Lärarstuderandes uppfattningar om språklig medvetenhet och dess roll i deras professionella framtid

Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella opettajaopiskelijoiden käsityksiä kielitietoisuudesta sekä sen roolista heidän ammatillisessa tulevaisuudessaan. Lähestyn aihetta määrittämällä pääkäsitteiksi opettajan käsitykset, opettajan ammatillisen toimijuuden sekä opettajan kielitietoisuuden. Toim...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kiuru, Kaisa
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:swe
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102464
_version_ 1833407614551064576
author Kiuru, Kaisa
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kiuru, Kaisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kiuru, Kaisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kiuru, Kaisa
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella opettajaopiskelijoiden käsityksiä kielitietoisuudesta sekä sen roolista heidän ammatillisessa tulevaisuudessaan. Lähestyn aihetta määrittämällä pääkäsitteiksi opettajan käsitykset, opettajan ammatillisen toimijuuden sekä opettajan kielitietoisuuden. Toimijuuden käsite linkittyy opiskelijoiden käsityksiin siitä, millainen opettajan toimijuus tukee kielitietoisuutta ja miten he itse voisivat toimia opettajana. Tutkielman aineisto kerättiin haastattelemalla kielitietoisuuteen ja monikielisyyteen erikoistuvia opettajaopiskelijoita lokakuussa 2024 osana Jyväskylän yliopiston tutkimushanketta Opettajaopiskelijoiden ammatillinen identiteetti kaksoiskelpoisuuteen johtavissa opettajankoulutusohjelmissa. Puolistrukturoitujen teemahaastattelujen aineisto analysoitiin kvalitatiivisesti diskurssianalyysin avulla tarkastelemalla opiskelijoiden kielellisiä valintoja ja argumentaatiokeinoja. Tutkimuskysymykset olivat: 1) Millaisia käsityksiä opettajaopiskelijoilla on kielitietoisuudesta? 2) Mitä kielitietoisia toimintatapoja opettajaopiskelijat tuntevat? 3) Millaisia rooleja opettajaopiskelijat näkevät mahdollisina itselleen ja muille koulun kielitietoisuuden suhteen? Opiskelijat hahmottivat kielitietoisuuden keskeisiksi tavoitteiksi osallisuuden ja tasavertaisuuden edistämisen koulussa ja yhteiskunnassa. He näkivät kielet arvokkaina resursseina esimerkiksi oppilaiden identiteettien tukemisessa. Keskeiseksi toimintatavaksi määrittyi salliva suhtautuminen oppilaiden kielirepertuaarien käyttämiseen oppimisen tukena. Kieltenopettajan keinoksi mainittiin tyypillisimmin kielten vertailu ja sanojen oppiminen eri kielillä, kun taas luokanopettaja voisi järjestää kielenoppimistuokioita, tukea eri oppiaineille ominaisen kielen oppimista sekä asettaa koulun seinille monikielisiä materiaaleja. Opiskelijat halusivat aktiivisesti edistää kielitietoisuutta, mutta omaan erikoistumisalueeseen kohdistui myös painetta. Eniten epävarmuutta opiskelijat kokivat siitä, ettei heillä ole vielä tarpeeksi konkreettisia keinoja kielitietoisuuden edistämiseen. Kielitietoisuus tunnistettiin koko kouluyhteisön asiaksi, jossa tarvitaan henkilökunnan, oppilaiden ja vanhempien yhteistyötä.
first_indexed 2025-05-20T21:05:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ruohotie-Lyhty, Maria", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kiuru, Kaisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-20T06:06:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-20T06:06:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102464", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on tarkastella opettajaopiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 kielitietoisuudesta sek\u00e4 sen roolista heid\u00e4n ammatillisessa tulevaisuudessaan. L\u00e4hestyn aihetta m\u00e4\u00e4ritt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 p\u00e4\u00e4k\u00e4sitteiksi opettajan k\u00e4sitykset, opettajan ammatillisen toimijuuden sek\u00e4 opettajan kielitietoisuuden. Toimijuuden k\u00e4site linkittyy opiskelijoiden k\u00e4sityksiin siit\u00e4, millainen opettajan toimijuus tukee kielitietoisuutta ja miten he itse voisivat toimia opettajana. \n\nTutkielman aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla kielitietoisuuteen ja monikielisyyteen erikoistuvia opettajaopiskelijoita lokakuussa 2024 osana Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston tutkimushanketta Opettajaopiskelijoiden ammatillinen identiteetti kaksoiskelpoisuuteen johtavissa opettajankoulutusohjelmissa. Puolistrukturoitujen teemahaastattelujen aineisto analysoitiin kvalitatiivisesti diskurssianalyysin avulla tarkastelemalla opiskelijoiden kielellisi\u00e4 valintoja ja argumentaatiokeinoja. Tutkimuskysymykset olivat: 1) Millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 opettajaopiskelijoilla on kielitietoisuudesta? 2) Mit\u00e4 kielitietoisia toimintatapoja opettajaopiskelijat tuntevat? 3) Millaisia rooleja opettajaopiskelijat n\u00e4kev\u00e4t mahdollisina itselleen ja muille koulun kielitietoisuuden suhteen?\n\nOpiskelijat hahmottivat kielitietoisuuden keskeisiksi tavoitteiksi osallisuuden ja tasavertaisuuden edist\u00e4misen koulussa ja yhteiskunnassa. He n\u00e4kiv\u00e4t kielet arvokkaina resursseina esimerkiksi oppilaiden identiteettien tukemisessa. Keskeiseksi toimintatavaksi m\u00e4\u00e4rittyi salliva suhtautuminen oppilaiden kielirepertuaarien k\u00e4ytt\u00e4miseen oppimisen tukena. Kieltenopettajan keinoksi mainittiin tyypillisimmin kielten vertailu ja sanojen oppiminen eri kielill\u00e4, kun taas luokanopettaja voisi j\u00e4rjest\u00e4\u00e4 kielenoppimistuokioita, tukea eri oppiaineille ominaisen kielen oppimista sek\u00e4 asettaa koulun seinille monikielisi\u00e4 materiaaleja. Opiskelijat halusivat aktiivisesti edist\u00e4\u00e4 kielitietoisuutta, mutta omaan erikoistumisalueeseen kohdistui my\u00f6s painetta. Eniten ep\u00e4varmuutta opiskelijat kokivat siit\u00e4, ettei heill\u00e4 ole viel\u00e4 tarpeeksi konkreettisia keinoja kielitietoisuuden edist\u00e4miseen. Kielitietoisuus tunnistettiin koko kouluyhteis\u00f6n asiaksi, jossa tarvitaan henkil\u00f6kunnan, oppilaiden ja vanhempien yhteisty\u00f6t\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-20T06:06:50Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-20T06:06:50Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "76", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "L\u00e4rarstuderandes uppfattningar om spr\u00e5klig medvetenhet och dess roll i deras professionella framtid", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505204398", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitietoinen opetus ja kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uppfattningar", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102464
language swe
last_indexed 2025-05-21T20:06:08Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/31de766b-00f2-4a6c-933f-3781cefac8f7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505204398.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kiuru, Kaisa Lärarstuderandes uppfattningar om språklig medvetenhet och dess roll i deras professionella framtid käsitykset Ruotsin kieli Swedish kielitietoinen opetus ja kasvatus toimijuus opettajuus opettajankoulutus uppfattningar
title Lärarstuderandes uppfattningar om språklig medvetenhet och dess roll i deras professionella framtid
title_full Lärarstuderandes uppfattningar om språklig medvetenhet och dess roll i deras professionella framtid
title_fullStr Lärarstuderandes uppfattningar om språklig medvetenhet och dess roll i deras professionella framtid Lärarstuderandes uppfattningar om språklig medvetenhet och dess roll i deras professionella framtid
title_full_unstemmed Lärarstuderandes uppfattningar om språklig medvetenhet och dess roll i deras professionella framtid Lärarstuderandes uppfattningar om språklig medvetenhet och dess roll i deras professionella framtid
title_short Lärarstuderandes uppfattningar om språklig medvetenhet och dess roll i deras professionella framtid
title_sort lärarstuderandes uppfattningar om språklig medvetenhet och dess roll i deras professionella framtid
title_txtP Lärarstuderandes uppfattningar om språklig medvetenhet och dess roll i deras professionella framtid
topic käsitykset Ruotsin kieli Swedish kielitietoinen opetus ja kasvatus toimijuus opettajuus opettajankoulutus uppfattningar
topic_facet Ruotsin kieli Swedish kielitietoinen opetus ja kasvatus käsitykset opettajankoulutus opettajuus toimijuus uppfattningar
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102464 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505204398
work_keys_str_mv AT kiurukaisa lärarstuderandesuppfattningaromspråkligmedvetenhetochdessrolliderasprofessionellafram