Yhteenveto: | Vaikka kansainvälisyyteen kannustetaan ja asiaa pidetään tärkeänä korkeakouluissa, monet opiskelijat kokevat erilaisia esteitä vaihtoon lähtemiselle. Tutkimuksessamme tarkastelimme, millaisia esteitä luokanopettajaopiskelijat kokevat opiskelijavaihtoon lähtemiselle korkeakouluopintojensa aikana.
Laadullisen tutkimuksemme aineisto muodostuu kahdeksasta puolistrukturoidusta teemahaastattelusta. Aineisto kerättiin syksyn 2024 aikana. Tutkimus analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä. Tutkimuksessa hyödynnettiin joustavaa harkinnanvaraista otosta tutkittavia valittaessa. Haastattelimme kahdeksaa luokanopettajaopiskelijaa, jotka olivat neljännen tai viidennen vuoden opiskelijoita. Haastateltavat eivät olleet osallistuneet opiskelijavaihtoon tai -harjoitteluun korkeakouluopintojensa aikana.
Tutkimuksemme tulosten mukaan luokanopettajaopiskelijoiden koetut esteet opiskelijavaihtoon lähtemiseen olivat moninaisia. Haastateltavilla oli sekä yksilöllisiä että yhteneviä kokemuksia vaihtoon lähtemisen esteistä. Erityisesti tuloksista nousivat esiin tiedon puute opiskelijavaihdosta. Lisäksi haastateltavat kuvailivat koulutukseen liittyviä rajoitteita, kuten kansainvälisyyden vähäisyyttä luokanopettajaopintojen tutkinnossa, vaikka sitä arvostetaankin nimellisesti. Haastateltavien kokemuksista kävi ilmi, että opintosuunnitelmalla oli yhteys heidän mahdollisuuksiinsa lähteä vaihtoon.
Tuloksista selvisi, että vaihtoon liittyviä mahdollisuuksia rajoittivat myös elämäntilanteisiin yhteydessä olevat tekijät, kuten läheisistä erossa oleminen ja huoli työtilanteesta. Haastateltavien mukaan halukkuutta lähteä vaihtoon olisivat voineet lisätä esimerkiksi vaihto-opiskelijoiden tapaaminen opintojen aikana. Tuloksemme antavat arvokasta tietoa kansainvälisyyden edistämiseksi, vaihtoon liittyvien esteiden vähentämiseksi sekä opettajankoulutuksen kehittämiseksi.
|