Erityisopettajien ja rehtoreiden näkemyksiä kolmiportaisen tuen nykytilanteesta ja perusopetuslakiuudistuksen vaikutuksista oppimisen tuelle

Tässä pro gradu –tutkielmassa tutkitaan laaja-alaisten erityisopettajien ja rehtoreiden näkemyksiä oppimisen tuen nykytilanteesta ja tulevaisuudesta. Tavoitteena on tarkastella erityisopettajien ja rehtoreiden näkemyksiä kolmiportaisen tuen keskeisistä vahvuuksista sekä haasteista. Toiseksi tavoitte...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kupari, Vilma, Allen, Anna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102620
Description
Summary:Tässä pro gradu –tutkielmassa tutkitaan laaja-alaisten erityisopettajien ja rehtoreiden näkemyksiä oppimisen tuen nykytilanteesta ja tulevaisuudesta. Tavoitteena on tarkastella erityisopettajien ja rehtoreiden näkemyksiä kolmiportaisen tuen keskeisistä vahvuuksista sekä haasteista. Toiseksi tavoitteena on selvittää, millaisena erityisopettajat ja rehtorit näkevät oppimisen tuen tulevaisuuden perusopetuslakiuudistuksen myötä oman työnkuvansa ja tuen toteuttamisen näkökulmasta. Tutkimusaineisto koostuu kolmen erityisopettajan ja kahden rehtorin haastatteluista. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina talven 2024–2025 aikana. Aineisto analysoitiin refleksiivisellä temaattisella analyysilla. Näitä aineistosta saatuja tuloksia peilattiin aiempiin tutkimuksiin. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kolmiportaisen tuen järjestelmä sisältää sekä heikkouksia että vahvuuksia. Oppimisen tuen uudistaminen koettiin tarpeelliseksi, mutta se herätti myös huolta tulevaisuudesta. Uudistuksen suunta nähtiin oikeana, mutta sen todettiin muuttavan huomattavasti oppimisen tuen järjestämistä ja toteuttamista. Mahdollisen perusopetuslakiuudistuksen koettiin muuttavan erityisesti erityisopettajan työnkuvaa sekä tuen toteuttamisen periaatteita. Tutkimuksen tulokset tukevat aiempaa tutkimustietoa kolmiportaiseen tukeen sekä vastaavien uudistusten toimeenpanoon liittyen. Tulokset vahvistavat näkemystä siitä, että oppimisen tuen järjestelmää tulee uudistaa. Uudistuksen toimeenpaneminen edellyttää kuitenkin vielä tarkempaa ohjeistusta, koulutusta sekä toimintakulttuurin muutosta.