Vuoden 1994 peruskoulun opetussuunnitelman perusteiden diskurssit yrittäjyys, teknologia ja kansainvälinen kilpailukyky monikulttuuristuvassa maailmassa

1990-luvulla suomalainen koulutuspolitiikka muuttui merkittävästi. Tämä ilmensi myös muilla yhteis-kunnan sektoreilla tapahtunutta muutosta suunnittelutaloudesta kilpailutalouteen. Tässä tutkielmassa muutosta kuvataan vuonna 1994 voimaantulleiden opetussuunnitelman perusteiden tekstin kautta vertail...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vikholm, Iida
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Historian ja etnologian laitos, Department of History and Ethnology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102465
_version_ 1833407614552113152
author Vikholm, Iida
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Historian ja etnologian laitos Department of History and Ethnology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vikholm, Iida Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Historian ja etnologian laitos Department of History and Ethnology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vikholm, Iida Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Historian ja etnologian laitos Department of History and Ethnology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vikholm, Iida
datasource_str_mv jyx
description 1990-luvulla suomalainen koulutuspolitiikka muuttui merkittävästi. Tämä ilmensi myös muilla yhteis-kunnan sektoreilla tapahtunutta muutosta suunnittelutaloudesta kilpailutalouteen. Tässä tutkielmassa muutosta kuvataan vuonna 1994 voimaantulleiden opetussuunnitelman perusteiden tekstin kautta vertaillen sitä edeltäjiin ja tarkastellen siinä esiintyviä peruskoululle uusia diskursseja. Tutkielman lähteenä käytetään POPS-tekstien lisäksi 1980–1990 ilmestyneitä koulutuspoliittisia julkaisuja. Suomen muuttuneen ulkopoliittisen tilanteen kuvausta syvennetään tarkastelemalla myös ajan historian koulukirjoja. Vuoden 1994 peruskoulun opetussuunnitelman perusteiden (POPS) rakenteessa oli huomattavissa Suomessa 1980-luvulta alkanut hallinnon hajautuksen trendi, jossa päätäntävaltaa pyrittiin siirtämään keskushallinnolta erityisesti kunnallishallinnolle. POPS1994 antoi peruskoululle ennennäkemättömän väljät kehykset paikallisten opetussuunnitelmien luomiselle. Sen ja hieman aiemmin uudistuneen koululain-säädännön tarkoituksena oli mahdollistaa koulujen profiloituminen ja kilpailukyvyn nosto. Opetussuunnitelmatekstistä nousi kolme uutta diskurssia: 1. yrittäjyys ja talouspuhe, 2. teknologia sekä 3. Suomen uudistuneeseen ulkopolitiikkaan liittyvät diskurssit. Kaikki nämä Suomen koulutuspolitiikkaa muovanneet diskurssit kytkeytyivät 1990-luvun murrokseen, johon liittyy Neuvostoliiton ja idänkaupan romahtaminen, talouslama, massatyöttömyys ja Suomen EU-jäsenyys. Kilpailutaloudessa tehtiin välineellistä koulutuspolitiikkaa, jossa koulutusta käytetään apuna edistämään ulkopuolelta asettuja tavoitteita. Myös koulutuksellisen tasa-arvon tulkinta muuttui. 1990-luvun Suomessa koulutuspolitiikan tavoite oli kansantalouden ja kansallisen kilpailukyvyn parantaminen ja tukea tähän saatiin elinkeinoelämästä. Elinkeinoelämän vahvan vaikutusvallan osoittaa peruskoulun opetussuunnitelman perusteiden yhteneväisyys Teollisuuden ja Työnantajainliiton koulutuspoliittisten julkaisujen kanssa. 1994POPS:n myötä talouselämän sanasto tuli osaksi opetussuunnitelman kieltä.
first_indexed 2025-05-20T21:05:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vilkuna, Kustaa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Einonen, Piia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vikholm, Iida", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-20T06:08:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-20T06:08:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102465", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "1990-luvulla suomalainen koulutuspolitiikka muuttui merkitt\u00e4v\u00e4sti. T\u00e4m\u00e4 ilmensi my\u00f6s muilla yhteis-kunnan sektoreilla tapahtunutta muutosta suunnittelutaloudesta kilpailutalouteen. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa muutosta kuvataan vuonna 1994 voimaantulleiden opetussuunnitelman perusteiden tekstin kautta vertaillen sit\u00e4 edelt\u00e4jiin ja tarkastellen siin\u00e4 esiintyvi\u00e4 peruskoululle uusia diskursseja. Tutkielman l\u00e4hteen\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n POPS-tekstien lis\u00e4ksi 1980\u20131990 ilmestyneit\u00e4 koulutuspoliittisia julkaisuja. Suomen muuttuneen ulkopoliittisen tilanteen kuvausta syvennet\u00e4\u00e4n tarkastelemalla my\u00f6s ajan historian koulukirjoja. \n\nVuoden 1994 peruskoulun opetussuunnitelman perusteiden (POPS) rakenteessa oli huomattavissa Suomessa 1980-luvulta alkanut hallinnon hajautuksen trendi, jossa p\u00e4\u00e4t\u00e4nt\u00e4valtaa pyrittiin siirt\u00e4m\u00e4\u00e4n keskushallinnolta erityisesti kunnallishallinnolle. POPS1994 antoi peruskoululle ennenn\u00e4kem\u00e4tt\u00f6m\u00e4n v\u00e4lj\u00e4t kehykset paikallisten opetussuunnitelmien luomiselle. Sen ja hieman aiemmin uudistuneen koululain-s\u00e4\u00e4d\u00e4nn\u00f6n tarkoituksena oli mahdollistaa koulujen profiloituminen ja kilpailukyvyn nosto. \n\nOpetussuunnitelmatekstist\u00e4 nousi kolme uutta diskurssia: 1. yritt\u00e4jyys ja talouspuhe, 2. teknologia sek\u00e4 3. Suomen uudistuneeseen ulkopolitiikkaan liittyv\u00e4t diskurssit. Kaikki n\u00e4m\u00e4 Suomen koulutuspolitiikkaa muovanneet diskurssit kytkeytyiv\u00e4t 1990-luvun murrokseen, johon liittyy Neuvostoliiton ja id\u00e4nkaupan romahtaminen, talouslama, massaty\u00f6tt\u00f6myys ja Suomen EU-j\u00e4senyys. Kilpailutaloudessa tehtiin v\u00e4lineellist\u00e4 koulutuspolitiikkaa, jossa koulutusta k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n apuna edist\u00e4m\u00e4\u00e4n ulkopuolelta asettuja tavoitteita. \n\nMy\u00f6s koulutuksellisen tasa-arvon tulkinta muuttui. 1990-luvun Suomessa koulutuspolitiikan tavoite oli kansantalouden ja kansallisen kilpailukyvyn parantaminen ja tukea t\u00e4h\u00e4n saatiin elinkeinoel\u00e4m\u00e4st\u00e4. Elinkeinoel\u00e4m\u00e4n vahvan vaikutusvallan osoittaa peruskoulun opetussuunnitelman perusteiden yhtenev\u00e4isyys Teollisuuden ja Ty\u00f6nantajainliiton koulutuspoliittisten julkaisujen kanssa. 1994POPS:n my\u00f6t\u00e4 talousel\u00e4m\u00e4n sanasto tuli osaksi opetussuunnitelman kielt\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-20T06:08:16Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-20T06:08:16Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "52", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "peruskoulun opetussuunnitelman perusteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "1990-luku", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vuoden 1994 peruskoulun opetussuunnitelman perusteiden diskurssit : yritt\u00e4jyys, teknologia ja kansainv\u00e4linen kilpailukyky monikulttuuristuvassa maailmassa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505204399", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Historian ja etnologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of History and Ethnology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen historia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish History", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kilpailukyky", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutuspolitiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tasa-arvo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Suomi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritt\u00e4jyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "historia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102465
language fin
last_indexed 2025-05-21T20:07:00Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/08db0ad7-bdeb-4861-8f98-ab2778418e47\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505204399.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vikholm, Iida Vuoden 1994 peruskoulun opetussuunnitelman perusteiden diskurssit : yrittäjyys, teknologia ja kansainvälinen kilpailukyky monikulttuuristuvassa maailmassa peruskoulun opetussuunnitelman perusteet 1990-luku Suomen historia Finnish History teknologia kilpailukyky opetussuunnitelmat peruskoulu koulutuspolitiikka koulutus tasa-arvo opetus Suomi diskurssi yrittäjyys historia
title Vuoden 1994 peruskoulun opetussuunnitelman perusteiden diskurssit : yrittäjyys, teknologia ja kansainvälinen kilpailukyky monikulttuuristuvassa maailmassa
title_full Vuoden 1994 peruskoulun opetussuunnitelman perusteiden diskurssit : yrittäjyys, teknologia ja kansainvälinen kilpailukyky monikulttuuristuvassa maailmassa
title_fullStr Vuoden 1994 peruskoulun opetussuunnitelman perusteiden diskurssit : yrittäjyys, teknologia ja kansainvälinen kilpailukyky monikulttuuristuvassa maailmassa Vuoden 1994 peruskoulun opetussuunnitelman perusteiden diskurssit : yrittäjyys, teknologia ja kansainvälinen kilpailukyky monikulttuuristuvassa maailmassa
title_full_unstemmed Vuoden 1994 peruskoulun opetussuunnitelman perusteiden diskurssit : yrittäjyys, teknologia ja kansainvälinen kilpailukyky monikulttuuristuvassa maailmassa Vuoden 1994 peruskoulun opetussuunnitelman perusteiden diskurssit : yrittäjyys, teknologia ja kansainvälinen kilpailukyky monikulttuuristuvassa maailmassa
title_short Vuoden 1994 peruskoulun opetussuunnitelman perusteiden diskurssit
title_sort vuoden 1994 peruskoulun opetussuunnitelman perusteiden diskurssit yrittäjyys teknologia ja kansainvälinen kilpailukyky monikulttuuristuvassa maailmassa
title_sub yrittäjyys, teknologia ja kansainvälinen kilpailukyky monikulttuuristuvassa maailmassa
title_txtP Vuoden 1994 peruskoulun opetussuunnitelman perusteiden diskurssit : yrittäjyys, teknologia ja kansainvälinen kilpailukyky monikulttuuristuvassa maailmassa
topic peruskoulun opetussuunnitelman perusteet 1990-luku Suomen historia Finnish History teknologia kilpailukyky opetussuunnitelmat peruskoulu koulutuspolitiikka koulutus tasa-arvo opetus Suomi diskurssi yrittäjyys historia
topic_facet 1990-luku Finnish History Suomen historia Suomi diskurssi historia kilpailukyky koulutus koulutuspolitiikka opetus opetussuunnitelmat peruskoulu peruskoulun opetussuunnitelman perusteet tasa-arvo teknologia yrittäjyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102465 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505204399
work_keys_str_mv AT vikholmiida vuoden1994peruskoulunopetussuunnitelmanperusteidendiskurssityrittäjyysteknologiajaka