Erityisopettajien ja rehtoreiden näkemyksiä kolmiportaisen tuen nykytilanteesta ja perusopetuslakiuudistuksen vaikutuksista oppimisen tuelle

Tässä pro gradu –tutkielmassa tutkitaan laaja-alaisten erityisopettajien ja rehtoreiden näkemyksiä oppimisen tuen nykytilanteesta ja tulevaisuudesta. Tavoitteena on tarkastella erityisopettajien ja rehtoreiden näkemyksiä kolmiportaisen tuen keskeisistä vahvuuksista sekä haasteista. Toiseksi tavoitte...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kupari, Vilma, Allen, Anna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102620
_version_ 1834856794047905792
author Kupari, Vilma Allen, Anna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kupari, Vilma Allen, Anna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kupari, Vilma Allen, Anna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kupari, Vilma
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu –tutkielmassa tutkitaan laaja-alaisten erityisopettajien ja rehtoreiden näkemyksiä oppimisen tuen nykytilanteesta ja tulevaisuudesta. Tavoitteena on tarkastella erityisopettajien ja rehtoreiden näkemyksiä kolmiportaisen tuen keskeisistä vahvuuksista sekä haasteista. Toiseksi tavoitteena on selvittää, millaisena erityisopettajat ja rehtorit näkevät oppimisen tuen tulevaisuuden perusopetuslakiuudistuksen myötä oman työnkuvansa ja tuen toteuttamisen näkökulmasta. Tutkimusaineisto koostuu kolmen erityisopettajan ja kahden rehtorin haastatteluista. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina talven 2024–2025 aikana. Aineisto analysoitiin refleksiivisellä temaattisella analyysilla. Näitä aineistosta saatuja tuloksia peilattiin aiempiin tutkimuksiin. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kolmiportaisen tuen järjestelmä sisältää sekä heikkouksia että vahvuuksia. Oppimisen tuen uudistaminen koettiin tarpeelliseksi, mutta se herätti myös huolta tulevaisuudesta. Uudistuksen suunta nähtiin oikeana, mutta sen todettiin muuttavan huomattavasti oppimisen tuen järjestämistä ja toteuttamista. Mahdollisen perusopetuslakiuudistuksen koettiin muuttavan erityisesti erityisopettajan työnkuvaa sekä tuen toteuttamisen periaatteita. Tutkimuksen tulokset tukevat aiempaa tutkimustietoa kolmiportaiseen tukeen sekä vastaavien uudistusten toimeenpanoon liittyen. Tulokset vahvistavat näkemystä siitä, että oppimisen tuen järjestelmää tulee uudistaa. Uudistuksen toimeenpaneminen edellyttää kuitenkin vielä tarkempaa ohjeistusta, koulutusta sekä toimintakulttuurin muutosta.
first_indexed 2025-05-21T20:06:31Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Fornaciari, Aleksi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kupari, Vilma", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Allen, Anna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-21T08:51:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-21T08:51:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102620", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradu \u2013tutkielmassa tutkitaan laaja-alaisten erityisopettajien ja rehtoreiden n\u00e4kemyksi\u00e4 oppimisen tuen nykytilanteesta ja tulevaisuudesta. Tavoitteena on tarkastella erityisopettajien ja rehtoreiden n\u00e4kemyksi\u00e4 kolmiportaisen tuen keskeisist\u00e4 vahvuuksista sek\u00e4 haasteista. Toiseksi tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisena erityisopettajat ja rehtorit n\u00e4kev\u00e4t oppimisen tuen tulevaisuuden perusopetuslakiuudistuksen my\u00f6t\u00e4 oman ty\u00f6nkuvansa ja tuen toteuttamisen n\u00e4k\u00f6kulmasta.\nTutkimusaineisto koostuu kolmen erityisopettajan ja kahden rehtorin haastatteluista. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina talven 2024\u20132025 aikana. Aineisto analysoitiin refleksiivisell\u00e4 temaattisella analyysilla. N\u00e4it\u00e4 aineistosta saatuja tuloksia peilattiin aiempiin tutkimuksiin.\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 kolmiportaisen tuen j\u00e4rjestelm\u00e4 sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 sek\u00e4 heikkouksia ett\u00e4 vahvuuksia. Oppimisen tuen uudistaminen koettiin tarpeelliseksi, mutta se her\u00e4tti my\u00f6s huolta tulevaisuudesta. Uudistuksen suunta n\u00e4htiin oikeana, mutta sen todettiin muuttavan huomattavasti oppimisen tuen j\u00e4rjest\u00e4mist\u00e4 ja toteuttamista. Mahdollisen perusopetuslakiuudistuksen koettiin muuttavan erityisesti erityisopettajan ty\u00f6nkuvaa sek\u00e4 tuen toteuttamisen periaatteita.\nTutkimuksen tulokset tukevat aiempaa tutkimustietoa kolmiportaiseen tukeen sek\u00e4 vastaavien uudistusten toimeenpanoon liittyen. Tulokset vahvistavat n\u00e4kemyst\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 oppimisen tuen j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 tulee uudistaa. Uudistuksen toimeenpaneminen edellytt\u00e4\u00e4 kuitenkin viel\u00e4 tarkempaa ohjeistusta, koulutusta sek\u00e4 toimintakulttuurin muutosta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-21T08:51:35Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-21T08:51:35Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "84", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Erityisopettajien ja rehtoreiden n\u00e4kemyksi\u00e4 kolmiportaisen tuen nykytilanteesta ja perusopetuslakiuudistuksen vaikutuksista oppimisen tuelle", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505214463", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kolmiportainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rehtorit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukimuodot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityispedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102620
language fin
last_indexed 2025-06-10T20:00:53Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/eeb51c1f-bc34-4c48-82f1-38d0d1de383a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505214463.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kupari, Vilma Allen, Anna Erityisopettajien ja rehtoreiden näkemyksiä kolmiportaisen tuen nykytilanteesta ja perusopetuslakiuudistuksen vaikutuksista oppimisen tuelle Erityispedagogiikka Special Education erityisopetus inkluusio erityisopettajat tukeminen kolmiportainen tuki rehtorit tukimuodot perusopetus erityispedagogiikka
title Erityisopettajien ja rehtoreiden näkemyksiä kolmiportaisen tuen nykytilanteesta ja perusopetuslakiuudistuksen vaikutuksista oppimisen tuelle
title_full Erityisopettajien ja rehtoreiden näkemyksiä kolmiportaisen tuen nykytilanteesta ja perusopetuslakiuudistuksen vaikutuksista oppimisen tuelle
title_fullStr Erityisopettajien ja rehtoreiden näkemyksiä kolmiportaisen tuen nykytilanteesta ja perusopetuslakiuudistuksen vaikutuksista oppimisen tuelle Erityisopettajien ja rehtoreiden näkemyksiä kolmiportaisen tuen nykytilanteesta ja perusopetuslakiuudistuksen vaikutuksista oppimisen tuelle
title_full_unstemmed Erityisopettajien ja rehtoreiden näkemyksiä kolmiportaisen tuen nykytilanteesta ja perusopetuslakiuudistuksen vaikutuksista oppimisen tuelle Erityisopettajien ja rehtoreiden näkemyksiä kolmiportaisen tuen nykytilanteesta ja perusopetuslakiuudistuksen vaikutuksista oppimisen tuelle
title_short Erityisopettajien ja rehtoreiden näkemyksiä kolmiportaisen tuen nykytilanteesta ja perusopetuslakiuudistuksen vaikutuksista oppimisen tuelle
title_sort erityisopettajien ja rehtoreiden näkemyksiä kolmiportaisen tuen nykytilanteesta ja perusopetuslakiuudistuksen vaikutuksista oppimisen tuelle
title_txtP Erityisopettajien ja rehtoreiden näkemyksiä kolmiportaisen tuen nykytilanteesta ja perusopetuslakiuudistuksen vaikutuksista oppimisen tuelle
topic Erityispedagogiikka Special Education erityisopetus inkluusio erityisopettajat tukeminen kolmiportainen tuki rehtorit tukimuodot perusopetus erityispedagogiikka
topic_facet Erityispedagogiikka Special Education erityisopettajat erityisopetus erityispedagogiikka inkluusio kolmiportainen tuki perusopetus rehtorit tukeminen tukimuodot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102620 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505214463
work_keys_str_mv AT kuparivilma erityisopettajienjarehtoreidennäkemyksiäkolmiportaisentuennykytilanteestajaperusopet