Digitaaliset oppimisympäristöt ja oppimisvaikeudet haasteet ja mahdollisuudet

Digitaalisten oppimisympäristöjen käyttö on yleistynyt merkittävästi, ja ne ovat muodostuneet keskeiseksi osaksi nykyaikaista opetusta. Samalla niiden saavutettavuus ja oppimisvaikeuksien huomioiminen ovat nousseet tärkeiksi tutkimuskohteiksi. Tämä tutkielma tarkastelee digitaalisten oppimisympärist...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Niemelä, Emilia
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102629
Kuvaus
Yhteenveto:Digitaalisten oppimisympäristöjen käyttö on yleistynyt merkittävästi, ja ne ovat muodostuneet keskeiseksi osaksi nykyaikaista opetusta. Samalla niiden saavutettavuus ja oppimisvaikeuksien huomioiminen ovat nousseet tärkeiksi tutkimuskohteiksi. Tämä tutkielma tarkastelee digitaalisten oppimisympäristöjen hyötyjä ja haasteita oppimisvaikeuksisten oppijoiden näkökulmasta. Tutkielmassa analysoidaan oppimisvaikeuksia ja niiden vaikutuksia digitaaliseen oppimisprosessiin. Lisäksi pohditaan, kuinka digitaalisia oppimisympäristöjä voidaan kehittää pedagogisesti ja teknisesti niin, että ne tukevat erilaisia oppimistarpeita mahdollisimman hyvin. Tutkielma osoittaa, että digitaaliset oppimisympäristöt voivat edistää oppimista tarjoamalla joustavia ja monikanavaisia oppimisratkaisuja, mutta samalla ne voivat muodostaa esteitä, kuten työmuistin kuormitusta ja tekstin hahmottamisen haasteita. Digitaalisten ympäristöjen suunnittelussa on tärkeää huomioida oppimisvaikeudet, jotta ne ovat aidosti saavutettavia kaikille oppijoille. Jatkossa tarvitaan lisää tutkimusta siitä, miten digitaalisten oppimisympäristöjen pedagogisia ja saavutettavuuteen liittyviä ratkaisuja voidaan kehittää tukemaan oppimisvaikeuksia omaavien oppimista entistä paremmin.