Ryhmävalmennuksella tukea ADHD-oireisiin nuorten aikuisten kokemuksia Tulevaisuuspaja -valmennuksesta

Yleinen keskustelu keskittymisen ja tarkkaavuuden häiriöstä eli ADHD:stä (attention-deficit hyperactivity disorder) on vilkasta. ADHD aiheuttaa monenlaisia haasteita nuorten ja aikuisten mielen hyvinvointiin, sosiaaliseen elämään sekä opiskeluun ja työelämään. Tukea haasteisiin on saatavilla vähän,...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Salo, Satu
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102670
_version_ 1833497772370690048
author Salo, Satu
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Salo, Satu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Salo, Satu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Salo, Satu
datasource_str_mv jyx
description Yleinen keskustelu keskittymisen ja tarkkaavuuden häiriöstä eli ADHD:stä (attention-deficit hyperactivity disorder) on vilkasta. ADHD aiheuttaa monenlaisia haasteita nuorten ja aikuisten mielen hyvinvointiin, sosiaaliseen elämään sekä opiskeluun ja työelämään. Tukea haasteisiin on saatavilla vähän, siksi on tärkeää tutkia ja kehittää tukimuotoja ADHD-oireiden kuntouttamiseen. Tällä tutkimuksella pyritään lisäämään kokemustietoa Suomessa saatavilla olevasta ryhmävalmennuksesta, jolla voitaisiin auttaa nuoria aikuisia heidän ADHD-oireissaan. Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella ADHD-oireita itsellään tunnistaneiden nuorten aikuisten kokemuksia Tulevaisuuspaja -valmennuksesta ADHD-oireiden kuntoutuksessa. Tutkimusaineistona oli viiden ryhmävalmennukseen osallistuneen nuoren aikuisen haastattelu. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla ja aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella ADHD-oireita itsellään tunnistaneet nuoret aikuiset kokivat, että ryhmämuotoinen Tulevaisuuspaja -valmennus toimi heille psykososiaalisen hyvinvoinnin tukena vahvistamalla emotionaalista kompetenssia ja mahdollistamalla sosiaalista toimintaa. Ryhmätoiminnan koettiin tuoneen lisäarvoa valmennukselle. Toimiva valmennus rakentui struktuurin tuomasta tuesta ja ohjaajien toiminnasta. Valmennuksen kehittämiseksi kaivattiin lisää taukoja ja valinnaista tekemistä työrauhan ja jaksamisen tukemiseksi.
first_indexed 2025-05-22T20:01:00Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Viholainen, Helena", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salo, Satu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-22T07:35:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-22T07:35:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102670", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Yleinen keskustelu keskittymisen ja tarkkaavuuden h\u00e4iri\u00f6st\u00e4 eli ADHD:st\u00e4 (attention-deficit hyperactivity disorder) on vilkasta. ADHD aiheuttaa monenlaisia haasteita nuorten ja aikuisten mielen hyvinvointiin, sosiaaliseen el\u00e4m\u00e4\u00e4n sek\u00e4 opiskeluun ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n. Tukea haasteisiin on saatavilla v\u00e4h\u00e4n, siksi on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tutkia ja kehitt\u00e4\u00e4 tukimuotoja ADHD-oireiden kuntouttamiseen. T\u00e4ll\u00e4 tutkimuksella pyrit\u00e4\u00e4n lis\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n kokemustietoa Suomessa saatavilla olevasta ryhm\u00e4valmennuksesta, jolla voitaisiin auttaa nuoria aikuisia heid\u00e4n ADHD-oireissaan. \n\nTutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella ADHD-oireita itsell\u00e4\u00e4n tunnistaneiden nuorten aikuisten kokemuksia Tulevaisuuspaja -valmennuksesta ADHD-oireiden kuntoutuksessa. Tutkimusaineistona oli viiden ryhm\u00e4valmennukseen osallistuneen nuoren aikuisen haastattelu. Aineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoidulla haastattelulla ja aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4. \n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulosten perusteella ADHD-oireita itsell\u00e4\u00e4n tunnistaneet nuoret aikuiset kokivat, ett\u00e4 ryhm\u00e4muotoinen Tulevaisuuspaja -valmennus toimi heille psykososiaalisen hyvinvoinnin tukena vahvistamalla emotionaalista kompetenssia ja mahdollistamalla sosiaalista toimintaa. Ryhm\u00e4toiminnan koettiin tuoneen lis\u00e4arvoa valmennukselle. Toimiva valmennus rakentui struktuurin tuomasta tuesta ja ohjaajien toiminnasta. Valmennuksen kehitt\u00e4miseksi kaivattiin lis\u00e4\u00e4 taukoja ja valinnaista tekemist\u00e4 ty\u00f6rauhan ja jaksamisen tukemiseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-22T07:35:55Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-22T07:35:55Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "44", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ryhm\u00e4valmennus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psykososiaalinen hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ryhm\u00e4valmennuksella tukea ADHD-oireisiin : nuorten aikuisten kokemuksia Tulevaisuuspaja -valmennuksesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505224508", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ADHD", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret aikuiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valmennus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102670
language fin
last_indexed 2025-05-22T20:01:00Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4d3b16a4-c662-49be-a1ad-0da32f53884c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505224508.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salo, Satu Ryhmävalmennuksella tukea ADHD-oireisiin : nuorten aikuisten kokemuksia Tulevaisuuspaja -valmennuksesta ryhmävalmennus psykososiaalinen hyvinvointi Erityispedagogiikka Special Education ADHD nuoret aikuiset kokemukset valmennus tukeminen
title Ryhmävalmennuksella tukea ADHD-oireisiin : nuorten aikuisten kokemuksia Tulevaisuuspaja -valmennuksesta
title_full Ryhmävalmennuksella tukea ADHD-oireisiin : nuorten aikuisten kokemuksia Tulevaisuuspaja -valmennuksesta
title_fullStr Ryhmävalmennuksella tukea ADHD-oireisiin : nuorten aikuisten kokemuksia Tulevaisuuspaja -valmennuksesta Ryhmävalmennuksella tukea ADHD-oireisiin : nuorten aikuisten kokemuksia Tulevaisuuspaja -valmennuksesta
title_full_unstemmed Ryhmävalmennuksella tukea ADHD-oireisiin : nuorten aikuisten kokemuksia Tulevaisuuspaja -valmennuksesta Ryhmävalmennuksella tukea ADHD-oireisiin : nuorten aikuisten kokemuksia Tulevaisuuspaja -valmennuksesta
title_short Ryhmävalmennuksella tukea ADHD-oireisiin
title_sort ryhmävalmennuksella tukea adhd oireisiin nuorten aikuisten kokemuksia tulevaisuuspaja valmennuksesta
title_sub nuorten aikuisten kokemuksia Tulevaisuuspaja -valmennuksesta
title_txtP Ryhmävalmennuksella tukea ADHD-oireisiin : nuorten aikuisten kokemuksia Tulevaisuuspaja -valmennuksesta
topic ryhmävalmennus psykososiaalinen hyvinvointi Erityispedagogiikka Special Education ADHD nuoret aikuiset kokemukset valmennus tukeminen
topic_facet ADHD Erityispedagogiikka Special Education kokemukset nuoret aikuiset psykososiaalinen hyvinvointi ryhmävalmennus tukeminen valmennus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102670 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505224508
work_keys_str_mv AT salosatu ryhmävalmennuksellatukeaadhdoireisiinnuortenaikuistenkokemuksiatulevaisuuspajavalmennuk