Yhteenveto: | Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan varhaiskasvatuksen eri ammattiryhmien välisiä suhteita varhaiskasvatuslain (540/2018) valmisteluvaiheen aikaisissa asiantuntijalausunnoissa. Tavoitteena on analysoida kuuden eri ammattiryhmiä edustavien tahojen laatimia asiantuntijalausuntoja ja selvittää, miten eri ammattiryhmien väliset suhteet kuvataan asiantuntijalausunnoissa liittyen kelpoisuusvaatimuksiin. Asiantuntijalausunnot ajoittuvat uuden varhaiskasvatuslain valmisteluvaiheeseen huhtikuussa 2018. Lausunnot on osoitettu eduskunnan sivistysvaliokunnalle. Aineisto analysoitiin reflektiivisellä temaattisella analyysilla.
Tutkimuksen tuloksena muodostui kolme teemaa, jotka kuvaavat varhaiskasvatuksen eri ammattiryhmien välisiä suhteita: hierarkkiset, syrjivät ja eriarvoistavat sekä toisia tukevat. Hierarkkinen asetelma näyttäytyy eri ammattiryhmien välisissä suhteissa koulutustaustan tuottaman osaamisen perusteella. Syrjivät ja eriarvoistavat -teema tuo esiin jännitteisyyttä eri ammattiryhmien välisissä suhteissa. Toisia tukevassa teemassa moniammatillisuus nähdään varhaiskasvatuksen merkittävänä voimavarana. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että koulutustausta ja sen tuottama eriytynyt osaaminen tulevat näkyviin eri ammattiryhmien välisissä suhteissa. Koulutustaustan tuottama osaaminen nähdään erilaisena eri asiantuntijalausunnoissa ja erimielisyyttä on siitä, millä koulutustaustalla on kelpoinen mihinkin tehtävään. Tämä haastaa eri ammattiryhmien välisiä suhteita ja moniammatillista yhteistyötä.
|