fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Uusitalo, Outi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nyberg, Emma", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-21T16:42:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-21T16:42:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102649", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan sosiaalisen median vaikuttaja-markkinoinnin merkityst\u00e4 Z-sukupolven ostop\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteossa. Sosiaalinen media on noussut keskeiseksi markkinointiviestinn\u00e4n v\u00e4lineeksi ja erityisesti vaikuttajamarkkinointi on vakiinnuttanut asemansa keinona tavoittaa nuoret kuluttajat. Z-sukupolvi kattaa vuosina 1995-2012 syntyneen ryhm\u00e4n nuoria aikuisia, joiden kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymiseen vaikuttaa digitaalisuus, yhteis\u00f6lli-syys sek\u00e4 kriittinen arviointikyky. Tutkielman tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millainen rooli vaikuttajamarkkinoinnilla on Z-sukupolven ostop\u00e4\u00e4t\u00f6ksiin. T\u00e4t\u00e4 selvitettiin tutkimalla millaisia piirteit\u00e4 Z-sukupolvi arvostaa vaikuttajissa ja mil-laisissa tilanteissa vaikuttajamarkkinointi edist\u00e4\u00e4 tai est\u00e4\u00e4 ostop\u00e4\u00e4t\u00f6st\u00e4.\nTutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja empiirinen aineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoiduilla yksil\u00f6haastatteluilla. Haastatteluihin osallistui kymmenen Z-sukupolveen kuuluvaa aktiivista sosiaalisen median k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4\u00e4. Aineisto analysoitiin teemallisen analyysin avulla. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui vaikuttajamarkkinoinnin uskottavuuden sek\u00e4 Z-sukupolven erityispiirteit\u00e4 k\u00e4sittelev\u00e4n kirjallisuuden kautta. \nTutkimustulokset osoittavat, ett\u00e4 vaikuttajamarkkinoinnin vaikutus Z-sukupolven ostop\u00e4\u00e4t\u00f6ksiin on moniulotteinen. Tutkimustuloksista havaitaan kuusi p\u00e4\u00e4tulosta. Ensimm\u00e4iseksi havaitaan, ett\u00e4 vaikuttajamarkkinointi her\u00e4tt\u00e4\u00e4 tarpeita ja vahvistaa ostop\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4, mutta lis\u00e4\u00e4 my\u00f6s her\u00e4teostoksia. Toi-sen p\u00e4\u00e4tuloksen my\u00f6t\u00e4 n\u00e4hd\u00e4\u00e4n, ett\u00e4 algoritmien ohjaama sis\u00e4ll\u00f6n kulutus v\u00e4hent\u00e4\u00e4 vaikuttajan seuraamisen merkityst\u00e4. Kolmas tulos esitt\u00e4\u00e4 uuden n\u00e4k\u00f6kulman, ett\u00e4 vaikuttajan jakamat negatiiviset kokemukset lis\u00e4\u00e4v\u00e4t vaikutta-jan uskottavuutta. Nelj\u00e4s tulos osoittaa, ett\u00e4 vaikuttajan ja br\u00e4ndin arvojen linjakkuus on my\u00f6s keskeinen tekij\u00e4 uskottavuuden rakentumisessa ja kuluttajat hyv\u00e4ksyv\u00e4t kaupallisuuden, jos se on l\u00e4pin\u00e4kyv\u00e4\u00e4 ja vaikuttajan arvojen mu-kaista. Tutkimustulosten viidenten\u00e4 havaintona huomataan, ett\u00e4 vaikuttaja-markkinointi voi edist\u00e4\u00e4 ostop\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4, vaikka Z-sukupolvi luottaakin edelleen eniten l\u00e4heisten suosituksiin. Kuudentena p\u00e4\u00e4tuloksena n\u00e4hd\u00e4\u00e4n vuoro-vaikutuksen merkityksen v\u00e4hentyminen sosiaalisessa mediassa vaikuttajien ja Z-sukupolven v\u00e4lill\u00e4. Tutkimus tuo esiin my\u00f6s TikTok:n t\u00e4rke\u00e4n roolin haku-koneena, kun kuluttaja etsii tuotetietoa ostoprosessin eri vaiheissa. Toteutettu tutkimus t\u00e4ydent\u00e4\u00e4 aiempaa kirjallisuutta syvent\u00e4m\u00e4ll\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 siit\u00e4, mi-ten vaikuttajamarkkinointi koetaan kuluttajan n\u00e4k\u00f6kulmasta t\u00e4ss\u00e4 sukupol-vessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2025-05-21T16:42:30Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-21T16:42:30Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "71", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY 4.0", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vaikuttajamarkkinoinnin rooli Z-sukupolven ostop\u00e4\u00e4t\u00f6ksess\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505214489", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
|