Teknologiakasvatuksen ja matematiikan sisältöjen havainnointi kasvattajien ja alle 3-vuotiaiden lasten rakenteluleikeissä

Tämän tutkielman tarkoituksena oli havainnoinnin avulla selvittää teknologiakasvatuksen ja matematiikan sisältöjen näkymistä kasvattajien ja alle 3-vuotiaiden lasten rakenteluleikeissä. Tutkielmassa tarkasteltiin, mitä tapoja kasvattaja käyttää tuodakseen teknologiakasvatuksen sekä matematiikan sisä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Malmström, Sandra, Kivelä, Vilja
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102460
_version_ 1833407614546870272
author Malmström, Sandra Kivelä, Vilja
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Malmström, Sandra Kivelä, Vilja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Malmström, Sandra Kivelä, Vilja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Malmström, Sandra
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena oli havainnoinnin avulla selvittää teknologiakasvatuksen ja matematiikan sisältöjen näkymistä kasvattajien ja alle 3-vuotiaiden lasten rakenteluleikeissä. Tutkielmassa tarkasteltiin, mitä tapoja kasvattaja käyttää tuodakseen teknologiakasvatuksen sekä matematiikan sisällöt osaksi rakenteluleikkiä. Hyödynsimme tässä laadullisessa tutkimuksessa EarlyMath-hankkeen videoaineistoa, joka sisälsi kasvattajien ja alle 3-vuotiaiden lasten rakenteluleikkitilanteita. Tutkimukseemme osallistui 35 kasvattajaa ja 111 alle 3-vuotiasta lasta yhteensä 24 varhaiskasvatusyksikössä. Analysoimme aineiston osin aineistolähtöisesti ja osin teoriaohjaavasti hyödyntämällä Goldin ym. (2020) tutkimuksessa esitettyä mallia. Tutkimuksessa selvisi, että kasvattajien ja alle 3-vuotiaiden lasten rakenteluleikeissä oli havaittavissa Goldin ym. (2020) mallin mukaisia piirteitä, kuten tavoitteiden viestimistä, ongelmanratkaisua ja matemaattisen sanaston käyttöä. Tulosten mukaan kasvattajat hyödynsivät rakenteluleikkiä teknologiakasvatuksen ja matematiikan sisältöjen käsittelemiseen käyttämällä kolmea erilaista tapaa, joita olivat rakentamiseen osallistuminen, matemaattisen ja teknisen sanaston käyttäminen sekä kysymysten ja sanallisten tehtävien esittäminen. Saadut tulokset kuvaavat, millä tavoin teknologiakasvatuksen ja matematiikan sisällöt näkyvät varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa.
first_indexed 2025-05-20T21:05:50Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00e4m\u00e4l\u00e4inen, Raija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Malmstr\u00f6m, Sandra", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kivel\u00e4, Vilja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-20T05:56:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-20T05:56:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102460", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli havainnoinnin avulla selvitt\u00e4\u00e4 teknologiakasvatuksen ja matematiikan sis\u00e4lt\u00f6jen n\u00e4kymist\u00e4 kasvattajien ja alle 3-vuotiaiden lasten rakenteluleikeiss\u00e4. Tutkielmassa tarkasteltiin, mit\u00e4 tapoja kasvattaja\nk\u00e4ytt\u00e4\u00e4 tuodakseen teknologiakasvatuksen sek\u00e4 matematiikan sis\u00e4ll\u00f6t osaksi rakenteluleikki\u00e4.\nHy\u00f6dynsimme t\u00e4ss\u00e4 laadullisessa tutkimuksessa EarlyMath-hankkeen videoaineistoa, joka sis\u00e4lsi kasvattajien ja alle 3-vuotiaiden lasten rakenteluleikkitilanteita. Tutkimukseemme osallistui 35 kasvattajaa ja 111 alle 3-vuotiasta lasta\nyhteens\u00e4 24 varhaiskasvatusyksik\u00f6ss\u00e4. Analysoimme aineiston osin aineistol\u00e4ht\u00f6isesti ja osin teoriaohjaavasti hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 Goldin ym. (2020) tutkimuksessa\nesitetty\u00e4 mallia.\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 kasvattajien ja alle 3-vuotiaiden lasten rakenteluleikeiss\u00e4 oli havaittavissa Goldin ym. (2020) mallin mukaisia piirteit\u00e4, kuten\ntavoitteiden viestimist\u00e4, ongelmanratkaisua ja matemaattisen sanaston k\u00e4ytt\u00f6\u00e4.\nTulosten mukaan kasvattajat hy\u00f6dynsiv\u00e4t rakenteluleikki\u00e4 teknologiakasvatuksen ja matematiikan sis\u00e4lt\u00f6jen k\u00e4sittelemiseen k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 kolmea erilaista tapaa,\njoita olivat rakentamiseen osallistuminen, matemaattisen ja teknisen sanaston\nk\u00e4ytt\u00e4minen sek\u00e4 kysymysten ja sanallisten teht\u00e4vien esitt\u00e4minen. Saadut tulokset kuvaavat, mill\u00e4 tavoin teknologiakasvatuksen ja matematiikan sis\u00e4ll\u00f6t n\u00e4kyv\u00e4t varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-20T05:56:48Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-20T05:56:48Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "78", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "rakenteluleikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Teknologiakasvatuksen ja matematiikan sis\u00e4lt\u00f6jen havainnointi kasvattajien ja alle 3-vuotiaiden lasten rakenteluleikeiss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505204394", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teknologiakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapsen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102460
language fin
last_indexed 2025-05-21T20:06:54Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/31209246-761e-481d-bcab-cbb186cf7fca\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505204394.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Malmström, Sandra Kivelä, Vilja Teknologiakasvatuksen ja matematiikan sisältöjen havainnointi kasvattajien ja alle 3-vuotiaiden lasten rakenteluleikeissä rakenteluleikki Varhaiskasvatus Early Childhood Education varhaiskasvatus matematiikka teknologiakasvatus lapset (ikäryhmät) matemaattiset taidot lapsen kehitys
title Teknologiakasvatuksen ja matematiikan sisältöjen havainnointi kasvattajien ja alle 3-vuotiaiden lasten rakenteluleikeissä
title_full Teknologiakasvatuksen ja matematiikan sisältöjen havainnointi kasvattajien ja alle 3-vuotiaiden lasten rakenteluleikeissä
title_fullStr Teknologiakasvatuksen ja matematiikan sisältöjen havainnointi kasvattajien ja alle 3-vuotiaiden lasten rakenteluleikeissä Teknologiakasvatuksen ja matematiikan sisältöjen havainnointi kasvattajien ja alle 3-vuotiaiden lasten rakenteluleikeissä
title_full_unstemmed Teknologiakasvatuksen ja matematiikan sisältöjen havainnointi kasvattajien ja alle 3-vuotiaiden lasten rakenteluleikeissä Teknologiakasvatuksen ja matematiikan sisältöjen havainnointi kasvattajien ja alle 3-vuotiaiden lasten rakenteluleikeissä
title_short Teknologiakasvatuksen ja matematiikan sisältöjen havainnointi kasvattajien ja alle 3-vuotiaiden lasten rakenteluleikeissä
title_sort teknologiakasvatuksen ja matematiikan sisältöjen havainnointi kasvattajien ja alle 3 vuotiaiden lasten rakenteluleikeissä
title_txtP Teknologiakasvatuksen ja matematiikan sisältöjen havainnointi kasvattajien ja alle 3-vuotiaiden lasten rakenteluleikeissä
topic rakenteluleikki Varhaiskasvatus Early Childhood Education varhaiskasvatus matematiikka teknologiakasvatus lapset (ikäryhmät) matemaattiset taidot lapsen kehitys
topic_facet Early Childhood Education Varhaiskasvatus lapsen kehitys lapset (ikäryhmät) matemaattiset taidot matematiikka rakenteluleikki teknologiakasvatus varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102460 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505204394
work_keys_str_mv AT malmströmsandra teknologiakasvatuksenjamatematiikansisältöjenhavainnointikasvattajienjaalle3vuot