Ryhmävalmennuksella tukea ADHD-oireisiin nuorten aikuisten kokemuksia Tulevaisuuspaja -valmennuksesta

Yleinen keskustelu keskittymisen ja tarkkaavuuden häiriöstä eli ADHD:stä (attention-deficit hyperactivity disorder) on vilkasta. ADHD aiheuttaa monenlaisia haasteita nuorten ja aikuisten mielen hyvinvointiin, sosiaaliseen elämään sekä opiskeluun ja työelämään. Tukea haasteisiin on saatavilla vähän,...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Salo, Satu
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102670
Kuvaus
Yhteenveto:Yleinen keskustelu keskittymisen ja tarkkaavuuden häiriöstä eli ADHD:stä (attention-deficit hyperactivity disorder) on vilkasta. ADHD aiheuttaa monenlaisia haasteita nuorten ja aikuisten mielen hyvinvointiin, sosiaaliseen elämään sekä opiskeluun ja työelämään. Tukea haasteisiin on saatavilla vähän, siksi on tärkeää tutkia ja kehittää tukimuotoja ADHD-oireiden kuntouttamiseen. Tällä tutkimuksella pyritään lisäämään kokemustietoa Suomessa saatavilla olevasta ryhmävalmennuksesta, jolla voitaisiin auttaa nuoria aikuisia heidän ADHD-oireissaan. Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella ADHD-oireita itsellään tunnistaneiden nuorten aikuisten kokemuksia Tulevaisuuspaja -valmennuksesta ADHD-oireiden kuntoutuksessa. Tutkimusaineistona oli viiden ryhmävalmennukseen osallistuneen nuoren aikuisen haastattelu. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla ja aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella ADHD-oireita itsellään tunnistaneet nuoret aikuiset kokivat, että ryhmämuotoinen Tulevaisuuspaja -valmennus toimi heille psykososiaalisen hyvinvoinnin tukena vahvistamalla emotionaalista kompetenssia ja mahdollistamalla sosiaalista toimintaa. Ryhmätoiminnan koettiin tuoneen lisäarvoa valmennukselle. Toimiva valmennus rakentui struktuurin tuomasta tuesta ja ohjaajien toiminnasta. Valmennuksen kehittämiseksi kaivattiin lisää taukoja ja valinnaista tekemistä työrauhan ja jaksamisen tukemiseksi.