Psykologisen joustavuuden yhteys koulupaikkatyytyväisyyteen yhdeksänneltä luokalta toiselle asteelle suhteet opettajaan ja vanhempaan suojaavina tekijöinä

Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin psykologisen joustavuuden ja koulupaikkatyytyväisyyden välistä yhteyttä peruskoulun 9. luokan ja toisen asteen opintojen välisessä koulusiirtymässä. Lisäksi tutkittiin nuori-opettajasuhteen sekä nuori-äitisuhteen läheisyyden ja konfliktien moderoivaa vaiku...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hokka, Terhi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102671
_version_ 1833497772371738624
author Hokka, Terhi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hokka, Terhi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hokka, Terhi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hokka, Terhi
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin psykologisen joustavuuden ja koulupaikkatyytyväisyyden välistä yhteyttä peruskoulun 9. luokan ja toisen asteen opintojen välisessä koulusiirtymässä. Lisäksi tutkittiin nuori-opettajasuhteen sekä nuori-äitisuhteen läheisyyden ja konfliktien moderoivaa vaikutusta psykologisen joustavuuden ja koulupaikkatyytyväisyyden välillä. Tutkimus pohjautui Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksella toteutettuun TIKAPUU 2 –hankkeeseen. Osallistujina tässä tutkimuksessa oli 885 nuorta (keski-ikä 15.74, tyttöjä 56.6 %) kahdelta keskisuomalaiselta paikkakunnalta. Tutkimuksen pitkittäisaineisto kerättiin vuonna 2018. Nuorten psykologista joustavuutta tarkasteltiin AFQ-Y8-mittarilla ja nuoriopettajasuhdetta sekä nuori-äitisuhdetta CPRS-mittarilla 9. luokan kevätlukukaudella. Tyytyväisyyttä koulupaikkaan mitattiin toisen asteen opintojen ensimmäisen vuoden syksyllä. Lineaarinen regressioanalyysi osoitti korkeamman psykologisen joustavuuden ennustavan nuoren runsaampaa koulupaikkatyytyväisyyttä, mikä sai tukea aiemmasta tutkimuksesta. Myös kontrollimuuttujista hakutoiveen ensisijaisuus oli yhteydessä tyytyväisyyteen koulupaikkaa kohtaan. Moderaatiovaikutuksia tarkasteltaessa ainoastaan nuoren konfliktinen suhde opettajiin moderoi suuntaa antavasti psykologisen joustavuuden ja koulupaikkatyytyväisyyden välistä yhteyttä. Konfliktien ollessa vähäisiä korkeampi psykologinen joustavuus oli yhteydessä korkeampaan tyytyväisyyteen koulupaikkaa kohtaan, kun taas konfliktien ollessa runsaita, positiivinen yhteys psykologisen joustavuuden ja koulupaikkatyytyväisyyden välillä oli heikompi. Tulosten perusteella nuoren koulupaikkatyytyväisyyttä voitaisiin tukea osaltaan psykologisen joustavuuden harjoituksilla, joita voisi toteuttaa esimerkiksi kouluissa opinto-ohjauksessa. Lisäksi opettajankoulutuksessa voisi lisätä tietoutta psykologisen joustavuuden yhteydestä koulupaikkatyytyväisyyteen ja tuoda sitä myös vanhempien tietoon. Erityisesti koulupudokkuusriskissä oleville psykologisen joustavuuden harjoittelu saattaisi lisätä koulutyytyväisyyttä ja kouluun kiinnittymistä. Nuoren suhdetta opettajiin ja äitiin ei tiettävästi ole aiemmin tutkittu muokkaavana tekijänä psykologisen joustavuuden ja koulupaikkatyytyväisyyden välillä. Näiltä osin tämä tutkimus toi täysin uutta tietoa, mutta toisaalta jatkotutkimusta tarvitaan edelleen. Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista tarkastella paitsi nuori-isäsuhteen moderaatiovaikutusta myös sitä, onko psykologisen joustavuuden ja koulupaikkatyytyväisyyden välillä mahdollisia muita muuntavia tai välittäviä tekijöitä, kuten nuoren autonomian kokemus. This master's thesis examined the role of adolescents’ psychological flexibility in their satisfaction with the educational placement during the transition from lower to upper secondary school. In addition, the quality of teacher and parent relationships were examined as moderators of the relationship between psychological flexibility and satisfaction with the educational placement. The study was based on the STAIRWAY 2 –project. A total of 885 adolescents (mean age 15.74, 56.6% girls) from two medium-sized towns in central Finland participated in the study. Psychological flexibility was measured using the AFQ-Y8, while closeness and conflict in adolescent-teacher and adolescent-mother relationships were measured using the CPRS in the spring of ninth grade. Satisfaction with the educational placement was assessed in the autumn of the first year of upper secondary school. According to linear regression analyses, higher levels of psychological flexibility predicted higher levels of satisfaction with the educational placement. In addition, of the control factors, fulfillment of the joint application was positively associated with satisfaction with the educational placement. The results also showed a marginally significant moderating effect of student perceived conflicts in adolescent-teacher relationships. When adolescents perceived low levels of conflict with their teacher, higher levels of psychological flexibility were related to higher satisfaction with the educational placement. In turn, for adolescents who perceived higher levels of conflict with their teacher, the positive association between psychological flexibility and satisfaction with the educational placement was weaker. The findings suggest that psychological flexibility may act as a protective factor during school transitions. By applying psychological flexibility to school practices, such as in student counseling, school satisfaction and engagement could be enhanced. Furthermore, the results of this study could be applied in teacher education programs to address the importance of psychological flexibility, as well as in education programs aimed at parents. To my knowledge, the moderating effect of adolescent-teacher and adolescent-mother relationships in the association between psychological flexibility and satisfaction with the educational placement has not been previously studied. Future research could also explore the moderating effect of the adolescent-father relationship as well as potential mediating and moderating factors in the association between psychological flexibility and school satisfaction, such as adolescents perceived autonomy.
first_indexed 2025-05-22T20:01:00Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tunkkari, Mari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hokka, Terhi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-22T07:38:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-22T07:38:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102671", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin psykologisen joustavuuden ja koulupaikkatyytyv\u00e4isyyden v\u00e4list\u00e4 yhteytt\u00e4 peruskoulun 9. luokan ja toisen asteen opintojen v\u00e4lisess\u00e4 koulusiirtym\u00e4ss\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkittiin nuori-opettajasuhteen sek\u00e4 nuori-\u00e4itisuhteen l\u00e4heisyyden ja konfliktien moderoivaa vaikutusta psykologisen joustavuuden ja koulupaikkatyytyv\u00e4isyyden v\u00e4lill\u00e4. Tutkimus pohjautui Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston psykologian laitoksella toteutettuun TIKAPUU 2 \u2013hankkeeseen.\nOsallistujina t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa oli 885 nuorta (keski-ik\u00e4 15.74, tytt\u00f6j\u00e4 56.6 %) kahdelta keskisuomalaiselta paikkakunnalta. Tutkimuksen pitkitt\u00e4isaineisto ker\u00e4ttiin vuonna 2018. Nuorten psykologista joustavuutta tarkasteltiin AFQ-Y8-mittarilla ja nuoriopettajasuhdetta sek\u00e4 nuori-\u00e4itisuhdetta CPRS-mittarilla 9. luokan kev\u00e4tlukukaudella. Tyytyv\u00e4isyytt\u00e4 koulupaikkaan mitattiin toisen asteen opintojen ensimm\u00e4isen vuoden syksyll\u00e4.\nLineaarinen regressioanalyysi osoitti korkeamman psykologisen joustavuuden ennustavan nuoren runsaampaa koulupaikkatyytyv\u00e4isyytt\u00e4, mik\u00e4 sai tukea aiemmasta tutkimuksesta. My\u00f6s kontrollimuuttujista hakutoiveen ensisijaisuus oli yhteydess\u00e4 tyytyv\u00e4isyyteen koulupaikkaa kohtaan. Moderaatiovaikutuksia tarkasteltaessa ainoastaan nuoren konfliktinen suhde opettajiin moderoi suuntaa antavasti psykologisen joustavuuden ja koulupaikkatyytyv\u00e4isyyden v\u00e4list\u00e4 yhteytt\u00e4. Konfliktien ollessa v\u00e4h\u00e4isi\u00e4 korkeampi psykologinen joustavuus oli yhteydess\u00e4 korkeampaan tyytyv\u00e4isyyteen koulupaikkaa kohtaan, kun taas konfliktien ollessa runsaita, positiivinen yhteys psykologisen joustavuuden ja koulupaikkatyytyv\u00e4isyyden v\u00e4lill\u00e4 oli heikompi.\nTulosten perusteella nuoren koulupaikkatyytyv\u00e4isyytt\u00e4 voitaisiin tukea osaltaan psykologisen joustavuuden harjoituksilla, joita voisi toteuttaa esimerkiksi kouluissa opinto-ohjauksessa. Lis\u00e4ksi opettajankoulutuksessa voisi lis\u00e4t\u00e4 tietoutta psykologisen joustavuuden yhteydest\u00e4 koulupaikkatyytyv\u00e4isyyteen ja tuoda sit\u00e4 my\u00f6s vanhempien tietoon. Erityisesti koulupudokkuusriskiss\u00e4 oleville psykologisen joustavuuden harjoittelu saattaisi lis\u00e4t\u00e4 koulutyytyv\u00e4isyytt\u00e4 ja kouluun kiinnittymist\u00e4. Nuoren suhdetta opettajiin ja \u00e4itiin ei tiett\u00e4v\u00e4sti ole aiemmin tutkittu muokkaavana tekij\u00e4n\u00e4 psykologisen joustavuuden ja koulupaikkatyytyv\u00e4isyyden v\u00e4lill\u00e4. N\u00e4ilt\u00e4 osin t\u00e4m\u00e4 tutkimus toi t\u00e4ysin uutta tietoa, mutta toisaalta jatkotutkimusta tarvitaan edelleen. Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista tarkastella paitsi nuori-is\u00e4suhteen moderaatiovaikutusta my\u00f6s sit\u00e4, onko psykologisen joustavuuden ja koulupaikkatyytyv\u00e4isyyden v\u00e4lill\u00e4 mahdollisia muita muuntavia tai v\u00e4litt\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4, kuten nuoren autonomian kokemus.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This master's thesis examined the role of adolescents\u2019 psychological flexibility in their satisfaction with the educational placement during the transition from lower to upper secondary school. In addition, the quality of teacher and parent relationships were examined as moderators of the relationship between psychological flexibility and satisfaction with the educational placement. The study was based on the STAIRWAY 2 \u2013project.\nA total of 885 adolescents (mean age 15.74, 56.6% girls) from two medium-sized towns in central Finland participated in the study. Psychological flexibility was measured using the AFQ-Y8, while closeness and conflict in adolescent-teacher and adolescent-mother relationships were measured using the CPRS in the spring of ninth grade. Satisfaction with the educational placement was assessed in the autumn of the first year of upper secondary school.\nAccording to linear regression analyses, higher levels of psychological flexibility predicted higher levels of satisfaction with the educational placement. In addition, of the control factors, fulfillment of the joint application was positively associated with satisfaction with the educational placement. The results also showed a marginally significant moderating effect of student perceived conflicts in adolescent-teacher relationships. When adolescents perceived low levels of conflict with their teacher, higher levels of psychological flexibility were related to higher satisfaction with the educational placement. In turn, for adolescents who perceived higher levels of conflict with their teacher, the positive association between psychological flexibility and satisfaction with the educational placement was weaker.\nThe findings suggest that psychological flexibility may act as a protective factor during school transitions. By applying psychological flexibility to school practices, such as in student counseling, school satisfaction and engagement could be enhanced. Furthermore, the results of this study could be applied in teacher education programs to address the importance of psychological flexibility, as well as in education programs aimed at parents.\nTo my knowledge, the moderating effect of adolescent-teacher and adolescent-mother relationships in the association between psychological flexibility and satisfaction with the educational placement has not been previously studied. Future research could also explore the moderating effect of the adolescent-father relationship as well as potential mediating and moderating factors in the association between psychological flexibility and school satisfaction, such as adolescents perceived autonomy.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-22T07:38:20Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-22T07:38:20Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "33", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psykologinen joustavuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulupaikkatyytyv\u00e4isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nuori-opettajasuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nuori\u00e4itisuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulusiirtym\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Psykologisen joustavuuden yhteys koulupaikkatyytyv\u00e4isyyteen yhdeks\u00e4nnelt\u00e4 luokalta toiselle asteelle : suhteet opettajaan ja vanhempaan suojaavina tekij\u00f6in\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505224509", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102671
language fin
last_indexed 2025-05-22T20:01:00Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3c84033a-a3cd-491d-a5d8-d9c2c9db1bec\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505224509.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hokka, Terhi Psykologisen joustavuuden yhteys koulupaikkatyytyväisyyteen yhdeksänneltä luokalta toiselle asteelle : suhteet opettajaan ja vanhempaan suojaavina tekijöinä psykologinen joustavuus koulupaikkatyytyväisyys nuori-opettajasuhde nuoriäitisuhde koulusiirtymä Psykologia Psychology nuoret
title Psykologisen joustavuuden yhteys koulupaikkatyytyväisyyteen yhdeksänneltä luokalta toiselle asteelle : suhteet opettajaan ja vanhempaan suojaavina tekijöinä
title_full Psykologisen joustavuuden yhteys koulupaikkatyytyväisyyteen yhdeksänneltä luokalta toiselle asteelle : suhteet opettajaan ja vanhempaan suojaavina tekijöinä
title_fullStr Psykologisen joustavuuden yhteys koulupaikkatyytyväisyyteen yhdeksänneltä luokalta toiselle asteelle : suhteet opettajaan ja vanhempaan suojaavina tekijöinä Psykologisen joustavuuden yhteys koulupaikkatyytyväisyyteen yhdeksänneltä luokalta toiselle asteelle : suhteet opettajaan ja vanhempaan suojaavina tekijöinä
title_full_unstemmed Psykologisen joustavuuden yhteys koulupaikkatyytyväisyyteen yhdeksänneltä luokalta toiselle asteelle : suhteet opettajaan ja vanhempaan suojaavina tekijöinä Psykologisen joustavuuden yhteys koulupaikkatyytyväisyyteen yhdeksänneltä luokalta toiselle asteelle : suhteet opettajaan ja vanhempaan suojaavina tekijöinä
title_short Psykologisen joustavuuden yhteys koulupaikkatyytyväisyyteen yhdeksänneltä luokalta toiselle asteelle
title_sort psykologisen joustavuuden yhteys koulupaikkatyytyväisyyteen yhdeksänneltä luokalta toiselle asteelle suhteet opettajaan ja vanhempaan suojaavina tekijöinä
title_sub suhteet opettajaan ja vanhempaan suojaavina tekijöinä
title_txtP Psykologisen joustavuuden yhteys koulupaikkatyytyväisyyteen yhdeksänneltä luokalta toiselle asteelle : suhteet opettajaan ja vanhempaan suojaavina tekijöinä
topic psykologinen joustavuus koulupaikkatyytyväisyys nuori-opettajasuhde nuoriäitisuhde koulusiirtymä Psykologia Psychology nuoret
topic_facet Psychology Psykologia koulupaikkatyytyväisyys koulusiirtymä nuoret nuori-opettajasuhde nuoriäitisuhde psykologinen joustavuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102671 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505224509
work_keys_str_mv AT hokkaterhi psykologisenjoustavuudenyhteyskoulupaikkatyytyväisyyteenyhdeksänneltäluokaltatoiselle