiryhmien v\u00e4lisiss\u00e4 suhteissa. Koulutustaustan tuottama osaaminen n\u00e4hd\u00e4\u00e4n erilaisena eri asiantuntijalausunnoissa ja erimielisyytt\u00e4 on siit\u00e4, mill\u00e4 koulutustaustalla on kelpoinen mihinkin teht\u00e4v\u00e4\u00e4n. T\u00e4m\u00e4 haastaa eri ammattiryhmien v\u00e4lisi\u00e4 suhteita ja moniammatillista yhteisty\u00f6t\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-22T07:46:31Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-22T07:46:31Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "42", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kuka, mit\u00e4 ja miss\u00e4? : eri ammattiryhmien v\u00e4liset suhteet varhaiskasvatuslain valmisteluvaiheen asiantuntijalausunnoissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505224514", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammattiryhm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "moniammatillisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiantuntijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102676
language fin
last_indexed 2025-05-22T20:01:00Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3fad933e-b28f-4f2b-96a3-73a5492fc7e3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505224514.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Eriksen, Pirre Taipalinen, Lotta Kuka, mitä ja missä? : eri ammattiryhmien väliset suhteet varhaiskasvatuslain valmisteluvaiheen asiantuntijalausunnoissa Varhaiskasvatus Early Childhood Education varhaiskasvatus ammattiryhmät osaaminen moniammatillisuus asiantuntijuus koulutus
title Kuka, mitä ja missä? : eri ammattiryhmien väliset suhteet varhaiskasvatuslain valmisteluvaiheen asiantuntijalausunnoissa
title_full Kuka, mitä ja missä? : eri ammattiryhmien väliset suhteet varhaiskasvatuslain valmisteluvaiheen asiantuntijalausunnoissa
title_fullStr Kuka, mitä ja missä? : eri ammattiryhmien väliset suhteet varhaiskasvatuslain valmisteluvaiheen asiantuntijalausunnoissa Kuka, mitä ja missä? : eri ammattiryhmien väliset suhteet varhaiskasvatuslain valmisteluvaiheen asiantuntijalausunnoissa
title_full_unstemmed Kuka, mitä ja missä? : eri ammattiryhmien väliset suhteet varhaiskasvatuslain valmisteluvaiheen asiantuntijalausunnoissa Kuka, mitä ja missä? : eri ammattiryhmien väliset suhteet varhaiskasvatuslain valmisteluvaiheen asiantuntijalausunnoissa
title_short Kuka, mitä ja missä?
title_sort kuka mitä ja missä eri ammattiryhmien väliset suhteet varhaiskasvatuslain valmisteluvaiheen asiantuntijalausunnoissa
title_sub eri ammattiryhmien väliset suhteet varhaiskasvatuslain valmisteluvaiheen asiantuntijalausunnoissa
title_txtP Kuka, mitä ja missä? : eri ammattiryhmien väliset suhteet varhaiskasvatuslain valmisteluvaiheen asiantuntijalausunnoissa
topic Varhaiskasvatus Early Childhood Education varhaiskasvatus ammattiryhmät osaaminen moniammatillisuus asiantuntijuus koulutus
topic_facet Early Childhood Education Varhaiskasvatus ammattiryhmät asiantuntijuus koulutus moniammatillisuus osaaminen varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102676 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505224514
work_keys_str_mv AT eriksenpirre kukamitäjamissäeriammattiryhmienvälisetsuhteetvarhaiskasvatuslainvalmisteluvaiheena