Summary: | 1990-luvulla suomalainen koulutuspolitiikka muuttui merkittävästi. Tämä ilmensi myös muilla yhteis-kunnan sektoreilla tapahtunutta muutosta suunnittelutaloudesta kilpailutalouteen. Tässä tutkielmassa muutosta kuvataan vuonna 1994 voimaantulleiden opetussuunnitelman perusteiden tekstin kautta vertaillen sitä edeltäjiin ja tarkastellen siinä esiintyviä peruskoululle uusia diskursseja. Tutkielman lähteenä käytetään POPS-tekstien lisäksi 1980–1990 ilmestyneitä koulutuspoliittisia julkaisuja. Suomen muuttuneen ulkopoliittisen tilanteen kuvausta syvennetään tarkastelemalla myös ajan historian koulukirjoja.
Vuoden 1994 peruskoulun opetussuunnitelman perusteiden (POPS) rakenteessa oli huomattavissa Suomessa 1980-luvulta alkanut hallinnon hajautuksen trendi, jossa päätäntävaltaa pyrittiin siirtämään keskushallinnolta erityisesti kunnallishallinnolle. POPS1994 antoi peruskoululle ennennäkemättömän väljät kehykset paikallisten opetussuunnitelmien luomiselle. Sen ja hieman aiemmin uudistuneen koululain-säädännön tarkoituksena oli mahdollistaa koulujen profiloituminen ja kilpailukyvyn nosto.
Opetussuunnitelmatekstistä nousi kolme uutta diskurssia: 1. yrittäjyys ja talouspuhe, 2. teknologia sekä 3. Suomen uudistuneeseen ulkopolitiikkaan liittyvät diskurssit. Kaikki nämä Suomen koulutuspolitiikkaa muovanneet diskurssit kytkeytyivät 1990-luvun murrokseen, johon liittyy Neuvostoliiton ja idänkaupan romahtaminen, talouslama, massatyöttömyys ja Suomen EU-jäsenyys. Kilpailutaloudessa tehtiin välineellistä koulutuspolitiikkaa, jossa koulutusta käytetään apuna edistämään ulkopuolelta asettuja tavoitteita.
Myös koulutuksellisen tasa-arvon tulkinta muuttui. 1990-luvun Suomessa koulutuspolitiikan tavoite oli kansantalouden ja kansallisen kilpailukyvyn parantaminen ja tukea tähän saatiin elinkeinoelämästä. Elinkeinoelämän vahvan vaikutusvallan osoittaa peruskoulun opetussuunnitelman perusteiden yhteneväisyys Teollisuuden ja Työnantajainliiton koulutuspoliittisten julkaisujen kanssa. 1994POPS:n myötä talouselämän sanasto tuli osaksi opetussuunnitelman kieltä.
|